Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Motoráky se modernizují i v Přerově

Motoráky se modernizují i v Přerově

19.3.2018 – autor: MARTIN HARÁK

Určitě každý zná malé motorové vozy řad 809 a 810, slangově označované například jako Orchestrion, které jsou ve službách národního dopravce v provozu na řadě regionálních tratí po celé České republice. Dvě stě padesát strojů z téměř sedmi set vyrobených v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století stále slouží v pravidelné dopravě. A protože tyto malé vlaky budou v provozu ještě řadu let, procházejí postupně modernizací, kterou provádí ve Veselí nad Moravou a nově také v Přerově dceřiná společnost Českých drah DPOV, a.s.

Motoráky se modernizují i v Přerově

Motorové vozy řad 809 a 810 dostávají v obou závodech DPOV nejen nové ekologičtější motory, ale také korporátní nátěr Českých drah, moderní a pohodlnější sedačky či vylepšené toalety. Ředitel přerovského Provozního střediska oprav DPOV Ivan Klíma potvrdil, že modernizace malých motoráků pro České dráhy byla zahájena před několika lety nejprve v závodě ve Veselí na Moravě. „Od loňského roku se s ohledem na navýšení počtu oprav a modernizací začaly tyto práce provádět také v centrálním závodě v Přerově, neboť veselské středisko oprav nemělo již dostatečnou kapacitu, především personální, ale v neposlední řadě i prostorovou. Ve druhém pololetí roku 2017 bylo k nám do Přerova přistaveno první vozidlo 810.055, které představovalo určitý milník v našem závodě. U nás se dříve tato vozidlová řada nikdy neopravovala ani nemodernizovala, neboť naše dílny jsou několik desetiletí zavedeny především na opravy elektrických lokomotiv a od roku 1997 také elektrických jednotek CityElefant řady 471,“ vysvětlil ředitel Klíma.

Provozní středisko oprav muselo opravy motorových vozů zvládnout primárně po organizační stránce, především z hlediska struktury profesí, jako je například podlahář či topenář, neboť do loňského roku tyto profese v Přerově nepotřebovali. V prvopočátcích pomohli kolegové z Provozního střediska oprav ve Veselí nad Moravou, kteří mají s motorovou vozbou dlouholeté zkušenosti. „Veselští naše zaměstnance nejprve zaučili a posléze nás měli na starosti metodicky. Přerovští zaměstnanci se do řady profesí zaškolili a v případě potřeby si umíme najmout smluvně pracovníky z jiných firem. Rádi bychom i v těchto profesích byli postupně úplně samostatní,“ potvrdil ředitel Klíma.

Více komfortu pro cestující

Loni se do přerovských dílen dovezlo celkem šest motorových vozů. Konkrétně čtyři stroje řady 810 a jedna „osmsetdevítka“ jsou v současné době již hotové a předané zpět Českým drahám.  Z kusů přistavených v loňském roce se v Přerově momentálně nachází ještě vůz 810.501 a podle sdělení pracovníků DPOV se letos počítá s modernizací rovné desítky těchto motorových vozů. Šest z nich se zmodernizuje v přerovském závodě a zbývající čtyři ve Veselí nad Moravou, z čehož od poloviny roku budou vozidla označena také novým obchodním názvem Českých drah RegioMouse.

Projektový manažer Ivo Smékal doplnil, že modernizace probíhají také proto, aby i cestující na lokálních tratích měli odpovídající komfort. Z toho důvodu se do vylepšených motoráků montují moderní čalouněné sedačky, které splňují všechna bezpečnostní hlediska. Aby byla splněna lepší kvalita cestování, dosazují se polospouštěcí okna vybavená dvojitými skly, rozšířen je i prostor pro jízdní kola. K dispozici je navíc nové výkonné topení Eberspächer na naftu i lehký topný olej a na toaletách je zabudován nový stojan WC včetně elektronického ovládání umývání rukou a splachování. Jeden z vozů PJ Trutnov je na zkoušku vybaven vakuovým WC.

Původní vznětový šestiválec ML 634 z Liazu, který se dříve montoval i do autobusů Karosa, se momentálně nahrazuje přeplňovanými šestiválci TEDOM TD 152 AH TX 01 s turbodmychadly a elektronickým řízením vstřikování paliva, které podporuje ekonomičtější provoz a jízdu. Stranou zájmu nezůstávají pochopitelně ani strojvedoucí, kteří díky novým čelním oknům mají zvýšenou bezpečnost například při letícím předmětu. Úprav doznalo i jejich stanoviště například dosazením elektronických rychloměrů Unicontrols-Tramex, nových radiostanic a k dispozici je navíc samostatný obvod s akumulátory, které slouží pro bezkolizní a rychlé startování vozu. Ten je totiž v současné podobě vybaven řadou elektronických zařízení, která potřebují samostatné a autonomní obvody.


Průměrné hodnocení (27 hlasů): 3.96

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika