Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Prátr ozdobí Rakousko v měřítku 1:87

Prátr ozdobí Rakousko v měřítku 1:87

6.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Vídeňský Prátr má další atrakci. Tentokrát s českou stopou. Vyrostlo tu obří Království železnic, obdoba toho českého, které je možné navštívit na pražském Andělu. Za projektem stojí stejní lidé. Na návštěvníky zatím čeká železniční model Vídně, další oblasti Rakouska ale budou postupně přibývat. V případě modelu Vídně jde o největší městský model na světě.

Prátr ozdobí Rakousko v měřítku 1:87

Tisíc metrů čtverečních. Tak bude v budoucnu velký železniční model Rakouska v měřítku H0, který v tuto chvíli roste ve vídeňském zábavním parku Prátr. Budovu s první částí modelu nedávno otevřeli stejní lidé, kteří stojí za pražským Královstvím železnic. Není proto divu, že vídeňská pobočka nese stejné jméno. Jen místo Česka, které se prezentuje na pražském Smíchově, tu vyrůstá zmenšený model Rakouska. Zatím láká například pečlivě vymodelovaná Vídeň se všemi pamětihodnostmi.
„Mám radost, že se podařila tato atrakce postavit právě v Prátru. Až sem přijdu znovu, třeba s vnoučaty, řeknu jim, že tohle království je české,“ nechala se při slavnostním otevření slyšet velvyslankyně ČR v Rakousku Ivana Červenková.  

Vídeň kreslil Kotas
Rakouská pobočka je překvapivým výsledkem neúspěšného žádání o evropské dotace na expanzi. „V průběhu řešení dotací od EU, které se nakonec ukázalo jako problematické, ale už bylo rozhodnuto, že bychom chtěli jít do Vídně. Původně zamýšlené Německo jsme zamítli, neboť obdobný projekt – hamburský Miniatur Wunderland – už má.  V Rakousku jsem se seznámil s panem Šimkem, který mě přivedl do Pratru. Loni v říjnu jsme začali stavět a letos na začátku srpna jsme mohli otevřít,“ popsal celou anabázi Matěj Horn, statutární ředitel provozujícího Ústavu modelů ve vzdělávání.


Budova s modelem disponuje 3,9 tisíce metrů čtverečních podlahové plochy. Neznamená to však, že by byla obestavěná. Až bude model dokončen, zabere 1 000 m2. Jen pro představu: v Praze má Království železnic k dispozici celkový prostor 3,5 tisíce m2 a model zabírá 1 000 m2. Naše metropole navíc nabízí 119 m2 virtuální krajiny, kterou ale v Prátru nenajdete. První model, jímž je Vídeň, zabírá plochu 270 m2, což z něj činí největší městský model železnice na světě. Jsme tedy srovnatelní s Hamburkem. Zvláštnost do projektu vnesl architekt Patrik Kotas. „Je autorem návrhu kolejiště, a model je tedy i urbanisticky stylizovaný právě do Vídně. Nejde jen o sadu volně rozšířených dominant po kolejišti,“ podotkl Horn. A další rozdíly oproti Praze? Česká verze se může pochlubit železnicí jednoúrovňovou, kdežto ve Vídni už jsou čtyři úrovně dopravy. Najdete tu nad sebou U-Bahn, S-Bahn, tramvaje, silnice a železnice.


Spolupracuje s dopravci
Království železnic ve Vídni už čeká jen postupné rozšiřování. „Postavit 270 metrů čtverečních Vídně, včetně projektování, trvalo asi 2,5 roku. Máme hotovou zhruba čtvrtinu. Postavit celé Rakousko tak bude úkol na deset let. Možná trochu zrychlíme. Vídeň byla modelářsky nejsložitější. Modelovat Alpy už nebude tak těžké,“ zmínil Horn další plány. Venkovní prostory se na jaře 2021 rozrostou o dalších tisíc metrů zahradní železnice.


Zatímco v Praze na části expozice Horn spolupracoval například s Českými drahami, ve Vídni se domluvil s domovskými ÖBB či dopravním podnikem Wiener Linien. „Spodní sál bude věnován dopravnímu podniku Wiener Linien. Mimochodem už dodala plně funkční tramvaj. Následovat bude ještě vlak, metro a autobus. Kinosál bude showroomem ÖBB, stejně jako je v Praze, kde se prezentují České dráhy.“


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 1

Další články této rubriky

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komiseČeské dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise

6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika