Železničář / Hlavní zprávy / Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu
Muzeum v Lužné se chystá na novou sezonu
12.3.2024 – autor: PETR SLONEK
ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka se už připravuje na další sezonu. Pilně se pracovalo například na rozšíření muzejní drážky s rozchodem 600 mm a v plném proudu je údržba a obnova provozních historických vozidel nejen v Lužné, ale i na dalších místech, kde jsou exponáty ČD deponovány.
Letošní velkou novinkou bude rozšíření muzejní úzkorozchodné drážky s rozchodem 600 mm. Ty se obvykle používají jako průmyslové železnice v závodech, dolech, lomech a v minulosti také v zemědělství. V Lužné je sbírka úzkorozchodných průmyslových motorových lokomotiv například ze zrušených drah na Kladensku. „Projížďka tímto vláčkem je mezi návštěvníky populární. Proto rozšíříme malý ovál o desítky metrů dalších kolejí a v další sezoně se návštěvníci svezou po mnohem delší dráze. Ta nyní vede až ke vstupu do muzea,“ řekl ředitel Centra historických vozidel (CHV) ČD Marek Plochý.
V zimě se pracuje i na údržbě provozních vozidel a jejich přípravě na další sezonu. V plném proudu je například oprava elektroinstalace motorové lokomotivy T 466.0286 přezdívané Pilštyk. „Největší pozornost se dostává parní mašince 313.432 Matylda z roku 1904. Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro letošní rok,“ dodal Plochý. Vedle Matyldy se opravuje i stroj 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Po dokončení opravy Matyldy se naplno rozběhne dokončení opravy parní lokomotivy 365.024 z roku 1923.
Vyhodnocována je veřejná zakázka na výrobu nového parního válce pro parní lokomotivu 475.101. Předpokládaná doba výroby je asi 8 měsíců. Pak už by nemělo nic bránit návratu stroje do provozu.
Šlechtična a Papoušek čekají
Opravárenské kapacity CHV nejsou neomezené. Proto na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 Šlechtična anebo 477.0433 Papoušek. Provedení oprav u externích dodavatelů je finančně náročné a s ohledem na omezené zdroje by umožnily opravu jen velmi malého počtu vozidel. Externí partneři jsou proto využíváni především pro dodání specializovaných dílů a prací, které v podmínkách dílen CHV není možné zajistit.
Z vozidel mladší generace je před dokončením oprava historického motorového vozu 831.043, resp. nově M 262.1011. Kromě opravy skříně a střechy vozidla, podlahy, drobností v interiéru a WC dostane motorový vůz ještě nový lak a odpovídající dobové označení. U motorových lokomotiv se odehrávají opravy většího rozsahu na Bardotce 749.250 a Hektoru 721.091.
„V Brně jsme loni převzali do stavu historických vozidel elektrickou jednotku řady 560. Kolegové jednotku připravují na letošní sezonu, kdy bychom ji rádi předvedli na několika akcích, a to včetně jízdy na Slovensko. Bohužel i tato jednotka, stejně jako provozní vozidla ČD, se stala terčem sprejerů a její historický lak značně utrpěl,“ upozornil Plochý.
Centrum historických vozidel se stará rovněž o nákladní a osobní vozy. V dílně se nyní opravuje tzv. zetka, vůz řady Ztr-c, který byl rozebrán do posledního šroubku. V zimě se podařilo dokončit u externího dodavatele také generální opravu tří vozů řady Ce označovaných Rybák podle konstruktéra použitých jednonápravových podvozků. Rybáky se vyráběly v letech 1938 až 1949 a nostalgické jízdy si bez nich nelze představit.
Strojní čety a fandové nostalgie se věnují údržbě provozních historických vozidel ČD, které jsou ve správě CHV, i v dalších místech Čech a Moravy. Údržbu a malé opravy uskutečňují ve Valašském Meziříčí na lokomotivě 423.041 Velký bejček, v Olomouci na populární zelené tendrovce 464.202 Rosnička a v pražských Vršovicích se starají o 434.2186 Čtyřkolák.
Sezona v muzeu začne 27. dubna. Nostalgické jízdy obvykle startují v květnu a končí Mikulášskými jízdami na začátku prosince.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »