Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Na západ Čech vyrazí rychlý expres

Na západ Čech vyrazí rychlý expres

23.11.2017 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy připravují řadu svých vozů na zavedení expresní linky Ex 6 z Prahy na západ Čech a do Mnichova. V mnohých se nově objeví zařízení pro připojení k internetu prostřednictvím wi-fi, soupravy budou rovněž klimatizované. Novinky však čekají cestující i ze strany německého partnera, společnosti Länderbahn. Expresy vyjedou letos v prosinci.

Na západ Čech vyrazí rychlý expres

Na západ Čech a do bavorského Mnichova budou od začátku platnosti JŘ 2018 jezdit expresní vlaky Českých drah. Jedná se o rozšíření stávající nabídky spojení na lince R6, kterou objednává resort dopravy. ČD na expresní linku Ex6 postupně nasadí modernizované vozy řad Amz, Bmz, Bdpee a Bbdgmee, respektive Bdmpee.

Do všech vozidel firma postupně instaluje zařízení pro připojení k internetu pomocí technologie wi-fi, samozřejmostí je klimatizace nebo elektrické zásuvky. Soupravy zamíří na západ Čech i do Mnichova přes Plzeň. „Samozřejmostí budou kvalitní doplňkové služby v režii ČD,“ připomněl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. „Cílem nového řešení je zvýšení atraktivity nabídky a její časové konkurenceschopnosti vůči automobilům.“

Němci zvolili italské vozy

„Na spoje Praha – Mnichov budeme nasazovat smíšené soupravy ČD a partnerského dopravce Die Länderbahn,“ upřesnil Radek Dvořák, ředitel kanceláře člena představenstva pro osobní dopravu. To však neznamená, že se na expresech budou stále objevovat stávající vozy řad Bm a ABvmz. I německý dopravce totiž recipročně do provozu nasadí modernizované vagony, které získal v rámci skupiny FS Gruppe od společnosti Trenitalia. Länderbahn je totiž dceřinou společností firmy Netinera, která patří do italského koncernu FS Gruppe. „Z Prahy do Plzně a zpět budou na mnichovských expresech navíc zařazené další komfortní vozy ČD coby posilové,“ dodal Dvořák.

Do Mnichova bude v popisované soupravě zajíždět sedm párů vlaků. „Na této relaci vzroste nabídka spojení oproti dnešku zhruba na dvojnásobek. Expresy budou do Bavorska jezdit každé dvě hodiny, zatímco nyní jezdí po čtyřech hodinách,“ sdělil Michal Štěpán další podrobnosti. Navíc zrychlí – v Čechách pojedou expresy mezi Prahou a Plzní nonstop, pár minut jízdy ušetří i díky v příštím roce otevíranému tunelu u Ejpovic. V tuzemsku se tedy jízda v součtu zkrátí po roce 2018 o zhruba dvacet minut. Nyní cesta z metropole do Chebu přes Plzeň trvá 3 hodiny a 11 minut.

Ve vlaku do kina

Do Chebu nově zajedou jen soupravy sestavené z vozů z parku národního dopravce. „V kmenové soupravě bude vždy zařazeno po jednom vozu řad Amz, Bdpee, Bbdgmee a dvou vozech Bmz,“ vyjmenoval Radek Dvořák. Vozy řady Bmz však ještě čeká modernizace. ČD upraví sedmnáct z dvaceti kusů, které byly zakoupeny od ÖBB. „Dosadíme nový centrální zdroj energie, informační systém, technologii wi-fi, zásuvky a elektronický rezervační systém,“ zmínil Dvořák změny s tím, že sedačky budou přečalouněné. V rámci soupravy bude mít jeden z vozů Bmz dětské kino a cateringový oddíl pro vlakový minibar. Změny se odehrají i na palubách čtyř „jedničkových“ vozů řady Amz, ve kterých ČD opraví případné poškození na kožených potazích, dosadí „wifinu“ či elektronický rezervační a informační systém. Multifunkční vagony řady Bbdgmee a velkoprostorové vozy řady Bdpee už jsou modernizované, dočkají se jen instalace wi-fi routerů. „Takto bude na západ zajíždět devět párů vlaků denně, přičemž dva páry budou i nadále vedeny jednotkou Pendolino v relaci Ostrava – Praha – Plzeň - Cheb,“ řekl Michal Štěpán.

Vozy pro národního dopravce opravuje firma DPOV, dceřiná společnost ČD. První modernizované vozy se na kolejích objeví už na podzim letošního roku, zakázka však bude trvat ještě rok.

Mezi Prahou a Plzní nonstop

České dráhy zavedou expresní vlaky střídavě v relacích Praha – Mnichov a Praha – Cheb. Tyto vlaky pojedou bez zastavení v celém úseku mezi Prahou a Plzní, ve směru na Cheb budou zastavovat jako v současném jízdním řádu, ve směru na Domažlice pak navíc oproti stávajícímu JŘ zastaví ještě ve stanici Holýšov. Ostatní sídla mezi Prahou a Plzní obslouží rychlíky vyšší kvality ČD linky R16 Praha – Plzeň – Klatovy (-Železná Ruda). 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 4.64

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika