Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

26.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK

První lokomotivu Taurus laděnou do korporátních barev Českých drah pokřtili ve středu 18. září v Brně. Sedm Taurusů v modro-modrém provedení povede od příštího roku jednotky Siemens Viaggio Comfort , které si národní železniční dopravce objednal pro mezinárodní linku Praha – Vídeň – Graz. Lokomotiva, kterou si ČD budou pronajímat, dostala jméno po jihomoravské metropoli.

První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno

Jak budou vypadat Taurusy, které potáhnou české railjety? Po oficiálním představení v Brně to už víme. Zástupci Českých drah, Rakouských spolkových drah, firmy Siemens a představite­lé Jihomoravského kraje zde slavnostně ukázali lokomotivu řady 1216 v kombinaci světle a tmavě modré, pokřtěnou romanticky jako Duch Brna, správně Spirit of Brno. Bude jich celkem sedm – stejně ja­ko počet objednaných jednotek Siemens Viaggio Comfort.

Na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem pojede od prosince 2014 celkem deset spojů denně ve dvouhodinovém intervalu. Na všechny budou nasazeny railjety, část z nich ovšem ponese červené barvy ÖBB, a to včetně lokomotiv. Všechny Taurusy dostanou vlakové zabezpečovače ETCS, resp. Mirel, které jsou nutné při provozu v České republice. „Naši strojvedoucí z provozního pracoviště Břeclav jsou připraveni podílet se na vozbě těchto vlaků,“ potvrzuje vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Brno Zdeněk Průša.  

Řada 1216 již sedm let v provozu

První vícesystémové elektrické lokomotivy ES 64 U4 řady ÖBB 1216, známé spíše jako Taurus, byly uvedeny do provozu před sedmi lety. Jde stále o nejvýkonnější lokomotivu vyrobenou ve společnosti Siemens. Na českých kolejích můžeme tyto stroje pravidelně vídat již pátým rokem na vlacích EuroCity z Vídně do Prahy a zpět. Připomeňme si, že Taurusy fungují na bázi moderní technologie třífázových asynchronních pohonů určených pro univerzální lokomotivy nejvyšší výkonové kategorie a nabízejí mimořádně vysokou spolehlivost.

„Lokomotiva Taurus navíc překonala světový rychlostní rekord, který získala v září 2006 na vysokorychlostní trati Ingolstadt – Norimberk. Tehdy s připojeným měřicím vozem jela rychlostí 357 kilometrů za hodinu! Šlo přitom o sériovou lokomotivu bez zvláštních úprav, pouze u jejího počítačového řídicího systému byla odstraněna rychlostní omezení, která jsou jinak u těchto strojů nastavena na 230 km/h, a demontovány stěrače a sněžný pluh,“ vysvětluje ředitel dopravní divize společnosti Siemens Česká republika Roman Kokšal. 

Na railjety se těší nejen v Brně

„Služba na vlacích railjet bude zcela nepochybně stejně prestižní, jako tomu bylo u prvních spojů EuroCity, které se rozjely po sametové revoluci z Prahy do Vídně. Rád na tu dobu vzpomínám a jsem přesvědčen, že i na spojích ČD railjet bude pro každého čest pracovat. Jsme na tuto vozbu připraveni s odpovídajícím palubním personálem, který bude mít patřičné jazykové znalosti a bude umět poradit našim zákazníkům, kteří zažijí opravdu špičkový komfort na evropské úrovni,“ říká s  hrdostí v hlase dozorčí osobní přepravy z RCVD Brno Miroslav Kováč, jeden z prvních vlakvedoucích na vlacích Euro­City u nás.

„Railjety s Taurusy budou atraktivní alternativou k přetížené dálnici se službami šitými na míru různým skupinám cestujících, kterými jsou třeba business class pro manažery nebo dětské kino pro rodiny s dětmi,“ doplňuje ředitel KCOD Brno Pavel Karšulín. „Railjety pro nás představují milník v mezinárodní dálkové dopravě. První zkušební jízdy plánujeme v polovině příštího roku a všech sedm souprav nasadíme pod obchodní značkou ČD railjet,“ dodává výkonný ředitel ČD pro provoz a techniku Daniel Kurucz.     

Harmonogram přebarvení lokomotiv

1216 235              představena 18. 9. 2013 v Brně
1216 236              hotová do 16. 12. 2013
1216 149              hotová v období 12/2013–3/2014
1216 150              hotová v období 12/2013–3/2014
1216 237              hotová do 2. 6. 2014
1216 234              hotová do 7. 7. 2014
1216 233              hotová do 28. 7. 2014

Jedná se o pracovní harmonogram.

 


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.17

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika