Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Novinky v dálkové dopravě

Novinky v dálkové dopravě

21.11.2014 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, VÁCLAV RUBEŠ

V neděli 14. prosince 2014 vstoupí v platnost nový jízdní řád, který zákazníkům národního dopravce přinese celou řadu novinek. Pomineme-li nejočekávanější události jako ostrý start railjetů na lince Praha – Graz nebo zavedení historicky nejrychlejšího spojení Prahy s Košicemi spojem SuperCity, společným jmenovatelem nového grafikonu je akcent na zrychlení a zvýšení komfortu. České dráhy například zavádějí novou kategorii vlaků Rx s cílem přenést úroveň kvality známou z vlaků EC/IC i do nižších segmentů dálkové dopravy.

Novinky v dálkové dopravě

Nejvýznamnější novinkou jízdního řádu 2015 je nasazení komfortních souprav ČD railjet a ÖBB railjet na linku Praha – Brno – Vídeň – Graz. Railje­ty budou na této lince jezdit nově v pravidelném dvouhodinovém intervalu. Railjety zastaví na nově otevřeném hlavním nádraží ve Vídni, kam z Prahy dorazí za 4 hodiny 10 minut, což znamená zrychlení oproti současnému stavu asi 30 minut. V budoucnosti s další modernizací tratě se předpokládá zkrácení cestovního času až na přibližně 3 a ¾ hodiny. Drobné změny se dotknou i dalších spojů do Rakouska. Na hraničním přechodu Břeclav – Hohenau je pro denní spojení do/z Vídně zaveden provoz expresu Moravia, který pojede ráno z Bohumína do Vídně a večer v opačném směru. Zatímco dnes je v úseku Břeclav – Vídeň zajištěna přeprava jen v přímých lůžkových vozech Moskva – Vídeň, nově pojedou denně do Vídně i sedačkové vozy 2. třídy.

Do Košic nejrychleji v historii   

Větší rozsah změn čeká cestující na trase Praha – Košice, neboť nasazením jednotek Pendolino bude toto tradiční spojení nejrychlejším v historii. Doba jízdy mezi Prahou a Košicemi se zkrátí téměř o hodinu: na 7 a půl hodiny. Přímé denní spojení Prahy a Košic bude dále posíleno vlakem EC Košičan v trase Praha – Ostrava – Žilina – Košice, který pojede z Prahy v pátek odpoledne v 13.05 s příjezdem do Košic ve 20.51, opačným směrem pojede v neděli s odjezdem z Košic v 11.40 a příjezdem do Prahy v 19.21. Nabídne modernizovanou klimatizovanou soupravu, restaurační vůz, větší počet míst pro přepravu jízdních kol a osobních aut (autovlak) a další služby.

Ke změnám dochází také u noční dopravy, která se přizpůsobuje poptávce. Současné noční vlaky Excelsior a Cassovia budou sloučeny do jednoho nového nočního rychlíku Bohemia Praha – Humenné, který bude přepravovat osobní automobily z Prahy do Košic a ve vybraných dnech též do Humenného. U ostatních vlaků Praha – Žilina dochází ke zkrácení cestovních časů. U vlaků Praha – Vsetín – Žilina bude toto zkrácení představovat až 15 minut, spojení Praha – Ostrava – Žilina bude zrychleno o 8 minut. Mezi Ostravou a Žilinou bude navíc zaveden nový pár vlaků EC Beskyd, který zajistí časné ranní spojení na Slovensko a třikrát týdně poslední večerní spojení opačným směrem, dále Ex Kysuca z Bohumína do Žiliny, který zajistí návazné spojení od/k vlaku EC Praha z Prahy do Varšavy a přepravu přímého vozu Žilina – Bohumín – Varšava.

Novinky v relacích jižní Slovensko, Maďarsko a Polsko

Vlak EC Avala (v platném JŘ Praha – Budapešť – Bělehrad) bude zkrácen pouze na trasu Praha – Budapešť a bude veden pod názvem Csárdás. Tento spoj přijížděl do České republiky v důsledku překračování vnější hranice EU často zpožděný a národní dopravce proto předpokládá, že díky zkrácení trasy dojde k podstatnému zlepšení přesnosti. Zároveň spoj zajistí sezonní přepravu přímého lůžkového vozu Praha – Bar. Navíc bude v pátek a v neděli jezdit posilový pár expresů Břeclav (17.59) – Bratislava (18.50)/Bratislava (19.10 h) – Břeclav (20.00 h) s přípojem v Břeclavi od/k vlaku railjet na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz.

S novým jízdním řádem bude obnoveno přímé spojení Prahy a Varšavy denním vlakem EC Praha. Spoj bude odjíždět z Prahy v 10.19 a do cílové stanice přijede v 18.27. Opačným směrem odjede v 9.28 a do Prahy přijede v 17.44. Další novinkou je prodloužení EC Sobieski Vídeň – Břeclav – Ostrava – Varšava až do Trojměstí (Gdaňsk, Sopoty, Gdynia) na pobřeží Baltského moře. Na cestující mezi ČR a Varšavou čeká také rychlejší cestování. Vlaky EC Polonia a Sobieski urazí trasu z Bohumína do Varšavy o asi půl hodiny rychleji než dnes. 

Další pár Pendolin na západ

Největší novinkou vnitrostátní dálkové dopravy jsou nové časové polohy vlaků SuperCity Pendolino na západě Čech. Jeden vlak pojede jako dosud ráno z Ostravy a do Františkových Lázní přijede v 13.23, odkud se bude vracet ve 14.37 a do Ostravy přijede ve 20.45. Druhý spoj pojede zcela nově časně ráno z Chebu (6.44), Prahou bude projíždět po 9. hodině a do Ostravy přijede ve 12.45. Opačně pojede z Ostravy ve 13.14, do Chebu přijede večer v 19.14. Další novinkou bude nová kategorie vlaků Rx (rychlík vyšší kvality). První takové vlaky vyrazí z Prahy přes Plzeň do Chebu a Klatov, do kterých budou řazeny vozy dosud provozované na prestižních mezinárodních spojích EC/IC.

Vyjede Sprinter a Brněnský drak

Vlaky SuperCity Pendolino budou jezdit mezi Prahou a Ostravou i nadále v základním dvouhodinovém intervalu. Stávající posilový spoj SC Pendolino v 16.39 z Prahy (jezdí ve čtvrtek, pátek a v neděli) nahradí nový spoj IC Sprinter, který pojede vždy v pracovní dny. V opačném směru posílí dopravu v ranních hodinách. Nejvýznamnější změnou vlaků mířících na severní Moravu bude prodloužení jízdy vlaku Hutník až do/ze stanice Návsí (Nawsie) a přejmenování spoje na tradiční označení Ostravan. Na základě objednávky ministerstva dopravy bude rozšířen provoz vlaků, které jedou až do/z Luhačovic.

Mezi Prahou a Brnem bude zaveden na této trase posilový spoj InterCity pod tradičním názvem Brněnský drak, který zkrátí interval mezi vlaky Brno (6.08) – Praha (8.47) v ranní špičce na půl hodiny. Odpoledne pojede tento posilový vlak z Prahy v 17.05 a do Brna přijede v 19.38. Další změnou bude v pracovní dny zavedení časnějšího ranního rychlíku Havlíčkův Brod (5.03) – Brno (6.47) a pozdějšího večerního spoje v opačném směru v pracovní dny a v sobotu s odjezdem z Brna ve 20.20 a příjezdem do Havlíčkova Brodu ve 21.56. Na lince Brno – Břeclav – Olomouc bude posílena doprava ve špičce pracovních dní a v sobotu novým párem vlaků v úseku Brno – Břeclav.

JŘ 2015 V ČÍSLECH

Celkový počet zavedených spojů            8 477 ↗  o 66 vlaků více

Denní průměrný počet spojů                    6 789 ↗ o 64 vlaků více

Počet dálkových spojů (celkem)              156 ↗ o 39 vlaků více

Roční rozsah dopravy (mil. vlkm)             120,736 ↘ o 0,4 % méně 

Počet bezbariérových spojů                      4 609 ↗ o 205 vlaků více

Počet spojů s přepravou jízdních kol      6 558 ↗ o 238 vlaků více


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.2

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika