Železničář / Hlavní zprávy / První multifunkční vůz pro linku Praha – Hamburg podstupuje testy
První multifunkční vůz pro linku Praha – Hamburg podstupuje testy
2.3.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Prototyp nové řady multifukčních vozů, které vznikají z exrakouských vagonů řady Bmz, vyjel na koleje zkušebního okruhu ZC VUZ ve Velimi. Nese označení Bhmpz a kromě standardního komfortu pro běžné cestující pamatuje i na děti nebo imobilní zákazníky.
Nasazen bude na lince Praha – Berlin – Hamburg. Projekt výroby multifunkčních vozů běží sice s drobným zpožděním, ale bez zásadních problémů. První prototyp byl dokončen v druhé polovině února, nyní podstoupí zkoušky a schvalování, na které naváže ověřovací provoz. Multifunkční vozy budou nejprve nasazeny na některé vnitrostátní linky, aby měl národní dopravce jistotu bezproblémového provozu těchto vozidel.
Modernizaci celkem dvaadvaceti vozů se v rámci takzvaného „Projektu 22“ vyhrála společnost Pars nova Šumperk. U devíti z nich dochází k úpravě interiéru a přestavbě na multifunkční vůz s velkoprostorovým oddílem pro cestující
s 58 místy k sezení a čtyřmístným oddílem pro přepravu rodin s dětmi, vůz disponuje i místy pro osoby se sníženou schopností pohybu. Dalších devět vozů bude upraveno na provedení s velkoprostorovým oddílem druhé třídy až pro 72 cestujících. Tyto vozy navíc umožní přepravu až osmi jízdních kol. U posledních čtyř přistavených vozů se zachová jedenáct šestimístných oddílů, které budou nově vybaveny rezervačním systémem a čtveřicí zásuvek 230 V.
Vozy se výrazně liší od dosud provozovaných vagonů ČD. Například samostatný uzavíratelný oddíl pro rodiny s dětmi, kde je dostatek místa například na hraní, ale i třeba dětský kočárek, zatím žádný jiný vagon neposkytuje. Objednatel myslel i na vlakovou četu – k dispozici má samostatný oddíl se sklopnou sedačkou, stolkem a několika policemi.
Při modernizaci vozu byl původní interiér oddílového uspořádání vybourán a instalován zcela nový ve velkoprostorovém provedení. Sedačky jsou nyní částečně umístěny za sebou jako v letadle. U každé dvojice sedaček je elektrická zásuvka 230 V 50 Hz a USB konektor pro napájení elektroniky cestujících. V tomto velkoprostorovém oddíle je také vytvořen větší volný prostor pouze se sklopnými sedačkami, kde mohou komfortně cestovat také lidé na vozících. Pro ně je upravena také bezbariérová toaleta s uzavřeným systémem, která je vybavena sklopným pultem pro přebalování kojenců.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »