Železničář / Hlavní zprávy / Poničené Pendolino ze Studénky projde kompletní opravou
Poničené Pendolino ze Studénky projde kompletní opravou
6.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK
České dráhy opraví elektrickou jednotku Pendolino 680.003 poničenou při loňské nehodě ve Studénce. Renovaci čelního, kterou na cca 210 milionů korun předběžně vyčíslila firma Alstom, schválila dozorčí rada ČD. Národní dopravce s výrobcem vlaku zahájil podle pravidel zákona o veřejných zakázkách jednání o konečné ceně.
Čelní vůz bude zcela nový
Pro čelní vůz s označením 682.003 vyrobí v Itálii novou vozovou skříň, která bude shodná s původním provedením. Pro opravu se také použijí některé původní komponenty – podvozky, trakční a pomocné měniče nebo hydraulika naklápění – přičemž vybavení interiéru vozidla je předmětem dalších jednání mezi ČD a firmou Alstom. Zcela nové bude pochopitelně i stanoviště strojvedoucího, které se ale bude minimálně lišit od těch na stávajících. Na druhém poškozeném voze 082.003, který má rozbitý představek a proraženou vozovou skříň, se provede pouze jedna zásadní oprava. Představek se nahradí stejným dílem z havarovaného čelního vozu, který zůstal takřka nepoškozen. Díry, které vytvořily ocelové plechy z havarovaného nákladního automobilu, se zavaří.
Prodlevy se minimalizují
Než se ale Pendolino 680.003 vrátí na koleje, je potřeba minimalizovat počet dnů odstavení ostatních jednotek. Odborníci z Českých drah našli odpovídající způsob, který si již pilotně vyzkoušeli a koncem loňského roku ho oficiálně potvrdil i Drážní úřad. Během následujících dvou let jak při plánovaných vyvazovacích, tak i mimořádných opravách, bude muset národní dopravce na předem určené spoje SC Pendolino nasadit náhradní soupravy složené z běžných vozů a standardní lokomotivy. ČD jde především o to, aby doba nasazování náhradních „klasických“ souprav byla co nejkratší a cestující nepřišli o komfort, na který jsou ve spojích pod značkou SC Pendolino zvyklí.
Vyvazovací doba jen dvacet dnů
V září loňského roku technici takzvané Dílny 680 v pražském Depu kolejových vozidel zkušebně odpojili dva vozy z jednotky 680.001. Právě stejný počet vozů schází v poškozené jednotce ze Studénky. Oba vozy z „jedničky“ připojili technici ke zbytku „trojky“ a současně ověřili funkčnost celého vlaku. Samotné rozpojování a spojování Pendolin není jednoduchá a časově krátká záležitost, jak by se možná na první pohled mohlo zdát, takže se k celému procesu musí přistupovat podle přesného harmonogramu. Podle vedoucího Dílny 680 Jana Studeníka jeho tým zjistil, že kvůli vyvazovacím opravám nemusí odstavovat další jednotku na dlouhých devadesát až sto dnů a odstavnou dobu při vyvazovací opravě je možné zkrátit na pouhých dvacet dnů.
Další články této rubriky
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »
Signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
19.1.2025 - ČD podepsaly smlouvu na dodání a instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Zástavbu zajistí konsorcium firem ČD – Telematika a Kontron Transportation. Instalace technologie by měla být… »