Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Prudké zdražování ovlivnilo hospodaření Skupiny ČD

Prudké zdražování ovlivnilo hospodaření Skupiny ČD

12.9.2022

Skupina České dráhy vykázala v prvním pololetí 2022 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) ztrátu ve výši 0,9 miliardy korun. Na výsledku se negativně projevil především enormní růst cen. Meziročně totiž vzrostly výdaje za služby, energie a materiál u osobní a nákladní dopravy o více než 2,3 miliardy korun.

Prudké zdražování ovlivnilo hospodaření Skupiny ČD

V případě osobní dopravy je tak vysoká ztráta způsobena hlavně stávajícím systémem úhrad od objednatelů veřejné dopravy, kteří, pokud nedojde ke změně, současnou rekordní inflaci zohlední až v platbách v roce 2024. „V době průměrné inflace kolem tří procent nám tento systém nevadil, dnes je však propad mezi našimi reálnými náklady a platbami od krajů a státu dramatický. Osobní železniční dopravu nicméně vnímáme především jako službu občanům, a proto se nejdříve snažíme na změnách v systému úhrad dohodnout s objednateli. Nepřistoupili jsme tak zatím ani k redukci spojů, ani k plošnému zdražování cen pro koncové zákazníky, jak by to udělala většina podnikatelů. Pevně věřím, že se tento stav podaří společnými silami narovnat, protože potřebujeme investovat do obnovy vozidel, bez níž by železnice přestala být konkurenceschopnou alternativou silniční dopravě,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. 

Osobní doprava
Výnosy osobní dopravy byly v období od ledna do června 2022 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku ovlivněny pozitivním vývojem v přepravě cestujících, který se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek na téměř 4 miliardy korun (meziročně +2,1 miliardy Kč). Za prvních šest měsíců roku využilo vlaky Českých drah 75 milionů cestujících (meziročně +25 milionů). Rostl přepravní výkon a díky oživení v mezinárodní dopravě také průměrná přepravní vzdálenost až na 48 kilometrů (meziročně +8 km). „Po ukončení protikoronavirových opatření jsme měli našlápnuto na černou nulu. Do vlaků se vracejí cestující, rostou tržby a zavedená úsporná opatření fungují. Zdražení nás dohnalo stejně jako domácnosti a další firmy. Nejvíc jsme si připlatili za elektřinu, naftu a náhradní díly. Mateřská společnost České dráhy tak vykázala ztrátu necelých 1,2 miliardy Kč,“ dodal Michal Krapinec. 
ČD plánují v následujících deseti letech investovat do nákupu vlaků až 100 miliard korun. K zahájení jízdního řádu 2022 a během letoška dopravce uvedl do provozu přes 110 nových vozidel. Jde například o InterJety, jednotky RegioPanter pro regionální tratě nebo lokomotivy Vectron. České dráhy však trápí pozdní dodávky nových vozidel a neustálé prodlužování termínů oprav a modernizací prováděných u externích dodavatelů.

Nákladní doprava
Navzdory extrémnímu růstu takřka všech nákladových vstupů, nedostatku některých součástek v průmyslu a přes řadu negativních dopadů plynoucích z války na Ukrajině se v segmentu nákladní dopravy podařilo udržet kladný výsledek hospodaření. Skupina ČD Cargo zakončila první pololetí 2022 v zisku 126 milionů korun a v meziročním srovnání odvezla o 1,4 milionu tun zboží více, díky čemuž vzrostly výnosy o 635 milionů korun. „K těmto pozitivním výsledkům přispěla pokračující expanze na zahraničních trzích, především v Rakousku, Německu, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a ve srovnání s pololetím roku 2021 rovněž nově vzniklá společnost ČD Cargo Adria působící na chorvatském území. Výsledkem je, že již více než 62 % výkonů je uskutečňováno v mezinárodní dopravě, a ČD Cargo tak pružně reaguje na změnu zbožových toků vyvolaných právě například konfliktem na Ukrajině,“ přiblížil situaci Tomáš Tóth, předseda představenstva dceřiné společnosti ČD Cargo. Rozvoj by nebyl možný, pokud by Skupina ČD Cargo nepokračovala v investicích do obnovy a modernizace parku nákladních vozů a lokomotiv, což je nezbytná podmínka pro úspěšné působení na evropském trhu. Výše investic za první pololetí roku 2022 dosáhly hodnoty téměř dvě miliardy korun.
Také ostatní dceřiné společnosti byly ziskové a ke konsolidovanému výsledku Skupiny České dráhy přispěly sumou 135 milionů korun. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

V Chebu vyroste moderní opravárenská halaV Chebu vyroste moderní opravárenská hala

6.6.2024 - Zázemí pro údržbu a servis vozidel Českých drah se v dohledné době rozroste o novou opravárenskou halu ve Středisku údržby v Chebu. V moderním objektu se ČD postarají o dálkové jednotky InterJet i regionální vlaky RegioPanter a… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika