Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Osvětou bojujeme proti hazardu na železnici

Osvětou bojujeme proti hazardu na železnici

16.9.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Nepozornost, neznalost nebo frajeřina. To jsou nejčastější příčiny smutných příběhů. Národní dopravce proto ročně vynakládá nemalé sumy i velké úsilí na to, aby si mladí lidé uvědomovali míru rizika, které porušovaní pravidel přináší a jakou cenu za hazard zaplatí. To vše za podpory dalších partnerů, správce infrastruktury nevyjímaje. Někdy i drsnou osvětu jim osm let přiváží Preventivní vlak, který jen letos vyjel už dvakrát. V tomto roce měl premiéru film To nedáš!, který se snaží varovat reálnými příběhy. Na dětskou prevenci je dále zaměřen Junior program ČD se svým Desaterem bezpečnosti na železnici.

Osvětou bojujeme proti hazardu na železnici

Aby byla preventivní činnost co možná nejúspěšnější, je nutné ji rozdělit a cílit na různé věkové skupiny. Návyky správného chování získáváme již v útlém věku, proto vznikl Junior program Českých drah, jehož prostřednictvím se děti již od předškolních let nenásilně učí, jak se správně chovat v železničním prostředí, jak vypadá a co má za následek rizikové chování. Desatero bezpečnosti na železnici Junior programu děti například seznamuje s tím, že nemají přecházet koleje tam, kde to není povoleno, a mají dbát zvýšené pozornosti na železničních přejezdech. Současně se pomocí různorodých soutěží v ratolestech buduje pozitivní vztah k železniční dopravě.

Preventivním vlakem prošlo přes 11 tisíc mladých lidí

Další úrovní je Preventivní vlak, který je společným projektem Českých drah, Správy železniční dopravní cesty, dceřiné společnosti ČD Cargo a Policie ČR. Netradičním, poutavým a někdy poněkud šokujícím způsobem seznamuje především žáky druhého stupně základních škol a studenty středních škol s riziky a důsledky nesprávného chování na železnici. Za osm let prošlo Preventivním vlakem přes 11 tisíc žáků a studentů v jedenatřiceti českých a moravských městech a jeho zatím posledními zastávkami je mezi 14.–18. zářím pět destinací v kraji Vysočina.

 „České dráhy se dlouhodobě zaměřují na prevenci. Jako národní dopravce ctíme společenskou odpovědnost a snažíme se apelovat na děti i jejich rodiče. Velká část těchto tragédií přitom vzniká zcela zbytečně, v drtivé většině nekázní řidičů či chodců. Z praxe víme, že nejohroženější je věková skupina mladých lidí mezi čtrnácti a devatenácti lety a právě této kategorii je Preventivní vlak určen,“ říká o projektu předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Nejlépe účinkuje šok

Železniční síť České republiky patří k nejhustším v Evropě, což přináší řadu pozitiv, ale bohužel i jedno negativum v podobě vysokého počtu mimořádných událostí, které končí smrtí. Většina těchto tragédií vzniká zcela zbytečně. Nejen nekázní řidičů či chodců na železničních přejezdech, ale třeba i nebezpečným naskakováním do jedoucího vlaku nebo riskantním pohybem blízko zařízení trakční přenosové soustavy, kde může dojít k zásahu elektrickým proudem. Velké procento smrtelných úrazů stále padá na střety vlaků s osobami, proto se osnovy zaměřují i na varování před nebezpečným chováním na přejezdech. Součástí osvěty, kterou České dráhy periodicky opakují, je také diskuze s železničními odborníky, policisty a záchranáři ve speciálním kinovoze.

Ten poskytuje zázemí k projekcím snímků s bezpečnostní tematikou často s poměrně naturalistickými záběry. Letošní novinkou je hraný dokument s názvem To nedáš!, který šokuje reálnými příběhy a upozorňuje na fatální důsledky nerespektování pravidel bezpečnosti na železnici.

Loňský rok však byl bohužel nejtragičtější, proto České dráhy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty hodlají v preventivní činnosti nadále pokračovat se stejnou intenzitou. Vývoj úrazovosti v letošním roce totiž přes veškerou snahu není příznivý. „Za obrovský úspěch proto považujeme každou zprávu o tom, že se podařilo zabránit zranění, nebo dokonce zbytečnému úmrtí,“ uzavřel Pavel Krtek.     


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika