Železničář / Hlavní zprávy / První Panter v barvách PID vyjel na linku do Kralup
První Panter v barvách PID vyjel na linku do Kralup
3.6.2024
Poprvé do zkušebního provozu s cestujícími vyrazil 13. května RegioPanter v barvách Pražské integrované dopravy. Konkrétně se jednalo o jednotku 640.234, jež se po malé slavnosti vydala do Kralup nad Vltavou. RegioPantery by do zimy měly přebrat všechny výkony linky S4 a provázané U4 do Kralup, respektive Ústí nad Labem.
RegioPantery oficiálně od změny jízdního řádu v prosinci 2024, postupně však v průběhu letošní-ho roku, převezmou na trati do Kralup nad Vltavou a Ústí nad Labem štafetu od CityElefantů, stálic pražské příměstské dopravy. Ty se díky tomu uvolní jak pro posílení ostatních příměstských linek, tak obecně pro stabilizaci celého systému vlakové dopravy v Praze a okolí. V rámci nového dopravního konceptu linky R41 se pak Pantery v barvách PID vydají se změnou jízdního řádu také z Prahy přes Kolín do Kutné Hory.
Do Ústí n. Labem se nové vlaky budou ještě nějakou dobu probojovávat. Aktuálně je k dispozici první jednotka z dvaadvaceti objednaných, jež kromě zkušebního provozu s cestujícími slouží též zaškolování provozního personálu. Prozatím se mezi Prahou a Kralupy objevuje převážně mimo špičku – v dobách zvýšených přepravních nároků je třeba stále nasazovat kapacitnější CityElefan-ty. Teprve s dodávkou dalších jednotek je bude možné v úseku Praha – Kralupy ve špičkovém období pracovních dnů zdvojovat, a tedy až poté budou moci postupně přebírat kompletní oběhy řady 471.
Jednotka 640.234 z technického hlediska sdílí vlastnosti se svými druhogeneračními soukmenovci z rodu Panterů. Vychází z kontraktu na celkem 60 třívozových jednotek pro České dráhy, stejně jako ony má maximální rychlost 160 km/h, výkon 2 040 kW a délku necelých 80 metrů. Od souprav mířících do Olomouckého, Královéhradeckého a Zlínského kraje se ty středočeské ale přece jen částečně liší.
Nejmarkantnějším rozdílem je na první pohled nátěr Pražské integrované dopravy, změn ale do-znal také interiér. Oddíl první třídy je v této variantě na obou koncích jednotky místo jednoho, červená barva čalounění sedadel dává interiéru poněkud jiný nádech a zkušené oko si povšimne i dalších, již méně patrných rozdílů. Jinak ale nabízí i uvnitř tradiční komfort – klimatizaci, zásuv-ky pro dobíjení drobné elektroniky včetně USB konektorů, nízkopodlažní nástup, moderní toalety nebo třeba možnost třídit odpad.
Z aut na železnici
„RegioPantery budou představovat novou páteř regionální flotily Českých drah. Jsem rád, že vel-ké množství těchto moderních vozidel míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityE-lefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů,“ řekl Michal Krapinec, generální ředitel Čes-kých drah, a dodal, že letos bude do provozu v podobě nových jednotek nasazen ekvivalent 440 vagonů.
„Pro hlavní město je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo kolejovou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím. Zásadní je tedy zvyšovat komfort cestujících v hromadné dopravě a průběžně modernizovat vozový park. Každá taková investice zvyšuje atraktivitu veřejné dopravy pro cestující. Proto chceme v Praze pokračovat v nákupu moderních dopravních prostředků, ale také ve výstavbě nové dopravní infrastruktury,“ uvedl pražský náměs-tek pro dopravu Zdeněk Hřib.
To potvrdil i ředitel organizátora ROPID Petr Tomčík. „Nové RegioPantery budou od letošního prosince doménou linky S4 z Prahy do Kralup nad Vltavou a dál na sever do Ústí v rámci linky U4. Nabídka více míst ve špičkách a zároveň špičkové kvality by mohla přilákat do vlaků další cestující z řad řidičů aut, kteří každý den bojují o místo na dálnici či na silnicích z Roztok a Horoměřic do Dejvic,“ doufá.
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »