Hlavní zprávy / První lehátkový vůz prošel modernizací
První lehátkový vůz prošel modernizací
19.5.2021 – autor: JOSEF HOLEK
DPOV se pustilo do modernizace lehátkových vozů řady Bcmz Českých drah. Opravy se dočká všech devět vozů ve flotile. Jde o vagony, které ČD před lety koupily od rakouských ÖBB. Nová bude především elektroinstalace včetně centrálního zdroje energie, toalety s uzavřeným systémem nebo wi-fi připojení k internetu. První vůz si již odbyl většinu nezbytných zkoušek.

Cestující v nočních vlacích Českých drah na trasách z Prahy do Varšavy a Budapešti se dočkají na konci letošního roku modernizovaných lehátkových vozů řady Bcmz834, které ČD kdysi odkoupily od rakouských ÖBB. Opravy všech devíti „lehátek“ se ujala dceřiná společnost ČD DPOV, respektive její středisko oprav v Nymburku. První prototypový vůz už vyjel na koleje a specialisté na něm provedli první zkoušky.
„Po nákupu vozidla ještě prošla periodickou opravou u ÖBB. Rakušané opravili pojezdy včetně brzd a dvojkolí s ložisky,“ upřesnil Radomír Hejzlar, specialista DPOV pro homologace kolejových vozidel. „České dráhy však musely postupně vozy odstavovat pro nedostatek náhradních dílů. V DPOV jsme tedy instalovali prvky nové, na které už jsou díly běžně k dostání. V případě nových prvků hovoříme například o centrálním zdroji energie či systému klimatizace,“ doplnil.
Elektro v novém
Kromě zmíněného centrálního zdroje energie (CZE) a klimatizace DPOV dosazuje technologii wi-fi pro bezdrátové připojení k internetu, nové požární ústředny, skříně vysokého napětí včetně stykačů a s tím související technologii v rozvaděči. Ta se nově může pochlubit bezdotykovými displeji anebo novými regulátory protismyku, topení a klimatizace, CZE atd. „Není tu jediný původní vodič,“ konstatoval Hejzlar a pokračoval ve výčtu novinek. „Instalujeme ochrany proti sevření u nástupních i mezivozových dveří, vyměňujeme původní gravitační toalety za nové, s uzavřeným systémem včetně sběrné jímky či střešní část odvětrávání. Nejen vlakovému doprovodu budou sloužit LED světelná a audio signalizace nezavřených, zalamovacích dveří. Dosazeny jsou i páky nouzového otevírání nástupních dveří a systém jejich stranově selektivního ovládání. Strojvedoucí tedy může zablokovat dveře na té straně soupravy, která nemíří k nástupišti. Jinak řečeno cestující by neměl mít možnost vystoupit do kolejiště na opačné straně.“
Schvalování u ERA
DPOV už zkouší první rekonstruovaný prototypový vůz, chybí jen tři zkoušky elektromagnetické kompatibility (EMC), respektive zpětné proudy, rušení radiového a televizního vysílání a rušení detektorů kol. Po nich už budou specialisté ladit techniku tak, aby vše vyhovovalo předpisům a objednávce ČD. V květnu by měly dorazit výsledky testů a na přelomu října a listopadu by měl být vůz schválen. To se také má objevit v provozu. „Současně ale pracujeme i na dalších. Schvalujeme typ vozidla, tedy zkoušíme jeden vůz a podle něj pracujeme na ostatních,“ vysvětlil Radomír Hejzlar. V případě těchto vozů už musí DPOV „lehátka“ schválit pro provoz u Evropské agentury pro železnice (ERA), neboť budou zajíždět i do zahraničních destinací. Nestačí tedy jen schválení od Drážního úřadu.
Lehátkové vozy zmíněné řady dopravce nakoupil v roce 2014. Disponují devíti oddíly pro cestující, vždy se šesti lehátky anebo po rychlém přestavění osmi místy k sezení. Součástí výbavy jsou, kromě toalet, i umývárny a oddíl pro vlakový doprovod. ○
Další články této rubriky
Na Královéhradecku přibývá na regionálních spojích moderních vozidel
27.4.2025 - Cestující na Královéhradecku se na železnici mohou těšit na další nová vozidla. České dráhy v rámci pokračující modernizace vozidlového parku v regionu na podzim nasadí do provozu další desítku motorových jednotek RegioFox. Už… »
24.4.2025 - Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí… »
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »