Železničář / Hlavní zprávy / Přehlídka úspěchů na ostravském veletrhu
Přehlídka úspěchů na ostravském veletrhu
28.6.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Třináctka tentokrát smůlu nepřinesla. Veletrh Czech Raildays, který organizátoři s nadsázkou označili jako Od prvního šroubku k modernímu kolejovému vozidlu, od pražce ke kvalitní trati, byl důstojnou a úspěšnou přehlídkou úspěchů nejen českého železničního průmyslu, ale i dopravců.
Ostrava, červen, veletrh, železnice. Když si poskládáte tato čtyři slova vedle sebe, tak vám vyjde jediný správný výsledek: Czech Raildays. Letošní třináctý ročník, který se konal v areálu nákladového nádraží stanice Ostrava hl. n. od 19. do 21. 6. za slunečného, občas i tropického počasí, opět přilákal pozornost tisícovek odborníků i fanoušků kolejové dopravy. Návštěvníci veletrhu se mohli podívat samozřejmě i na expozici Českých drah, stejně jako na exponáty, které s provozem ČD souvisely.
Sedmdesátý šestý CityElefant
Velkou pozornost vyvolal zbrusu nový CityElefant, který České dráhy slavnostně převzaly od výrobce, společnosti Škoda Vagonka. Je to v pořadí již 76. kus ve flotile ČD, cestující se s ním svezou ve Středočeském kraji. Jednotku si přišli vyzvednout náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek jako zástupce vlastníka a náměstek středočeské hejtmanky
Robin Povšík coby reprezentant objednatele regionální dopravy. „Sedmdesátá šestá jednotka CityElefant je financovaná prostřednictvím Regionálních operačních programů, a to ve výši až čtyřicet procent z hodnoty kontraktu. K této jednotce přibude z evropských peněz ještě dalších sedm stejných vlaků, které budou jezdit na tratích z Prahy přes Říčany do Strančic na příměstské lince S9 a současně z Ostravy přes Bohumín a Třinec do Mostů u Jablunkova na spojích označených jako S2,“ říká Tomáš Mohr z Odboru osobní dopravy. Návštěvníci veletrhu si u nového CityElefantu mohli povšimnout změněného korporátního nátěru i potahu sedaček v 1. třídě.
U veřejnosti také sklízel úspěch vystavený elektrický RegioPanter, který CityElefanta tak trochu připomíná. Tato vozidla budou ještě letos postupně uváděna do provozu na regionálních spojích Českých drah. Jsou určena pro Pardubický, Královéhradecký, Jihočeský, Ústecký a Olomoucký kraj. Hojně fotografovaným objektem se určitě stala i vícesystémová lokomotiva 380.011 ve speciálním polepu, kterou využila česká fotbalová reprezentace pro cestu na EURO 2012 do Wrocławi.
Jak vypadá restaurační vůz po modernizaci na Slovensku
Obdivovanou novinkou se stal jeden z prvních modernizovaných restauračních vozů WRmee. Celkem 21 vozů v provedení na rychlost 160 km/h dodá pro České dráhy slovenská společnost ŽOS Vrútky. Tyto klimatizované vozy se zvlášť upravenými stolky pro bezpečné odkládání nápojů budou v provozu především na tratích z Prahy na Moravu, ale například i do Rakouska, Maďarska nebo na Slovensko. „Vozy jsou vybaveny nejen výkonným centrálním zdrojem energie, ale také zásuvkami a zcela novým interiérem. Inovací prošly i plynové sporáky, které byly vyměněny za bezpečnější elektrické. Toalety jsou nyní jen s uzavřeným systémem. Ve veletržním provedení bude vyrobeno 18 kusů těchto vozů, zbývající tři vozy byly již dodány v trochu odlišné podobě,“ prozradil na místě obchodně výrobní ředitel ŽOS Vrútky Ladislav Bonda.
Snaha ukázat to nejlepší z oboru
Na otevřené ploše bývalého ostravského nákladového obvodu bylo k vidění patrně vše podstatné, co souvisí v českých a moravských zemích s kolejovou technikou a infrastrukturou. A co nenašli návštěvníci na ploše, objevili v desítkách stánků v kryté hale. „Návštěvníci si mohli prohlédnout řadu vozidel a jejich příslušenství, ale i prostředky a zařízení pro provoz a údržbu kolejových vozidel, ale také pro stavbu, provoz a údržbu kolejové dopravní cesty. V Ostravě nechyběly ani firmy zabývající se kombinovanou dopravou, informačními technologiemi či službami pro drážní dopravu a manipulační techniku. V rámci veletrhu se totiž každý snaží ukázat a nabídnout to nejnovější a nejlepší ze svého sortimentu,“ řekl k programu veletrhu Stanislav Zapletal, který také důrazně vyvrátil fámy, že Czech Raildays letos končí nebo že se z Ostravy bude stěhovat.
Zapletal také uvedl, že naprostá většina návštěvníků, snad s výjimkou odborníků, vidí především vozidla a jejich výrobce, což není reprezentativní. „Aniž bych se finálních výrobců chtěl sebeméně dotknout, naprosto neprávem pro mnoho návštěvníků zůstávají jakoby v pozadí právě dodavatelé komponentů či firmy zabývající se infrastrukturou a mnohé další. Rád bych proto připomenul, že v rámci letošního ročníku, pořádaného pod záštitou ministra dopravy, přijelo na náš veletrh téměř 170 firem a společností.“
Cenné výměny zkušeností
K významu veletrhu se v Ostravě vyjádřil i Jindřich Kušnír, ředitel Odboru drah, železniční a kombinované dopravy na ministerstvu dopravy: „Železnice může napomoci vyřešit třeba i problémy s nastávající ropnou krizí. Oceňuji proto, že se v Ostravě sešli, tak jako každoročně, železniční odborníci z České republiky a zahraničí, kteří mohou díky diskuzím a výměně zkušeností pomoci nabídnout co nejlepší služby pro zájemce o železniční dopravu.“
Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Petr Šlegr ho doplnil, že důležitým úkolem je současné vytváření podmínek pro nové špičkové technologie, které by se uplatnily na železniční síti. „Nová politika Evropské komise je železnici příznivě nakloněna a jako průlomový bod vnímáme zanesení prvních úseků vysokorychlostních tratí na našem území do závazných dokumentů Evropské unie. Tyto nové tratě by pak mohly uvolnit kapacitu na stávající síti pro regionální, příměstskou a nákladní dopravu.“
Fotogalerie
Další články této rubriky
V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů
24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »