Železničář / Hlavní zprávy / Noční vlaky pojedou pod hlavičkou ČD Night
Noční vlaky pojedou pod hlavičkou ČD Night
18.11.2022 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ, PETR SLONEK
České dráhy oficiálně představily novou značku nočního cestování ČD Night. Zároveň seznámily veřejnost s novým spojem Canopus, který propojí Prahu s jihozápadním Německem a Švýcarskem, s Basilejí a Curychem. Dopravce také na konci října prezentoval modernizovaný lůžkový a lehátkový vůz a vylepšený servis v lůžkových vozech.
České dráhy se aktivně zapojily do renesance noční vlakové dopravy. Modernizují své vozy, zlepšují služby a rozšiřují nabídku spojení. Navazují tak na evropský trend, kdy se tratích objevují nové noční spoje, vyrábějí se nebo modernizují spací vozy a stále více států financuje provoz nočních linek jako závazkovou veřejnou službu.
„I my chceme dát noční dopravě další impuls. Proto jsme připravili novou značku pro služby spojené s nočním cestováním. Na základě ankety mezi cestujícími a zaměstnanci jsme vytvořili novou značku ČD Night, pod níž najdou naši zákazníci všechny informace, které jsou s cestováním přes noc spojené,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „V našem případě přitom nejde jen o novou image, logo a pár barevných obrázků, ale také o hmatatelné, konkrétní změny. Do modernizace devíti lůžkových vozů WLABmee a stejného počtu lehátkových vozů Bcmz nyní investujeme 246 milionů korun. Lůžkové vozy mají například vyměněné součásti lůžek a dosazeno nové LED osvětlení. Renovací prošlo sociální zařízení, sprchy, dosazeny byly zásuvky pro cestovní elektroniku nebo wi-fi síť,“ dodal.
Nový interiér WLABmee
Při modernizaci lůžkových vozů WLABmee ve Škoda Pars Šumperk je nově řešen také hygienický koutek v oddílech, kdy je umyvadlo umístěno jako součást toaletní skříňky. Do vozů jsou instalovány nové rolety, doplněny držáky na nápoje u lůžek a provedeny další drobné úpravy. Dosazeny jsou nové nástupní dveře a vnější informační tabule. Vozy procházejí hlavní periodickou opravou. Aktuálně disponují České dráhy šesti modernizovanými vozy a zbylé jsou přistaveny k modernizaci v dílnách v Šumperku, která by měla být ukončena během zimních měsíců. Nasazovány jsou například na spoje do Košic, Popradu nebo Budapešti.
Modernizaci lehátkových vozů zajišťuje společnost DPOV, dceřiná společnost ČD. Při modernizaci se vymění klimatizace a centrální zdroje energie, instaluje nová řídicí jednotka dveří, která umožní jejich blokování proti otevření na principu stranové selektivity, a provedeny jsou další drobné úpravy. Nová je také požární a rozhlasová ústředna nebo WC s uzavřeným systémem. Dosazena je wi-fi. Vozy v současnosti procházejí schvalováním u evropské agentury ERA a jejich nasazení do provozu se aktuálně předpokládá v letní sezoně 2023.
Vyjede spoj Canopus
Se zahraničními partnery rozvíjíme také nové linky noční dopravy. „Ke spojům z Prahy do Budapešti, do Košic a Humenného, do Krakova a Varšavy nebo do Curychu přes Rakousko přidáváme od nového jízdního řádu noční spojení, které zajistí přímou dopravu přes noc z Čech a ze sousedního Saska na jihozápad Německa do oblasti Bádenska a do švýcarské Basileje a Curychu. Díky tomu se zlepšuje také dostupnost francouzského Alsaska a s přestupy na další spoje lze dojet vlakem pohodlně do jakékoliv oblasti Švýcarska,“ představil nový spoj člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah Jiří Ješeta.
Vlak pojede na našem území v kategorii EuroCity pod názvem Canopus a z Prahy vyjede v 18:25. Zastaví v Praze-Holešovicích, Ústí nad Labem, Děčíně a dál bude pokračovat přes Drážďany a Lipsko. Časně ráno přijede do Frankfurtu nad Mohanem, Mannheimu, Karlsruhe a zastaví ve stanicích Baden-Baden, Offenburg, Freiburg (Breisgau) Hbf, Basel Bad Bf, Basel SBB a do Curychu přijede v 9:05. Opačným směrem vyrazí z Curychu v 19:59 a cestující mohou přistoupit ve stanicích Basel SBB, Basel Bad Bf, Freiburg (Breisgau) Hbf, Offenburg, Karlsruhe Hbf, Mannheim Hbf a Frankfurt nad Mohanem Hbf. V ranních hodinách bude spoj zastavovat v Lipsku, Drážďanech, Děčíně, Ústí nad Labem, Praze-Holešovicích a v 9:35 přijede na pražské hlavní nádraží. Ve významných přestupních uzlech, jako jsou nádraží Karlsruhe, Basel SBB nebo Zürich HB, je možné přestoupit na navazující spoje do nejrůznějších míst ve Švýcarsku nebo do Milána. Spoj lze využít i na mezinárodní letiště ve Frankfurtu nad Mohanem.
„Canopus nabídne komfort cestování na úrovni sítě EuroNight. Cestující mají na výběr mezi standardním lůžkovým oddílem s umyvadlem a společnou sprchou obsazeným jednou až třemi osobami nebo komfortním oddílem Deluxe se samostatnou hygienickou kabinou jako v hotelu. Dále zde budou lehátka, kde je v kupé místo pro až šest cestujících, a nabídneme také vůz s místy k sezení a přepravou jízdních kol. Součástí servisu bude také nabídka drobného občerstvení,“ doplnil Ješeta. Ve spoji Canopus budou podobně jako v jiných nočních spojích nabízeny cenově výhodné jízdenky v lůžkovém voze od 2 234 Kč a v lehátkovém voze od 1 732 Kč.
Canopus budou provozovat ČD ve spolupráci s partnerskými železnicemi ÖBB, SBB a DB. Jeho název navazuje na tradici pojmenovávat noční vlaky názvy vesmírných těles a souhvězdí, která lze pozorovat na noční obloze. Navíc již v minulosti vlak pod stejným jménem spojoval Prahu se západní Evropou.
Nočními vlaky do Evropy
České dráhy budou se svými partnery v jízdním řádu 2023 provozovat 10 celoročních nočních relací a tři sezonní. U pěti relací zajistí služby ve svých lůžkových a lehátkových vozech. V relacích Praha – Poprad-Tatry / Košice / Humenné nabízejí také tradiční autovlak. V Česku obsluhují noční vlaky více než dvě desítky míst a celoročně nabízejí cestování do více než 60 destinací v Německu, Švýcarsku, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. Ty pak doplňují sezonní destinace hlavně u Baltského moře v Polsku.
Servis na palubě lůžkových a lehátkových vozů Českých drah zajišťuje společnost JLV. „Naši stevardi se starají o cestující v nočních vlacích od jejich nástupu až do cílové stanice. Ráno servírují snídani, která je v lůžkových vozech v ceně služeb a v lehátkových si ji mohou cestující dokoupit,“ vysvětlil Bohumír Bárta, generální ředitel společnosti JLV. V lůžkových vozech obdrží zákazníci balíčky s ručníkem, mýdlem, kartáčkem na zuby a zubní pastou. Lehátkové vozy jsou vybavené prostěradly, polštáři, dekami a čistým povlečením.
Výhodné cestování nočními vlaky pak nabízejí populární Včasné jízdenky Evropa. Uvedené příklady aktuálních cen zahrnují vlastní přepravu i rezervaci místa a kompletní servis na palubě lůžkového nebo lehátkového vozu. Cesta v třímístném lůžkovém oddíle z Prahy do Varšavy tak nyní stojí od 1 079 Kč, z Prahy do Budapešti od 1 004 Kč, z Prahy do Curychu přes Linec od 1 381 Kč a z Prahy do Košic od 828 Kč. Cesta v šestimístném lehátkovém oddíle z Prahy do Popradu pak vyjde od 578 Kč (aktuální ceny v JŘ 2022).
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »