Železničář / Hlavní zprávy / Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou
Muzeum drážní historie v Olomouci je realitou
9.8.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Největší železniční muzeum v České republice, v Lužné u Rakovníka už není osamoceno. První srpnovou sobotu České dráhy slavnostně otevřely další stánek železniční historie umístěný v samém srdci Hané – v Olomouci. Bývalé depo pro motorové vozy se během několika měsíců proměnilo v místo, kam povedou kroky nejen moravských drážních nadšenců.
Jste milovníky železniční historie, ale muzeum v Lužné je pro vás „z ruky“? Přinášíme vám dobrou zprávu. Vaši touhu po poznání drážní minulosti naplní nová pobočka Muzea Českých drah otevřená v těsné blízkosti olomouckého nádraží. V sobotu 4. srpna se poprvé otevřela vrata rotundy, která ještě před nedávnem sloužila běžnému motorovému provozu. Nyní je domovem pro klenoty drážní historie, které mají svým původem vazbu právě k železnici na Moravě. Do zastřešených stání bylo soustředěno několik historických vozidel, která dosud byla rozptýlena (a většinou železničním fanouškům skryta) na různých místech zdejšího kraje.
Nostalgie jako výborná reklama
Olomoucká deponie historických vozidel startuje se šesti lokomotivami, jedním motorovým vozem a několika osobními vagony. Ovšem to je jen začátek. „Přibýt by sem postupně mělo ještě několik zajímavých exponátů, například některé mašinky, které dosud stojí na pomnících,“ prozradil přednosta DHV Lužná u Rakovníka Jindřich Rachota. Spolu s ředitelem kanceláře náměstka generálního ředitele Jiřím Kešnerem, oborovým specialistou Petrem Holánkem (ten přišel s nápadem umístit deponii historických vozidel do bývalé motorové remízy), ředitelem Nadace Okřídlené kolo Josefem Tomečkem, která je také významným partnerem expozice, či ředitelkou olomouckého KCOD Hanou Motykovou pozvedli číši na zdar tomuto sympatickému počinu.
Po projevech, v nichž přítomní vzpomněli podporu i dalších osob, se několik desítek prvních hostů mohlo vydat na prohlídku exponátů a vyslechnout si zasvěcený výklad průvodce Pavla Hanzala. Na slovo vzatého odborníka – strojvůdce, který ještě před páry lety vyjížděl s Rosničkou 464.202. Díky těmto i dalším lidem se projekt olomouckého muzea přesunul z plánů do reality.
Skromně, ale autenticky
V sobotu bylo mimořádně veřejnosti zpřístupněno i samotné Depo kolejových vozidel Olomouc. Nejstarším strojem, který pózoval zahalen v obláčcích páry na točně u expozice, byla maličká tendrovka 313.304 z Valašského Meziříčí vyrobená pro tehdejší Severní dráhu císaře Ferdinanda (KFNB) v roce 1894. Moment příjezdu vůbec prvního parního vlaku na Moravu v červnu 1839 nemohli řečníci v projevech nezmínit, stejně tak jako tradici železničních podniků Moravy a Slezska.
„Největší radost mám z toho, že přišlo plno lidí, a to i přes vedra a čas dovolených,“ zhodnotil své pocity šéf Depa historických vozidel Jindřich Rachota s tím, že při přípravě otevření muzea se nevyskytl žádný vážnější problém. „Začalo se skromněji, ale o to autentičtěji,“ vystihla atmosféru tisková mluvčí ČD Kateřina Šubová. V Olomouci se tak s počátkem srpna rozjel pilotní projekt, jehož provoz by měl být nácvikem na příští ostrou sezonu, kdy bude mít muzeum pevnou otevírací dobu. Pokud patříte k milovníkům železniční historie a moravské obzvlášť, vaší příští cílovou stanicí by měla být rozhodně Olomouc.
Otevírací dny po zbytek sezony
18. a 19. 8., 7.–9. 9., 22. 9., 6. 10. Otevřeno vždy od 10 do 17 hodin, vstupné 40 korun, příchod podchodem z nádraží směr Táborská ulice. Po předchozí objednávce na tel. 724 557 205 je pro více než 20 zájemců možná prohlídka i v jiné termíny.
Fotogalerie
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »