Železničář / Hlavní zprávy / Rezervační systém ARES oslavil třicetiny
Rezervační systém ARES oslavil třicetiny
28.4.2017 – autor: PETR SLONEK
Dnes to již považujeme za samozřejmost, dříve to tak ale nebylo. Zamluvit si v dávné minulosti místo ve vlaku byl téměř nadlidský úkol. Přesto se někdejší ČSD snažily cestujícím takovou službu nabídnout a výsledkem byl Automatický rezervační systém (ARES). Vydával prostřednictvím výpočetní techniky jízdní doklady a dokázal zajistit i požadované rezervace. Od jeho spuštění uplynulo 1. března přesně 30 let. Byť byl již dávno překonán, stal se průkopníkem v oboru.

Cesta k prvnímu opravdu použitelnému a funkčnímu rezervačnímu systému však byla dlouhá a trnitá. Na začátku všeho byla snaha využít na 100 procent kapacitu všech míst po celé trase vlaku a odstranit problémy s vydáním místenek na jedno místo. O možnosti zavést rezervaci v místenkových vlacích se mluvilo od počátku 80. let. Stávající systém již nevyhovoval nárokům přepravy a byl značně nepraktický a především značně nespolehlivý. Proto se začalo uvažovat o novém, modernějším. V roce 1982 bylo vývojem automatického rezervačního systému pověřeno ministerstvo dopravy a spojů společně s kolegy ze Státní komise pro vědecko-technický a investiční rozvoj a zástupci elektrotechnického průmyslu. Na předložení výsledků dostala pracovní skupina čas do konce roku 1985.
Dodavatelem východní Němci
V roce 1983 odborníci definovali základní koncepci systému a navrhli také dodavatele systému. Celkem logicky se bývalé Federální ministerstvo dopravy rozhodlo zadat objednávku zahraničnímu dodavateli, přesněji východoněmecké firmě Robotron. Ta už měla s podobnými záležitostmi dobré zkušenosti – její rezervační systém EPLA v té době s úspěchem používaly Deutsche Reichsbahn od roku 1981. Zvládl vydat na 150 tisíc místenek měsíčně.
Spolupráce se tak přímo nabízela. Zástupci Robotronu neotáleli a brzy předložili vedení ČSD nabídku na dodání kompletního systému, tedy jak potřebného softwaru, tak i „železa“ neboli hardwaru. Následovalo uzavření smlouvy s tuzemským Podnikem zahraničního obchodu a v roce 1984 do Československa směřovala první část objednávky v podobě počítače EC 1055 M se základním vybavením. O rok později v rámci druhé části dorazil stejný přístroj včetně koncových terminálů a především program pro rezervaci míst ve vlacích a ihned se začalo se zkouškami.
Koncem roku 1985 tak na ČSD mohli s velkou slávou přistoupit k jednomu ze základních opatření v oblasti zvyšování kultury cestování a zkvalitňování odbavování cestujících: začalo testování automatizovaného systému rezervování míst a prodeje jízdenek na železnici zvaného ARES. Ověřovací provoz začal 2. prosince 1985 bez cestujících na trati z Prahy do Nových Zámků. Experti získávali provozní i technologické zkušenosti ze systému, prověřila se rovněž spolehlivost instalované výpočetní techniky – obou centrálních počítačů a jehličkových tiskáren, a také se zaškolili zaměstnanci ČSD. Pak byly do systému postupně zapojovány další železniční stanice i pobočky cestovních kanceláří (například ČEDOK).
Odložený ostrý start
Nejprve ARES umožňoval rezervování míst k sezení, prodej místenek, anulovaní jednotlivých rezervací a prodej jízdenek k vydaným místenkám. Později se systém rozšířil i na rezervaci a prodej lůžkových a lehátkových lístků a místenek v mezistátních přepravách. Spojení umožňovaly přímé telefonní linky s přenosovou rychlostí 1 200 bit/s.
Podle optimistických plánů měl na trati Praha – Brno – Bratislava – Nové Zámky nový systém začít veřejnosti sloužit od začátku června 1986, ve stejném roce se počítalo i s jeho rozšířením až od Košic. O rok později měla být hotova kompletně celá sít. To vše samozřejmě za předpokladu dodání další techniky. Skutečnost byla ale taková, že po celý rok 1986 se testovalo, dolaďovalo a vychytávaly se nejrůznější chyby. Zvlášť když program musel splňovat poměrně přísná kritéria (viz box). A tak se „ostrý“ start neustále odsouval, a to až do března následujícího roku.
Pak nadešel 1. březen 1987, kdy začali vymoženosti systému využívat první cestující, byť se tak stalo v rámci druhé etapy zkušebního provozu. Síť tehdy zahrnovala celkem
45 terminálů, z toho šestatřicet sloužilo zákazníkům a devět bylo určeno pro služební účely. Zakoupit místenku a rezervovat si místo ve vlaku mohli zákazníci v první fázi v celkem 18 stanicích: Praha hl. n., Praha střed, Praha-Smíchov, Havlíčkův Brod, Brno hl. n., Břeclav, Bratislava hl. st., Nové Zámky, Beroun, Plzeň, Mariánské Lázně, Cheb, Františkovy Lázně, Sokolov, Karlovy Vary, Domažlice, Klatovy a Příbram. Jednalo se o dvacet spojů jezdících především z Prahy do Nových Zámků a z metropole do Chebu. Systém fungoval v době od třetí hodiny ranní do 23:00 a za den dokázal vyřešit požadavek na přibližně 4 300 míst.
Místenka až 33 dní předem
Co ARES nabízel? Například pořízení místenky nejdříve 33 dní před odjezdem vlaku, z toho první tři dny sloužily přednostním rezervacím, a nejpozději 15 minut před odjezdem daného spoje. Pokud si zákazník chtěl místo pouze rezervovat, ne rovnou zakoupit, stačilo tak učinit 30 až 8 dní před odjezdem. Jako potvrzení v takovém případě obdržel doklad, po jehož předložení si pak mohl toto zamluvené místo koupit. Pokud tak neučinil nejpozději sedm dní před odjezdem vlaku, místo propadlo a využít jej mohl jiný cestující.
Ve stanicích vybavených terminálem ARES se žádný příplatek za vydání místenky nevybíral. Nezáleželo přitom ani na způsobu celé transakce. Cena místenky zůstala i po zavedení nového systému stejná, tedy 4 Kčs. Tam, kde ale nebyl, se na vlaky v systému vybíral dodatečný příplatek 5 korun, celkově tak vyšla na 9 Kčs.
Samotné přidělování míst bylo plně závislé na softwaru, což znamenalo, že cestující neměl možnost zažádat o konkrétní sedadlo. Mohl si pouze říci, zda chce být s nekuřáky či kuřáky, u okna, ve středu či vedle uličky. Systém rozlišoval jednotlivou objednávku s maximálním počtem šest míst a hromadnou s dvaasedmdesáti.
ARES každopádně splnil očekávání a díky tomu se usilovně pracovalo na jeho dalším vývoji. A tak v jízdním řádu pro období 1988/89 zahrnoval už 170 terminálů v celkem 119 výdejních místech. Umožnil prodej a rezervaci místenek do všech vnitrostátních vlaků, později rovněž do mezistátních, lůžkových a lehátkových.
V Československu vznikl JIPES
Zapomenout však nesmíme ani na snahy československých vývojářů, kteří v roce 1985 začali vyvíjet vlastní program nazvaný JIPES – Jízdenkový přepážkový elektronický systém. Vznikal ve firmě AŽD a obsahoval výhradně komponenty dostupné v bývalé ČSSR a na rozdíl od ARESu sloužil pouze k rezervacím a vydávaní místenek. Objevil se v několika stanicích (Praha Masarykovo nádraží, Plzeň hl. n., Brno hl. n., Františkovy Lázně, Trnava) a vydržel až do roku 1992. ARES ještě o rok déle.
V současnosti mají České dráhy moderní systém ARES-3. Jedná se o funkčně rozsáhlý on-line informační systém pro rezervaci a předrezervaci míst k sezení, lehátek, lůžek, míst pro kola, auta a motocykly v osobní dopravě. Umožňuje tuzemským cestujícím rezervovat místa ve vlacích v celé Evropě a naopak cestujícím v cizině rezervovat místa ve vlacích spravovaných rezervačním systémem ČD. Počet uskutečněných transakcí je 300 – 400 000 za měsíc. Samozřejmostí je nepřetržitý provoz 24 hodin denně, 7 dní v týdnu se 100% provozuschopností.
Další články této rubriky
Mezinárodní ČD spoje zajíždí do 120 destinací
30.3.2025 - Mezinárodních spojů ČD přibývá. Letos dopravce vypravuje celkem 148 mezistátních dálkových spojů a další čtyři sezonní vlaky do Polska, které obsluhují 120 různých destinací v šesti evropských zemích – v Německu, Rakousku,… »
V jídelních vozech Českých drah začalo jaro
25.3.2025 - V jídelních vozech Českých drah odstartovalo jaro. Alespoň tedy na talíři. Na začátku března totiž do jídelních vozů ČD Restaurant se servisem JLV dorazila nová sezonní nabídka, která svým zaměřením vyhlíží nejnadějnější… »
ČD navýšily počet bezbariérových spojů
20.3.2025 - Počet bezbariérových vlaků Českých drah díky loňské rekordní dodávce nových vozidel vybavených pro cestování osob na vozíku a lidí s handicapem opět vzrostl. Dopravce má v současnosti ve svém parku bezmála 900 vozů a jednotek… »