Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Pendolino na jihu Čech oslavilo 110 let dráhy do Bechyně

Pendolino na jihu Čech oslavilo 110 let dráhy do Bechyně

11.7.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Deset let od stého výročí oslav Křižíkovy Bechyňky uplynulo jako voda. V sobotu 22. června si proto davy lidí mezi Táborem a Bechyní nenechaly ujít bohatý program, který provázel 110. výročí zahájení provozu na první elektrifikované dráze v Rakousko-Uhersku. Tahákem akce byla jízda Pendolinem. Jednotka řady 680 se poprvé s cestujícími podívala do jižních Čech.

Pendolino na jihu Čech oslavilo 110 let dráhy do Bechyně

Žádný spoj InterCity František Křižík v knižním jízdním řádu nenajdete. A přece ho v jižních Čechách čtvrtou červnovou sobotu nadšeně vítaly zvědavé davy. Jednalo se totiž o zvláštní vlak, který České dráhy vypravily u příležitosti 110. výročí tratě Tábor – Bechyně, která v drážní historii naší země zaujímá výsadní postavení. Právě zde se totiž poprvé použil elektrický provoz, a to díky vynikajícímu českému vynálezci a podnikateli Františku Křižíkovi. 

Premiérová jízda Pendolinem

Pendolino si při cestě z Prahy do Českých Budějovic vyzkoušelo jak jízdu standardními rychlostmi na původní trati, tak plnou rychlost 160 km/h na již dokončeném úseku koridoru z Tábora do Doubí. Prakticky všechna místa ve druhé třídě byla již při odjezdu obsazena, což dokazovalo velký zájem veřejnosti o tento unikátní zážitek. Vždyť běžný cestující se mohl s Pendolinem svézt po trati 220 úplně poprvé. Ve spoji IC František Křižík přitom platil běžný tarif ČD s povinnou místenkou. Kdo si během cesty potřeboval zlepšit náladu, mohl zajít do baru. Mimochodem, během pobytu v Táboře byl o barový vůz mimořádný zájem.

Stojí za zmínku, že kvůli závadě zabezpečovacího zařízení v Grygově nakonec vyjela z Odstavného nádraží Jih jiná jednotka Pendolina, než se plánovalo. Zaměstnanci DKV Praha si zaslouží poděkování, že výměnu zvládli včas, takže zvláštní vlak ani neměl zpoždění. 

Elektrická Elinka v plné kráse

Hlavní program oslav se konal přirozeně v Táboře. Podívat se přišli také jihočeský hejtman Jiří Zimola a starosta města Jiří Fišer. Po přivítání hostů se na jevišti před výpravní budovou odehrála historická scénka setkání purkmistra a místodržícího v době příjezdu prvního vlaku. A vzápětí vypukl program, který připomínal klasický hudební festival. Zahrály či zazpívaly dudácké kapely Duha, Hlahol aneb Spojené zpěvy táborské, skupina Swing Trio Avalon, Švejkband – ten dokonce zatančil znovu vpodvečer během unikátního představení při zastavení speciálního vlaku na bechyňském „duhovém“ mostě.

Součástí programu byla i výstava lokomotiv, mezi nimiž se vyjímal historický elektrický vůz v červené barvě s laskavou přezdívkou Elinka. Ten byl ovšem nejenom ke koukání, ale i k projíždění. Bechyňka vůbec znovu ožila elektrickými vozidly. Polední a odpolední protokolární vlak odvezla originální Elinka s označením M 400.001 Národního technického muzea se dvěma čtyřnápravovými vozy. Plno bylo i v soupravě Bobinky (E 422.001) s vozy Btee289. Příznivce elektrické trakce potěšil i jednodenní návrat Žehličky (rovněž čísla 001). 

Nostalgické ohlédnutí

„Dráha z Tábora do Bechyně pro mě znamená velikou nostalgii,“ řekl nám během oslav táborský starosta Jiří Fišer, který se označil za fanouška železnice. „Když se řekne Bechyňka, tak mě přitom napadají scény ze starých českých filmů, Vlasta Burian v Přednostovi stanice, ale taky úryvky z některých cimrmanovských her,“ dodal starosta, který vlak používá často, například o víkendech během svých výletů na kole. Pochválil také České dráhy za to, že regionální spoje jsou již dnes většinou na dobré úrovni a dají se už srovnávat s Rakouskem, kde je však podpora státu železnici přece jen o nějakou tu korunu, resp. euro vyšší.

Pravidelný provoz na 24 km dlouhé trati Tábor – Bechyně byl zahájen 21. června 1903. Postupně sem byly dodány čtyři elektrické vozy tehdejší řady 40. Jeden z nich se po úpravách v majetku Národního technického muzea dochoval dodnes pod číslem M 400.001. Později byl dodán pátý vůz a v 50. letech sem byly dislokovány některé starší elektrické lokomotivy, které původně jezdily v Praze a ve středních Čechách. Dráha byla až do rekonstrukce vedení roku 1938 původně dvouvodičová s napájením 2 x 700 voltů stejnosměrných. Elektřinu, podobně jako pro město Tábor, dodávala parní elektrárna na břehu řeky Lužnice v Táboře.

VIDEO SI PROHLÉDNĚTE ZDE:


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.5

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika