Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Panter a žralok vyrážejí do regionů na lov cestujících

Panter a žralok vyrážejí do regionů na lov cestujících

11.10.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, PETR HORÁLEK, MARTIN NAVRÁTIL

A je to tady! Léta čekání na nové vlaky v regionální dopravě loni skončila dodávkami motorových vozů od firmy Stadler. Nyní přicházejí České dráhy se skutečnou revolucí. Elektrický RegioPanter a motorový RegioShark vyrazily v osmi krajích republiky na koleje do provozu s cestujícími. Jejich nasazení znamená pro obyvatele dotčených míst stejný skok v kvalitě dopravy jako CityElefanty pro obyvatele Prahy a středních Čech před zhruba deseti lety.

Panter a žralok vyrážejí do regionů na lov cestujících

Letošní podzim je u Českých drah ve znamení železničních dravců a splněných slibů. Do služeb v regionální dopravě vstupují zbrusu nové jednotky hned v osmi krajích naší republiky. Jde o vlaky, kterými se České dráhy ve smlouvách s jednotlivými kraji zavázaly radikálním způsobem zvýšit kvalitu cestování, a to v mnoha ohledech, jako jsou nízkopodlažnost, klimatizace, vakuové toalety apod. Elektrické Re­gio­Pantery od českého výrobce Škoda Transportation a motorové RegioSharky od polské společnosti PESA Bydhošť představují svým způsobem dopravní regionální revoluci.

 

Dobrá investice za 4,5 miliardy

Za celkem 19 panterů a 31 žraloků zaplatí České dráhy asi 4,5 miliardy korun bez DPH. Na všechna vozidla z plzeňské Škodovky a na 22 vozidel z Bydhoště ovšem přispěje Evropská unie prostřednictvím Regionálních operačních programů. Poslední dodávky jsou naplánovány na úplný konec roku 2013. Rozdělení nových vozidel mezi jednotlivé kraje už známe, u jednotek dotovaných z EU je ve smlouvách určeno i přiřazení na konkrétní trať.

Tato vysoká investice se ale vyplatí. „Nové elektrické a motorové jednotky podstatným způsobem zkvalitní cestování na mnoha vytížených linkách po celé naší republice a výrazně přispějí k modernizaci vozidlového parku. Při výběrovém řízení jsme přihlíželi k požadavkům regionů a jejich zástupců, kteří regionální spoje objednávají. Věřím, že budou s vítěznými vozidly spokojeni jak cestující, tak krajští zastupitelé,“ uvedl Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, u příležitosti vstupu dravců do provozu.

 

Dravá šelma vyrazila do východních Čech

Premiérová jízda RegioPantera s cestujícími proběhla ve středu 26. září ve východních Čechách. Jednalo se konkrétně o osobní vlak 6213, který odjížděl 11.01 h z Jaroměře přes Hradec Králové do Pardubic hl. n. „Bylo pro mě velmi milým překvapením, že jsem se nemusela škrábat vysoko do vagonu. Je to příjemná jízda a už se těším na další,“ řekla nám Šárka Hladíková, která v tu chvíli netušila, že byla úplně prvním cestujícím Českých drah, který v RegioPanteru přepravoval jízdní kolo. Slavnostní atmosféru navozovali i učni z chrudimské hotelovky, kteří cestujícím rozdávali občerstvení. „Vlak je to krásný, skoro žádný hluk, jsme úplně vyjukané, prostě super,“ chichotaly se studentky Veronika Vroubková a Aneta Marešová.   

 „Nový jízdní řád počítá pro trať Jaroměř – Pardubice se čtyřmi soupravami a jednou záložní. Další dva RegioPantery dostaneme na počátku příštího roku, zatím místo nich budou jezdit klasické soupravy s řídicími vozy Sysel,“ vysvětlil ředitel pardubického KCOD Michal Štěpán. Podle vrchního přednosty českotřebovského depa Jiřího Slezáka se nová vozidla budou udržovat v opravně vozů v Hradci Králové, která se kvůli tomu musí technicky dovybavit.

Rozdělení RegioPanterů podle krajů

  • Ústecký kraj: 440.001 až 440.007
  • Pardubický kraj: 440.009, 440.011, 440.012
  • Královéhradecký kraj: 440.008, 440.010
  • Jihočeský kraj: 650.001 až 650.004
  • Olomoucký kraj: 640.001 až 640.003

Rozdělení RegioSharků podle krajů

  • Ústecký kraj: 844.018, 844.022 až 844.027 a 844.002 pro společnou linku s Karlovarským krajem
  • Karlovarský kraj: 844.003 až 844.007, 844.028, 844.029 a 844.001 pro společnou linku s Ústeckým krajem
  • Plzeňský kraj: 844.008 až 844.013, 844.019, 844.030, 844.031
  • Zlínský kraj: 844.014 až 844.017, 844.020, 844.021

Jedná se o plánovaný stav k 31. 12. 2013. Informace o RegioSharku najdete na titulní straně čísla 11/2012.

 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 3.4

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz MoraviíČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií

21.6.2024 - České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav –… »

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika