Železničář / Hlavní zprávy / Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %
Přesnost modrých vlaků se aktuálně blíží k 90 %
9.9.2024
Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině letošního roku o půl procenta lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 % příjezdů do stanic a zastávek se uskutečnilo včas. Tento údaj nevystihuje pouze příjezdy vlaků do cílové stanice, představuje i desítky milionů údajů z příjezdů vlaků do všech stanic, kde zastavují. ČD v prvním pololetí vypravily více než 1,2 milionu spojů.
Pokud se zaměříme pouze na zdržení způsobená samotným dopravcem, pak by bylo zpožděno jen zhruba procento všech jeho vlaků. Stalo se tak nejčastěji kvůli delšímu nástupu a výstupu cestujících, například při přepravě skupin, většího počtu cestujících s jízdními koly nebo osob se sníženou schopností pohybu a orientace, které potřebují k nástupu a výstupu speciální plošiny. Druhou nejčastější příčinou zdržení na straně dopravce byla technická závada lokomotiv, jednotek a motorových vozů a třetí pak pozdní příprava vlaku k odjezdu.
Problémem sled vlaků
Úplně nejčastěji však zpožďuje vlaky takzvaný sled vlaků, ten se podílel od ledna do června na 26,9 % zpoždění. Tato skutečnost je ovlivněná historickým charakterem naší železniční sítě. Ta je sice nejhustší v Evropě, ale také má jeden z největších podílů pouze jednokolejných tratí. V Česku je podíl jednokolejek neuvěřitelných 77,5 %. Například v sousedním Rakousku je to zhruba 56 % a v Německu dokonce pouze 45 % tratí. Vlaky v zahraničí nemusí tak často čekat na křižování na „jednokolejkách“ a mohou jet plynuleji. To však platí i pro předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků a rychlíky a expresy. Na naší železnici je totiž velmi málo vícekolejných úseků, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, ale naopak je řada úseků s velmi vysokou hustotou provozu různě rychlých vlaků.
Do trojice nejčastějších příčin zdržení vlaků patří ještě čekání na přípoj v rámci čekacích dob (19,6 %), aby se lidé dostali co nejpohodlněji do svého cíle a domů a nemuseli kvůli menšímu zdržení prvního spoje čekat třeba skoro hodinu na následující vlak, a také vliv plánovaných výluk (12,2 %), při kterých je snížená kapacita tratě. Obvykle místo dvou kolejí je k dispozici pouze jedna, vlaky musí čekat na protisměrné spoje nebo se projevuje pomalejší náhradní doprava autobusy.
Za pozornost stojí také pátá nejčastější příčina zdržení vlaků, a to zpoždění vzniklé na síti sousedního provozovatele. Tento údaj se totiž týká poměrně malého počtu mezistátních vlaků v celkovém počtu spojů, které České dráhy provozují. Uvedený údaj tak ilustruje, že přesnost českých vlaků je na vysoké úrovni a ve většině případů je lepší než v zahraničí.
Deset nejčastějších důvodů zdržení
1. Sled vlaků (křižování, předjíždění, provozní intervaly) 26,9 %
2. Čekání na přípoj v rámci čekacích dob 19,6 %
3. Vliv plánovaných výluk 12,2 %
4. Obrat soupravy, hnacího vozidla, personálu v cílové/vratné stanici 7,8 %
5. Zpoždění z jiných příčin na síti sousedního provozovatele (zpožděný příjezd ze zahraničí) 6,0 %
6. Vliv mimořádných událostí (např. nehoda na přejezdu, pohyb osob v kolejišti) 3,9 %
7. Prodloužení plánovaného pobytu, zvýšená frekvence cestujících 3,4 %
8. Technické závady hnacích vozidel 3,2 %
9. Povětrnostní vlivy (spadlé stromy, zaplavené tratě v důsledku bouří) 3,0 %
10. Sestava vlaku dopravcem (příprava vlaku k odjezdu) 2,8 %
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »