Železničář / Hlavní zprávy / První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno
První modrý Taurus se představil jako Spirit of Brno
26.9.2013 – autor: MARTIN HARÁK
První lokomotivu Taurus laděnou do korporátních barev Českých drah pokřtili ve středu 18. září v Brně. Sedm Taurusů v modro-modrém provedení povede od příštího roku jednotky Siemens Viaggio Comfort , které si národní železniční dopravce objednal pro mezinárodní linku Praha – Vídeň – Graz. Lokomotiva, kterou si ČD budou pronajímat, dostala jméno po jihomoravské metropoli.
Jak budou vypadat Taurusy, které potáhnou české railjety? Po oficiálním představení v Brně to už víme. Zástupci Českých drah, Rakouských spolkových drah, firmy Siemens a představitelé Jihomoravského kraje zde slavnostně ukázali lokomotivu řady 1216 v kombinaci světle a tmavě modré, pokřtěnou romanticky jako Duch Brna, správně Spirit of Brno. Bude jich celkem sedm – stejně jako počet objednaných jednotek Siemens Viaggio Comfort.
Na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Grazem pojede od prosince 2014 celkem deset spojů denně ve dvouhodinovém intervalu. Na všechny budou nasazeny railjety, část z nich ovšem ponese červené barvy ÖBB, a to včetně lokomotiv. Všechny Taurusy dostanou vlakové zabezpečovače ETCS, resp. Mirel, které jsou nutné při provozu v České republice. „Naši strojvedoucí z provozního pracoviště Břeclav jsou připraveni podílet se na vozbě těchto vlaků,“ potvrzuje vrchní přednosta Depa kolejových vozidel Brno Zdeněk Průša.
Řada 1216 již sedm let v provozu
První vícesystémové elektrické lokomotivy ES 64 U4 řady ÖBB 1216, známé spíše jako Taurus, byly uvedeny do provozu před sedmi lety. Jde stále o nejvýkonnější lokomotivu vyrobenou ve společnosti Siemens. Na českých kolejích můžeme tyto stroje pravidelně vídat již pátým rokem na vlacích EuroCity z Vídně do Prahy a zpět. Připomeňme si, že Taurusy fungují na bázi moderní technologie třífázových asynchronních pohonů určených pro univerzální lokomotivy nejvyšší výkonové kategorie a nabízejí mimořádně vysokou spolehlivost.
„Lokomotiva Taurus navíc překonala světový rychlostní rekord, který získala v září 2006 na vysokorychlostní trati Ingolstadt – Norimberk. Tehdy s připojeným měřicím vozem jela rychlostí 357 kilometrů za hodinu! Šlo přitom o sériovou lokomotivu bez zvláštních úprav, pouze u jejího počítačového řídicího systému byla odstraněna rychlostní omezení, která jsou jinak u těchto strojů nastavena na 230 km/h, a demontovány stěrače a sněžný pluh,“ vysvětluje ředitel dopravní divize společnosti Siemens Česká republika Roman Kokšal.
Na railjety se těší nejen v Brně
„Služba na vlacích railjet bude zcela nepochybně stejně prestižní, jako tomu bylo u prvních spojů EuroCity, které se rozjely po sametové revoluci z Prahy do Vídně. Rád na tu dobu vzpomínám a jsem přesvědčen, že i na spojích ČD railjet bude pro každého čest pracovat. Jsme na tuto vozbu připraveni s odpovídajícím palubním personálem, který bude mít patřičné jazykové znalosti a bude umět poradit našim zákazníkům, kteří zažijí opravdu špičkový komfort na evropské úrovni,“ říká s hrdostí v hlase dozorčí osobní přepravy z RCVD Brno Miroslav Kováč, jeden z prvních vlakvedoucích na vlacích EuroCity u nás.
„Railjety s Taurusy budou atraktivní alternativou k přetížené dálnici se službami šitými na míru různým skupinám cestujících, kterými jsou třeba business class pro manažery nebo dětské kino pro rodiny s dětmi,“ doplňuje ředitel KCOD Brno Pavel Karšulín. „Railjety pro nás představují milník v mezinárodní dálkové dopravě. První zkušební jízdy plánujeme v polovině příštího roku a všech sedm souprav nasadíme pod obchodní značkou ČD railjet,“ dodává výkonný ředitel ČD pro provoz a techniku Daniel Kurucz.
Harmonogram přebarvení lokomotiv
1216 235 představena 18. 9. 2013 v Brně
1216 236 hotová do 16. 12. 2013
1216 149 hotová v období 12/2013–3/2014
1216 150 hotová v období 12/2013–3/2014
1216 237 hotová do 2. 6. 2014
1216 234 hotová do 7. 7. 2014
1216 233 hotová do 28. 7. 2014
Jedná se o pracovní harmonogram.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »