Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Mezi Sudoměřicemi a Voticemi opět zavládl čilý provoz

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi opět zavládl čilý provoz

4.8.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ

Čtvrtý železniční koridor se dočkal výrazného milníku. Po úplné výluce, způsobené napojováním nového traťového úseku, jezdí expresy a rychlíky mezi Prahou a Českými Budějovicemi opět v celé délce a bez nutnosti přestupu na náhradní dopravu. S komplikacemi sice nadále musí počítat cestující osobními vlaky mezi Benešovem a Táborem, ještě po zbytek srpna jsou nahrazeny autobusy, i ti však již brzy uvidí světlo na konci nového mezenského tunelu.

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi opět zavládl čilý provoz

Čtvrt roku museli cestující na jižní větvi čtvrtého koridoru snášet náhradní autobusovou dopravu. Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se totiž napojoval nový úsek tratě. Jeho délka byla důsledkem zevrubnosti modernizace úseku – místo jednokolejky vedoucí v trase, která pamatovala rakousko-uherské mocnářství, vznikl zcela nový, dvoukolejný úsek, jenž původní trasu pouze několikrát kříží. Právě kvůli tomu bylo napojování složitější, než kdyby docházelo k pouhé úpravě polohy tratě a doplnění druhé koleje.
Tři měsíce autobusového příkoří však cestujícím v blízké budoucnosti vynahradí výrazná úspora cestovního času. Na novém úseku vznikly estakády a dva nové tunely, trať se napřímila, dostala nové zabezpečovací zařízení, zmizely úrovňové přejezdy. Díky tomu zde budou po dokončení všech prací jezdit vlaky rychlostí 160 km/h, soupravy s naklápěcí skříní dokonce dvoustovkou.

Výrazné zkrácení jízdní doby
Prvním pravidelným vlakem, který si vyzkoušel přeloženou trať mezi Voticemi a Sudoměřicemi, byl 1. července 2022 ranní Jižní expres (EC 331) odjíždějící z pražského hlavního nádraží v 5:49 hodin. Vzhledem k dokončovacím pracím ale ještě nemohl dosáhnout plánované traťové rychlosti. Mezi Voticemi a Červeným Újezdem se navíc do konce srpna jezdí jednokolejně, 169 kilometrů dlouhou trasu do Budějovic tak nyní Jižní expres jede 133 minut. Od 11. prosince by to mělo být 100 minut – to už bude ale zohledněno i zářijové zprovoznění úseku Soběslav – Doubí.
„Bude to významný příspěvek k tomu, aby se zlepšilo železniční spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Pro plynulou a rychlou jízdu na celé trase nyní potřebujeme připravit k výstavbě poslední část koridoru Nemanice – Ševětín,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Náročný úsek plánuje ministerstvo stavět za spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tedy tzv. formou PPP (Public – Private Partnership). „Jsme v situaci, kdy se snažíme ve velmi krátkém čase dohnat historický dluh v dopravní infrastruktuře, a pokud chceme udržet tempo výstavby, nemůžeme se spoléhat jen na rozpočtové prostředky státu,“ upozornil.

Moderní tepna
Čtvrtý koridor se tak výrazně posouvá k železniční tepně hodné 21. století. V minulosti na jih od Benešova převážně jednokolejná trať prochází komplexní rekonstrukcí od roku 2005. Velkorysost jednotlivých úseků se ovšem liší; zatímco například mezi pražskou Hostivaří a Benešovem prakticky kopíruje původní stopu, mezi Benešovem a Českými Budějovicemi dostává plnohodnotně moderní podobu v napřímené nové trase. Naopak za Budějovicemi až po státní hranice byla trať pouze optimalizována a vede v původní jednokolejné podobě.
Úsek Sudoměřice – Votice obecně předesílá budoucnost české železnice. Jedná se prakticky o novostavbu v náročném terénu, která naznačuje, jak by mohly vypadat první vysokorychlostní tratě, k jejichž výstavbě se postupně schyluje. Trať se stavěla od května 2018, definitivně dokončena bude v příštím roce. Náklady dosáhly 6,7 miliardy korun, výraznou část (téměř čtyři miliardy) z nich pokryje příspěvek Evropské unie z Fondu soudržnosti. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

V novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojůV novém jízdním řádu přibude více než 400 bezbariérových spojů

24.11.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový jízdní řád 2025 nabídne o 439 bezbariérových spojů víc. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejích podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá… »

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika