Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Na Slovensku opět jezdí spoje InterCity

Na Slovensku opět jezdí spoje InterCity

9.6.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Státní Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po zhruba roční pauze obnovila na hlavní slovenské trati z Bratislavy do Košic provoz vlaků vyšší kategorie InterCity. V únoru na této trase začaly jezdit čtyři párů vlaků IC, a vystřídaly tak spoje soukromé společnosti RegioJet, která odsud naopak odešla. ZSSK své soupravy označila i novým logem „národný dopravca“.

Na Slovensku opět jezdí spoje InterCity

Po odchodu RegioJetu nahradila zrušené dálkové spoje Železničná spoločnosť Slovensko, která denně zabezpečuje provoz čtyř párů spojů na 445 kilometrů dlouhé trase s minimem zastávek. Běžná jízdní doba činí něco málo přes pět hodin, u tří vybraných vlaků dokonce pouhé čtyři hodiny a čtyřicet dva minut. Tyto expresní spoje zastaví mimo Bratislavu a Košice pouze v Trnavě, Žilině, Popradu a Kysaku. Díky tomu vzniklo zatím nejrychlejší spojení mezi slovenskou metropolí a Košicemi. ZSSK plánuje urychlit expresní spoje do konce roku o dalších dvanáct minut, takže celková doba jízdy by neměla překročit 4,5 hodiny. Pro dokreslení situace – běžný rychlíkový spoj urazí cestu z Bratislavy do Košic bez tří minut za šest hodin.

Očekává se zájem cestujících

Myšlenku zavedení vlaků kategorie InterCity podporuje od samotného začátku slovenské ministerstvo dopravy a výstavby. Podle sdělení zástupců rezortu mají tyto vlaky potenciál přitáhnout na železnici další cestující, a navíc mohou nabídnout po odchodu soukromého dopravce i nadstandardní servis. V druhé vozové třídě cestující dostanou nejen denní tisk a balenou vodu, ale mají možnost využít i bezplatných služeb wi-fi či cenově přijatelné nabídky pojízdného minibaru. V „jedničce“ je k tomu navíc nabízena káva, čaj, různé časopisy a také možnost bezplatného parkování v Bratislavě, Žilině, Popradě nebo Košicích, což je opravdu nezanedbatelný bonus. V každé soupravě je rovněž řazen vůz s dětským oddílem, kde mají k dispozici nadstandardní služby i malí cestující. Protože však jde o vlaky, které provozuje ZSSK na své vlastní obchodní riziko, není možné v nich jezdit na průkazy s bezplatnou přepravou, což se týká především důchodců nebo studující mládeže. Bezplatně je na Slovensku možné cestovat pouze v osobních vlacích nebo rychlících. Držitelé jízdních výhod musí uhradit příplatek.

Trasu zvládne jeden strojvedoucí

Vzhledem k znovuobnovené vozbě vlaků InterCity se na trať z Bratislavy do Košic vrátily i stroje řady 350, které jsou i přes své relativně vysoké stáří schopné dosahovat rychlosti až 160 km/h. Šest turnusových a stejný počet záložních zaměstnanců z lokomotivního depa v Bratislavě vozí nyní vlaky bez střídání po celou trasu tam i zpět. To je novinka, která nemá na Slovensku obdoby, neboť dříve se „fírové“ na této trase střídali v Žilině. Podle zástupců ZSSK má jízda jedním strojvedoucím ekonomické opodstatnění. Jde o lepší využití personálu, tím klesla také turnusová potřeba zaměstnanců. InterCity spoje navíc vozí strojvedoucí s největšími zkušenostmi na vozidlech řady 350 a navíc jízdou rychlostí 160 km/h, kterou již využívají na části této dálkové trasy.

Znovuobnovené jízdy se netýkají jen strojvedoucích, ale i vlakového personálu, který prošel na vlaky InterCity výběrovým řízením. Komise po pohovorech vybraly v bratislavském provozním středisku osm vlakvedoucích do turnusu a dalších pět do zálohy, v košickém středisku je k dispozici jedenáct vlakvedoucích a dalších třináct záložních. Podle ZSSK jsou turnusy zpracované tak, že mimo InterCity vlaků posádky doprovází i běžné „šestistovkové“ rychlíky mezi Bratislavou a Košicemi. Ve vlacích IC se tak ve slušivých uniformách nového střihu objevují opět i známé tváře, které doprovázely tyto vlaky do jejich loňského lednového zrušení. Na vlajkovou loď, kterými se opět spoje InterCity staly, jsou slovenští kolegové oprávněně hrdí a slibují si po jejich urychlení další nárůst cestujících. Navíc jsou odjezdy vlaků IC nastaveny tak, aby se některé soupravy stihly otočit mezi Bratislavou a Košicemi až třikrát, namísto původních dvou obratů. Běžně je souprava tvořena pěti klimatizovanými vozy a v případě potřeby je dopravce připraven tyto vlaky posílit.

JŘ vlaků InterCity

▪  odjezdy z Bratislavy do Košic: 5:33, 11:33, 15:47*, 17:33

▪  odjezdy z Košic do Bratislavy: 5:16, 7:31* (v neděli 9:31*), 11:16, 17:16

▪   zastávky: Bratislava hl. st., Trnava, Trenčín, Žilina, Vrútky, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Štrba, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves, Kysak, Košice

▪  ostatní spoje zastavují ve všech uvedených zastávkách

* Expresní spojení v 15:47 z Bratislavy a o 7:31 (v neděli 9:31) z Košic, zastavuje jen v Bratislavě, Trnavě, Žilině, Popradu-Tatry, Kysaku a v Košicích s jízdní dobou 4 hodiny 42 minut.          

(*InterCity (BA-KE 4:42)


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 5

Další články této rubriky

Šlechtična ukončila letošní muzejní sezonu v LužnéŠlechtična ukončila letošní muzejní sezonu v Lužné

16.11.2017 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka zakončilo o posledním říjnovém víkendu letošní sezonu. České dráhy při této příležitosti vypravily do Lužné z pražského nádraží Braník speciální nostalgický vlak tažený legendární… »

Pavel Krtek v Indii zjišťoval možnosti spoluprácePavel Krtek v Indii zjišťoval možnosti spolupráce

15.11.2017 - Mise českých podnikatelů v Indii se v říjnu zúčastnil i předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Zástupci českého železničního průmyslu si ho pozvali především jako šéfa svého tradičního… »

Plecháče: Neúnavní dříči ve stínu LaminátekPlecháče: Neúnavní dříči ve stínu Laminátek

13.11.2017 - Když se poprvé objevila Laminátka, byla to opravdová bomba a nikdo nešetřil superlativy: ztělesnění krásy na kolejích, fenomenální design geniálního Otakara Diblíka. Jenže pak se ukázalo, že sklolaminát není zrovna ideální… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika