Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

29.8.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Po mnoha letech jednání, příprav a hledání ideálních variant se rozjela modernizace trati mezi největším středočeským městem Kladnem a Prahou. Stavební práce se prozatím odehrávají pouze na obou nedlouhých koncových úsecích budoucí dvoukolejné elektrifikované trati, zahrnují ovšem náročné rekonstrukce několika nádraží a zastávek. V jaké fázi se mimořádně sledovaná stavba uprostřed prázdnin nachází?

Modernizace trati z Kladna do Prahy: pracuje se na obou koncích

Ačkoliv má takřka sedmdesátitisícové Kladno výraznou vazbu na hlavní město, denně se z něj tímto směrem přesouvají tisíce obyvatel za prací a zábavou, při pohledu na kvalitu dráhy mezi těmito městy by mnozí tuto skutečnost odhadovali jen stěží. Zatímco se pře­dlouhá léta o modernizaci tratě a výs­tavbě odbočky k pražskému letišti pouze hovoří a píše, samotná Buštěhradská dráha vzezřením vzpomíná císařpána.
Jejím největším problémem je zejména nedostatečná kapacita. Trať je z nádraží Praha-Bubny až do Kladna-Ostrovce v celé délce jednokolejná s křižováním ve stanicích, jakékoliv provozní problémy se tedy přenáší z vlaku na vlak, jichž kvůli naplněné kapacitě není možné zavést více. Rovněž jízdní doby, polohy stanic a jejich stavební řešení jsou pro 21. století neakceptovatelné. Výsledkem jsou téměř každodenní kolony na obou příjezdech z Kladna do Prahy, tedy jak na dálnicích D6 a D7, tak Pražském okruhu. Kapacitní, rychlé, stabilní drážní spojení Kladna s centrem Prahy bude nejen významným ulehčením pro každodenní cestovatele, ale výrazně uleví i všem místním. O kvalitním spojení letiště s městem nemluvě.
Na území Kladna aktuálně probíhají stavební práce v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec. V místě hlavního kladenského nádraží již vyrostly první sloupy trakce, přestože na elektrické vlaky si ještě řadu let počkají. Rovněž se jasně rýsuje peron, kolejiště a podchod, které posunou nádraží do současnosti. Ve směru na Kladno-město jsou již patrné práce na zdvoukolejnění, podél ulice Sportovců je rozšířený zářez dráhy, samotná zastávka má však většinu prací ještě před sebou. I dále ke Kladnu-Ostrovci se usilovně pracuje na rozšíření zářezu, koncová stanice Kladno-Ostrovec již přichází o své půvabné, avšak provozně nevyhovující rustikální vzezření, přičemž se pracuje zejména podél Závišovy ulice. Zcela k nepoznání se mění i druhý konec dráhy v samotném centru Prahy. Negrelliho viadukt se již nějakou dobu skví v obnovené podobě a na řadu přišel úsek mezi stanicí Praha-Bubny a budoucí zastávkou Praha-Výstaviště v blízkosti stejnojmenné tramvajové smyčky.

Bubny se mění k nepoznání
Velkolepé práce jsou patrné zejména v Bubnech. Pro osobní vlaky od Kralup nad Vltavou a Ústí nad Labem směřující na Masarykovo nádraží zde vznikla objízdná kolej, v prostoru původního kolejiště se zakládá velký, moderní dopravní terminál, jenž napojí železnici od Kladna a Letiště Václava Havla na metro C a tramvajovou dopravu a stane se přirozeným centrem Holešovic, které navíc v západo-východní ose konečně propojí.
Snesen je i navazující jednokolejný násep směrem k areálu pražského Výstaviště, nahradí jej dvoukolejná estakáda s občanskou vybaveností v uliční úrovni, díky čemuž přestane být dráha terénní překážkou. Delší dobu je pryč též nýtovaná konstrukce mostu přes ulici Dukelských hrdinů, vystřídá jej na řadu měsíců ochranná konstrukce předcházející stavbě mostu nového. A v úrovni tramvajové smyčky Výstaviště již pomalu vzniká nová vlaková zastávka Praha-Výstaviště.
Zbývající úsek mezi Výstavištěm a Kladnem je v původní podobě a na zahájení prací čeká. Na většině úseků by měly začít v nejbližších letech s dokončením do roku 2030. Největší výzvou je tunelová propojka Dejvic s Veleslavínem, jejíž realizace se ale neustále posouvá. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika