Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

26.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK

První lokomotivu Taurus laděnou do korporátních barev Českých drah pokřtili ve středu 18. září v Brně. Sedm Taurusů v modro-modrém provedení povede od příštího roku jednotky Siemens Viaggio Comfort , které si národní železniční dopravce objednal pro mezinárodní linku Praha – Vídeň – Graz. Lokomotiva, kterou si ČD budou pronajímat, dostala jméno po jihomoravské metropoli.

První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

Jak budou vypadat Taurusy, které potáhnou české railjety? Po oficiálním představení v Brně to už víme. Zástupci Českých drah, Rakouských spolkových drah, firmy Siemens a představite­lé Jihomoravského kraje zde slavnostně ukázali lokomotivu řady 1216 v kombinaci světle a tmavě modré, pokřtěnou romanticky jako Duch Brna, správně Spirit of Brno. Bude jich celkem sedm – stejně ja­ko počet objednaných jednotek Siemens Viaggio Comfort.

Na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem pojede od prosince 2014 celkem deset spojů denně ve dvouhodinovém intervalu. Na všechny budou nasazeny railjety, část z nich ovšem ponese červené barvy ÖBB, a to včetně lokomotiv. Všechny Taurusy dostanou vlakové zabezpečovače ETCS, resp. Mirel, které jsou nutné při provozu v České republice. „Naši strojvedoucí z provozního pracoviště Břeclav jsou připraveni podílet se na vozbě těchto vlaků,“ potvrzuje vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Brno Zdeněk Průša.  

Řada 1216 již sedm let v provozu

První vícesystémové elektrické lokomotivy ES 64 U4 řady ÖBB 1216, známé spíše jako Taurus, byly uvedeny do provozu před sedmi lety. Jde stále o nejvýkonnější lokomotivu vyrobenou ve společnosti Siemens. Na českých kolejích můžeme tyto stroje pravidelně vídat již pátým rokem na vlacích EuroCity z Vídně do Prahy a zpět. Připomeňme si, že Taurusy fungují na bázi moderní technologie třífázových asynchronních pohonů určených pro univerzální lokomotivy nejvyšší výkonové kategorie a nabízejí mimořádně vysokou spolehlivost.

„Lokomotiva Taurus navíc překonala světový rychlostní rekord, který získala v září 2006 na vysokorychlostní trati Ingolstadt – Norimberk. Tehdy s připojeným měřicím vozem jela rychlostí 357 kilometrů za hodinu! Šlo přitom o sériovou lokomotivu bez zvláštních úprav, pouze u jejího počítačového řídicího systému byla odstraněna rychlostní omezení, která jsou jinak u těchto strojů nastavena na 230 km/h, a demontovány stěrače a sněžný pluh,“ vysvětluje ředitel dopravní divize společnosti Siemens Česká republika Roman Kokšal. 

Na railjety se těší nejen v Brně

„Služba na vlacích railjet bude zcela nepochybně stejně prestižní, jako tomu bylo u prvních spojů EuroCity, které se rozjely po sametové revoluci z Prahy do Vídně. Rád na tu dobu vzpomínám a jsem přesvědčen, že i na spojích ČD railjet bude pro každého čest pracovat. Jsme na tuto vozbu připraveni s odpovídajícím palubním personálem, který bude mít patřičné jazykové znalosti a bude umět poradit našim zákazníkům, kteří zažijí opravdu špičkový komfort na evropské úrovni,“ říká s  hrdostí v hlase dozorčí osobní přepravy z RCVD Brno Miroslav Kováč, jeden z prvních vlakvedoucích na vlacích Euro­City u nás.

„Railjety s Taurusy budou atraktivní alternativou k přetížené dálnici se službami šitými na míru různým skupinám cestujících, kterými jsou třeba business class pro manažery nebo dětské kino pro rodiny s dětmi,“ doplňuje ředitel KCOD Brno Pavel Karšulín. „Railjety pro nás představují milník v mezinárodní dálkové dopravě. První zkušební jízdy plánujeme v polovině příštího roku a všech sedm souprav nasadíme pod obchodní značkou ČD railjet,“ dodává výkonný ředitel ČD pro provoz a techniku Daniel Kurucz.     

Harmonogram přebarvení lokomotiv

1216 235              představena 18. 9. 2013 v Brně
1216 236              hotová do 16. 12. 2013
1216 149              hotová v období 12/2013–3/2014
1216 150              hotová v období 12/2013–3/2014
1216 237              hotová do 2. 6. 2014
1216 234              hotová do 7. 7. 2014
1216 233              hotová do 28. 7. 2014

Jedná se o pracovní harmonogram.

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.17

Fotogalerie

Další články této rubriky

Společnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémovéSpolečnost ČD cargo upraví Peršingy na dvousystémové

5.3.2021 - ČD Cargo začátkem letošního roku zahájilo realizaci projektu na přestavbu až 18 lokomotiv řady 163, zvaných Peršing. Cílem projektu je vybavení předmětných strojů druhým systémem pro rozšíření jejich provozu také na trakční… »

Investice VUZ pokračovaly navzdory pandemiiInvestice VUZ pokračovaly navzdory pandemii

4.3.2021 - Výzkumnému Ústavu Železničnímu (VUZ) se i přes pandemii COVID-19 v uplynulých dvou letech dařilo. Společnost dosáhla dobrých výsledků, navíc se v ZC Velim podařilo zrealizovat vše, co bylo v plánu oprav,… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika