Železničář / Hlavní zprávy / Přichází éra railjetů: prezentační jízdy s cestujícími
Přichází éra railjetů: prezentační jízdy s cestujícími
6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Historicky první jízdou railjetu z Vídně do Prahy se 17. dubna začala psát další epocha tuzemské železnice. Rakouské jednotky Viaggio Comfort, které budou od prosince 2014 nasazeny na pravidelné spoje ČD, si mohli po dva dny vyzkoušet běžní cestující, a to v mimořádných spojích EuroCity Vídeň – Praha a zpět a na spojích SuperCity z Prahy do Českého Těšína a z Bohumína do Prahy. Dvoudenní turné railjetu po České republice vzbudilo obrovský zájem médií i železničních fanoušků.
V prosinci 2014 odstartuje nový koncept železničního spojení Prahy, Vídně a Grazu. Již nyní si ale cestující Českých drah mohli vyzkoušet, co vše jim nabídnou jednotky Siemens Viaggio Comfort , které budou na těchto spojích nasazeny. První veřejné jízdy těchto jednotek se zúčastnili také nejvyšší představitelé Rakouských spolkových drah, Českých drah a výrobce vozidla – společnosti Siemens.
V Brně došlo k předání první jednotky generálnímu řediteli Českých drah, zatím však jen ve velikosti H0. Model jednotky převzal Petr Žaluda z rukou předsedy představenstva ÖBB Christiana Kerna a ředitele české divize dopravy a logistiky společnosti Siemens Romana Kokšala. Na pražském hlavním nádraží byla slavnostně pokřtěna lokomotiva Taurus 1216.229, která byla jako vůbec první své řady uvedena do barev railjetu a nese symbolické jméno Spirit of Praha (Duch Prahy).
Pro manažery i rodiny s dětmi
Součástí oficiálního představení railjetu byla také prezentace společného projektu Českých drah a Rakouských spolkových drah. Celkem deset souprav (sedm českých a tři rakouské) zajistí od prosince 2014 dvouhodinový takt na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz přes nové vídeňské hlavní nádraží. Právě díky nové stanici ve Vídni vzniknou velice výhodné přestupní vazby na vlaky do značné části Evropy. Velkým lákadlem by se také měla stát jízdní doba, která se oproti současnému stavu zkrátí o 30 minut (Praha – Vídeň), respektive o více než 50 minut (Praha – Graz).
Vybavení a služby budou navrženy tak, aby uspokojily potřeby všech skupin cestujících – od manažerů až po rodiny s dětmi. Jednotky, které České dráhy nakupují, se mírně liší od těch, které již dnes jezdí v Rakousku. Konkrétně budou vybaveny prostorem pro přepravu jízdních kol, z čehož vyplývá pozměněné rozvržení interiéru. Celková kapacita bude 442 míst v sedmi vozech, z toho 384 míst ve 2. řídě, 42 v první třídě a 6 prémiových v tzv. business class. Zbývajících deset je sklopných v oddílu 2. třídy. V rakouské i české verzi railjetu poslouží cestujícím jídelní vůz.
Míříme do vybrané společnosti evropských dopravců
Všechny jednotky budou disponovat bezdrátovým připojením k internetu, zásuvkami, pokročilým informačním systémem a elektronickým rezervačním systémem a také dětským kinem. Výroba railjetů je v plném proudu. „První vozová skříň bude hotová v květnu, poté zahájíme lakování v modrém designu Českých drah. Na českých kolejích se první jednotka objeví v polovině příštího roku a pak přibližně s měsíčními intervaly přibydou další tak, abychom zabezpečili úspěšný start projektu v prosinci 2014,“ popisuje harmonogram dodávek Roman Kokšal ze společnosti Siemens.
Zařazení trasy Praha – Graz do sítě railjetů znamená počátek nové éry české železnice. Velká česká a moravská sídla se moderním způsobem napojí na evropskou síť a České dráhy navíc dostanou účinný nástroj, jak přitáhnout do svých spojů další cestující.
JÍZDNÍ DOBY OD PROSINCE 2014
Praha – Vídeň 4 hodiny 10 minut
Praha – Graz 6 hodin 50 minut
Brno – Vídeň 1 hodina 30 minut
Brno – Graz 4 hodiny 10 minut
Fotogalerie
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »