Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Přichází éra railjetů: prezentační jízdy s cestujícími

Přichází éra railjetů: prezentační jízdy s cestujícími

6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Historicky první jízdou railjetu z Vídně do Prahy se 17. dubna začala psát další epocha tuzemské železnice. Rakouské jednotky Viaggio Comfort, které budou od prosince 2014 nasazeny na pravidelné spoje ČD, si mohli po dva dny vyzkoušet běžní cestující, a to v mimořádných spojích EuroCity Vídeň – Praha a zpět a na spojích SuperCity z Prahy do Českého Těšína a z Bohumína do Prahy. Dvoudenní turné railjetu po České republice vzbudilo obrovský zájem médií i železničních fanoušků.

Přichází éra Railjetů: prezentační jízdy s cestujícími

V prosinci 2014 odstartuje nový koncept železničního spojení Prahy, Vídně a Grazu. Již nyní si ale cestující Českých drah mohli vyzkoušet, co vše jim nabídnou jednotky Siemens Viaggio Comfort , které budou na těchto spojích nasazeny. První veřejné jízdy těchto jednotek se zúčastnili také nejvyšší představitelé Rakouských spolkových drah, Českých drah a výrobce vozidla – společnosti Siemens.

V Brně došlo k předání první jednotky generálnímu řediteli Českých drah, zatím však jen ve velikosti H0. Model jednotky převzal Petr Žaluda z rukou předsedy představenstva ÖBB Christiana Kerna a ředitele české divize dopravy a logistiky společnosti Siemens Romana Kokšala. Na pražském hlavním nádraží byla slavnostně pokřtěna lokomotiva Taurus 1216.229, která byla jako vůbec první své řady uvedena do barev railjetu a nese symbolické jméno Spirit of Praha (Duch Prahy). 

Pro manažery i rodiny s dětmi

Součástí oficiálního představení railjetu byla také prezentace společného projektu Českých drah a Rakouských spolkových drah. Celkem deset souprav (sedm českých a tři rakouské) zajistí od prosince 2014 dvouhodinový takt na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz přes nové vídeňské hlavní nádraží. Právě díky nové stanici ve Vídni vzniknou velice výhodné přestupní vazby na vlaky do značné části Evropy. Velkým lákadlem by se také měla stát jízdní doba, která se oproti současnému stavu zkrátí o 30 minut (Praha – Vídeň), respektive o více než 50 minut (Praha – Graz).

Vybavení a služby budou navrženy tak, aby uspokojily potřeby všech skupin cestujících – od manažerů až po rodiny s dětmi. Jednotky, které České dráhy nakupují, se mírně liší od těch, které již dnes jezdí v Rakousku. Konkrétně budou vybaveny prostorem pro přepravu jízdních kol, z čehož vyplývá pozměněné rozvržení interiéru. Celková kapacita bude 442 míst v sedmi vozech, z toho 384 míst ve 2. řídě, 42 v první třídě a 6 prémiových v tzv. business class. Zbývajících deset je sklopných v oddílu 2. třídy. V rakouské i české verzi railjetu poslouží cestujícím jídelní vůz. 

Míříme do vybrané společnosti evropských dopravců

Všechny jednotky budou disponovat bezdrátovým připojením k internetu, zásuvkami, pokročilým informačním systémem a elektronickým rezervačním systémem a také dětským kinem. Výroba railjetů je v plném proudu. „První vozová skříň bude hotová v květnu, poté zahájíme lakování v modrém designu Českých drah. Na českých kolejích se první jednotka objeví v polovině příštího roku a pak přibližně s měsíčními intervaly přibydou další tak, abychom zabezpečili úspěšný start projektu v prosinci 2014,“ popisuje harmonogram dodávek Roman Kokšal ze společnosti Siemens.

Zařazení trasy Praha – Graz do sítě railjetů znamená počátek nové éry české železnice. Velká česká a moravská sídla se moderním způsobem napojí na evropskou síť a České dráhy navíc dostanou účinný nástroj, jak přitáhnout do svých spojů další cestující.

JÍZDNÍ DOBY OD PROSINCE 2014 

Praha – Vídeň    4 hodiny 10 minut
Praha – Graz      6 hodin 50 minut
Brno – Vídeň      1 hodina 30 minut
Brno – Graz        4 hodiny 10 minut


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

ETCS není pro VUZ problém ETCS není pro VUZ problém

24.1.2020 - Vedoucí oddělení ERTMS ve Výzkumném Ústavu Železničním (VUZ) Jan Vašků měl železnici v genech. Není divu, že ihned po státnicích nastoupil do dceřiné společnosti Českých drah. Nyní má na starosti problematiku strukturálního… »

Krátký život turbínových lokomotiv v ČeskoslovenskuKrátký život turbínových lokomotiv v Československu

23.1.2020 - V době svého vzniku byly na železnici považovány za vhodnou alternativu k elektrické trakci. Od turbínových lokomotiv si mnozí slibovali především úspory tehdy nedostatkové elektrotechnické mědi, ale i oceli a cementu při plánované… »

ČD - Telematika otestovala datový přenos 1,2 Tbit/sČD - Telematika otestovala datový přenos 1,2 Tbit/s

22.1.2020 - Dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika v listopadu úspěšně otestovala datový přenos s kapacitou 1,2 Tbit/s, a to v běžném provozu stávající DWDM sítě. Test se uskutečnil ve spolupráci se sdružením CESNET s využitím… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika