Železničář / Hlavní zprávy / Panoramatický vůz projede Moravou i letos
Panoramatický vůz projede Moravou i letos
29.1.2024
Oblíbený panoramatický vůz švýcarských železnic SBB pojede napříč Moravou také v letošním roce. Rakouští kolegové z ÖBB ho budou nasazovat na spoj EC 106 / 107 Porta Moravica, který vyráží na pravidelnou jízdu z Grazu, i v novém jízdním řádu platném od neděle 10. prosince 2023.

Cestující se i letos setkají na spoji Porta Moravica s atraktivním panoramatickým vozem spolkových drah SBB. „Když si v končícím jízdním řádu půjčili naši rakouští kolegové z ÖBB u švýcarských železnic panoramatický vůz a zařadili ho do vlaku Porta Moravica z Vídně do Přemyšle, byla to pro naše zákazníky a železniční fanoušky malá senzace. Nyní můžeme potvrdit, že naši zahraniční partneři se rozhodli prodloužit provoz panoramatického vozu napříč Moravou i v jízdním řádu 2024. Díky tomu budou mít také naši cestující v letošním roce neobvyklý pohled na krásy Moravy, ale třeba i na rakouské Alpy,“ řekl Petr Vondráček, ředitel odboru obchodu osobní dopravy.
Panoramatický vůz pojede nadále ve vlacích Porta Moravica. Spoj EC 106 jede na trase Graz (5:26 hod.) – Vídeň (8:10 hod.) – Břeclav (9:09 hod.) – Bohumín (11:12 hod.) – Krakov (13:56 hod.) – Přemyšl (16:37 hod) a vlak EC 107 v opačném směru Přemyšl (11:24 hod.) – Krakov (14:03 hod.) – Bohumín (16:42 hod.) – Břeclav (18:49 hod.) – Vídeň (19:49 hod.) – Graz (22:33 hod.). Ve voze platí běžné jízdné 1. třídy. Pro cesty v dálkových vlacích je doporučena rezervace.
Pouze dvanáct kusů
Panoramatické vozy řady Apm61 Panorama zakoupily švýcarské spolkové dráhy SBB v roce 1991 v počtu pouze dvanácti kusů. Byly určené pro vlaky EuroCity, které projíždějí regiony s atraktivními výhledy na kouzelnou horskou krajinu nebo údolí podél řek, například přes Alpy nebo údolím Rýna. SBB je nasazovaly na spoje ze Švýcarska do Itálie, Francie, Německa, Nizozemí nebo do Rakouska. V současné době obsluhují sezonní turistický vlak po staré trati přes Gotthardský průsmyk Gotthard Panorama Express a jezdí ve vlaku EC Transalpin Zürich – Graz nebo ve vlaku EuroCity Zürich – Hamburg.
Třicet let staré vozy jsou určené pro mezistátní provoz dálkových vlaků. Jsou klimatizované a mají 54 míst k sezení. Mohou jezdit rychlostí až 200 km/h. V roce 2010 prošly modernizací, kdy byly dosazeny mimo jiné i elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné cestovní elektroniky, jako jsou notebooky, tablety nebo mobilní telefony. Vyrobila je švýcarská společnost Schindler Waggon AG. Podle výrobce má cestující díky velkým obloukovým panoramatickým oknům až o 90 % větší výhled oproti klasickému vozu a úhel, který může sledovat ze svého místa, je o 25 až 40 procent větší. Navíc je podlaha v panoramatickém voze výš než v běžných vagonech, a tak mají cestující o něco lepší výhled i při jízdě kolem protihlukových stěn.
Další články této rubriky
Flotila Lišek na Plzeňsku je kompletní
11.3.2025 - Dodávka moderních motorových jednotek RegioFox do Plzeňského kraje byla úspěšně završena. České dráhy začátkem února převzaly poslední dva kusy z dodávky celkem 10 nových vlaků od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Jednotky… »
České dráhy loni přepravily o 3 % cestujících více
7.3.2025 - Vlaky Českých drah v roce 2024 přepravily téměř 169 milionů cestujících, kteří v nich ujeli celkem 8,28 miliardy kilometrů. To je meziročně o tři procenta více. Počet přepravených zákazníků vzrostl na vnitrostátních a… »
Pod hlavním nádražím vyroste nová dvoupatrová stanice
3.3.2025 - V Praze by v budoucnu měla přímo pod stávajícím hlavním nádražím vzniknout nová dvoupatrová železniční stanice. Další čtyři podzemní zastávky vyrostou na nedalekém Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na… »