Železničář / Hlavní zprávy / Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová
Modernizace čtrnácti EffiShunterů je hotová
21.2.2024
České dráhy mají už zpět všech 14 lokomotiv řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního vozidla až v listopadu 2024.
Podle obchodního ředitele CZ Loko Jana Kutálka bylo zrychlení této série modernizací prakticky jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v reálných mezích. „V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve nasadit do provozu,“ řekl Kutálek.
Zároveň ocenil, že se v rekordním čase podařilo zvládnout změnu dodavatele systému ETCS, poté co Alstom nečekaně a nekompromisně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského výrobce CAF. „Veškerou integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku, a to není snadné,“ dodal obchodní ředitel.
„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v rámci které bude obnovena významná část vozidlového parku. Tyto lokomotivy jsou určeny pro výkon na nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025. Navíc dochází k prodloužení životnosti lokomotiv při zásadním zvýšení komfortu a bezpečnosti práce našich zaměstnanců, ke zjednodušení údržby a ke snížení emisí,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. „Oceňuji, že CZ LOKO zvládlo realizovat zakázku ve složitých vnějších podmínkách v původní ceně a navíc s předstihem oproti sjednaným termínům. Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela ojedinělé,“ zdůraznil náměstek.
Zrod nového stroje
Technologicky náročná modernizace řady 742 na řadu 743.2, pro niž CZ LOKO používá obchodní název EffiShunter 1000M, z lokomotiv ČKD z let 1977 až 1988 dělá prakticky zcela nový prvotřídní stroj. Prodlužuje jeho životnost a spolehlivost a díky instalaci zabezpečovače ETCS rozšiřuje možnosti využití. Moderní komponenty a technologie snižují majiteli náklady na údržbu a provoz i množství emisí výfukových plynů a především zásadně zvyšují komfort a bezpečnost obsluhy.
Stroje jsou vybaveny i online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
České dráhy plánují EffiShuntery 1000M nasadit pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro technologické a provozní jízdy na koridorech a tratích s ETCS, v čele nehodových vlaků a pro další služební potřeby.
V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo již u dceřiné společnosti ČD Cargo, pro kterou v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50 lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024. Probíhá také modernizace 20 strojů pro ZS CARGO Slovakia. Další vozidla vlastní také dopravci CER, Rail Cargo Carrier nebo ostravský ODOS.
Další články této rubriky
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »
Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi
6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »
Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků
28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »