Železničář / Hlavní zprávy / Odkaz legií ožívá po sto letech
Odkaz legií ožívá po sto letech
23.10.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Sedm vozů Legiovlaku z deseti je hotovo! Aktuálně se představují na pražském Nákladovém nádraží na Žižkově. Ambiciózní projekt, který si předsevzal vytvořit věrnou repliku vlaku, kterým v letech 1918–20 jezdili naši vojáci po Transsibiřské magistrále, tak spěje do další fáze. Od příštího roku bude souprava křižovat republiku a připomínat veřejnosti, především mladým lidem, zásluhy legionářů při vzniku československého státu.
První legionářský vlak vůbec dorazil do Prahy 22. listopadu 1918. Vojáci, kteří bojovali na Sibiři, pak začali přijíždět v prosinci následujícího roku. Celkem jich oklikou přes Vladivostok přicestovalo asi 61 tisíc. Současná obdoba legionářského vlaku se na Žižkově představila 11. října 2014. Veřejnost si mohla prohlédnout hotové vozy od 12. do 15. října a nyní od 18. do 30. října – tedy symbolicky i během státního svátku připomínajícího vznik republiky.
Jsme hlavním partnerem
Slavnostní představení Legiovlaku – tedy jeho větší části – proběhlo 9. října za účasti řady významných hostů. „Pro nás železničáře je velkou ctí podílet se na projektu Legiovlak a postarat se o jeho zdárný průběh při šestiletém putování po České republice,“ uvedl Karel Otava za SŽDC, který se projektu dlouhodobě věnuje. „Stejně jako je nutné připomínat události druhé světové války, tak i té první,“ uvedl v projevu Daniel Kurucz.
„České dráhy jsou hlavním partnerem, zajistí propagaci, logistiku, zatímco společnost ČD Cargo jako oficiální dopravce nese odpovědnost za přepravu a zajištění trasy a lokomotivních náležitostí. České dráhy jsou hrdé na to, že se mohly do tohoto projektu přihlásit,“ dodal Kurucz a vedle organizátorů a partnerů směřoval svůj dík i nadšencům z depa Vršovice, kteří ke slavnostnímu příjezdu Legiovlaku poskytli funkční parní lokomotivu 434.2. SŽDC zajistí soupravě slevu za použití dopravní cesty.
Projekt fakticky začal tím, že v letech 2011 a 2012 zakoupila Československá obec legionářská sedm vyřazených historických vozů – a v roce 2014 ještě další dva. Jeden dlouhodobě zapůjčily České dráhy. Sedm jich již bylo kompletně zrekonstruováno. Do jara 2015 zbývá opravit poslední tři – štábní. Potom bude Legiovlak křižovat republiku a pomáhat veřejnosti obnovovat dlouhá léta potlačované povědomí o legiích a jejich zásluhách na vzniku našeho státu. Pro rekonstrukci byly zvoleny nejčastěji používané vozy: plošinový, improvizovaný obrněný, dělový, ubytovací (těpluška), výstrojní, velitelský, štábní, zdravotní, poštovní a dílenský vagon.
Výroba podle fotografií
Jak vysvětlil Jiří Charfr
eitag, tajemník projektu Legie 100, zbývá nyní dokončit rekonstrukci tří posledních vozů – výstrojního s krejčovskými dílnami, velitelského a promítacího. „Práce se provádějí hlavně v Olomouci a Krasíkově u Plzně. Nebyly by možné bez propojení na další nadšence, třeba z Bezdružické dráhy, DKV Plzeň. Vyrábí se bez výkresů, jen podle dobových fotografií, navíc skříně vagonů byly natolik shnilé a rozpadaly se, že se musely prakticky vyrábět znova,“ popisuje. Nejdůležitějším úkolem přes zimu je podle něj uvést pojezdy všech vozů do provozuschopného stavu. Pak už bude celý Legiovlak připraven, aby objížděl železniční stanice a připomínal události předcházející vzniku samostatného Československa.Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »