Železničář / Hlavní zprávy / Rekonstrukci okruhu urychlil speciální stroj
Rekonstrukci okruhu urychlil speciální stroj
30.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK
Zákazníkům Výzkumného Ústavu Železničního bude od poloviny listopadu opět sloužit malý okruh Zkušebního centra VUZ Velim. Zavřený byl kvůli generální rekonstrukci dvou třetin své délky. Na zakázce se podílel i bezmála kilometr dlouhý, unikátní stavební stroj. Administrativu týkající se rekonstrukce měl na starosti tým pod vedením Davida Eflera (na snímku).
Výběr dodavatelů na jednotlivé investiční akce a opravy ve Zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi (ZC VUZ), spolupráce s dalšími kolegy a kontrolní činnost při samotných realizacích či plánování investic. To jsou základní úkoly nedávno vytvořeného týmu, v jehož čele stojí zkušený pracovník David Efler. Jeho kolektiv už za pár měsíců fungování dokázal vyřešit řadu projektů. Ten největší ale právě VUZ realizuje na malém okruhu ZC.
„Plánujeme investice a údržbu i na základě informací od dalších kolegů. Cílem bylo vytvořit tým zde v ZC VUZ Velim, díky tomu máme všichni blíže k okruhu. Budeme vše řešit dohromady, spolu. Připravujeme investice, plán oprav tak, abychom nedostali kolegy do skluzu a vše fungovalo jak má. Předtím činnost provádělo oddělení správy přímo na ředitelství VUZ v Praze, což ne vždy bylo efektivní,“ doplnil David Efler. Ve své práci využívá zkušeností z předchozí práce u ČD. „Zjednodušeně řečeno, principy objednávání kolejových vozidel anebo stavebních prvků jsou stejné. Na rozdíl od ČD, které jsou zadavatelem ze zákona, VUZ postupuje podle interních pravidel pro nákup, které vychází z právního základu zákona o zadávání veřejných zakázek. Principy jsou stejné, ale celý proces je rychlejší a umožňuje nám více tlačit na cenu,“ popsal Efler základní rozdíl.
RUS zamířil na stavbu
Největší letošní zakázkou je však rekonstrukce části malého okruhu ZC. Začala v polovině října a VUZ při ní nechává vyměnit kolejový svršek na zhruba dvou třetinách okruhu měřícího 3,95 km. Starší typy kolejnic se nahradí novými typu UIC 60, nové budou pražce včetně upevňovadel i přechodové kolejnice mezi nerekonstruovanou a novou částí okruhu. Pražce budou betonové, typem sjednocené, na výhybkách dělníci instalují dřevěné s novými upevňovadly. „Rychlost se nezvýší, zůstane maximálních 115 km/h. Součástí opravy je i nezbytná úprava trolejového vedení na nový stav kolejového pásu,“ upřesnil Efler.
Období od poloviny října do poloviny listopadu je pro opravu nejvhodnější, zkoušek není tolik a práce netrvají dlouho. Výlukových dnů bude celkem 27. Úseky na sebe technologicky navazují, v podstatě jde o celou spodní část malého okruhu. Rychlosti ale výrazně pomůže i použitá mechanizace. Na stavbu dorazí na evropské poměry ojedinělý stavební stroj – RUS 1000 S. Ten dokáže při jednom průjezdu vyčistit štěrkové lože, obnovit kolejový rošt a podbít rekonstruovanou trať. Využívá se na stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz, což je i případ malého testovacího okruhu. Vozidlo jako takové je dlouhé necelých 300 metrů a váží 674 tun. Délka celé soupravy, vezoucí i stavební materiál, je úctyhodných 900 metrů. Stroj pak zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1 000 kubíků štěrku. Po jeho průjezdu je trať ihned průjezdná rychlostí 60 km/h.
Nové zázemí pro zákazníky
Malý okruh se využívá k testování funkcionalit jednotlivých kolejových vozidel, pro které není nutné používat vyšší rychlosti tak, aby nebyl zbytečně přetěžován okruh velký. Naopak velkou konkurenční výhodou malého okruhu je členění 5 oblouků o různých poloměrech, což odpovídá situaci na mnoha regionálních tratích. Současná oprava vyjde na více než padesát milionů korun.
V letošním roce už je s většími investicemi na okruhu konec, dobíhají akce, které jsou ve fázi rozpracovanosti. „Například dokončíme vestavbu na hlavní budově ZC. Rozšiřujeme tím kapacitu. Oddělíme zároveň kanceláře VUZ a zázemí pro dispečery a strojvedoucí. Cílem je zvýšit komfort pro jejich odpočinek a tím i zlepšit bezpečnost při jejich výkonu práce. Podařilo se dokončit indikátor plochých kol, dokončujeme dvě nové osvětlovací věže a hromadu další drobnějších investic,“ zmínil Efler. Na jaro roku příštího je pak naplánovaná dostavba dvou kusých kolejí, sloužících k odstavení zkoušených železničních kolejových vozidel. Novinka se chystá v prostoru vpravo od vrátnice, v místě, kde jedna kolej míří k hale Dynamického zkušebního stavu. Právě u hlavní brány, vedle přejezdu, začne rozvětvení pomocí již použitých, ale regenerovaných výhybek. „Výstavbu připravujeme zatím administrativně, u konce je výběr zhotovitele. Stavbu dokončíme do konce května,“ upřesnil vedoucí Efler.
„Covid nás donutil zásadně přehodnotit plány do příštích let, nicméně stále je cíl investovat do projektů, které jsou byznysově kladné nebo zvyšují bezpečnost. Plán například zahrnuje dokončení nové váhy a výstavbu nové lehké skladové haly pro naše zákazníky, nákup nové techniky pro rozšíření služeb Zkušební laboratoře, investice do rozvoje ETCS a samozřejmě digitalizace,“ uzavřel David Efler.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »