Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Mezi Prahou a Moskvou jezdí nejrychlejší spoje v historii

Mezi Prahou a Moskvou jezdí nejrychlejší spoje v historii

9.1.2014 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

V posledních letech citelně stoupá potenciál přepravních proudů východ – západ. A nejde jen o nákladní dopravu, roste i zájem o cestování ve směru Moskva – Praha a zpět. V loňském roce cestovalo vlakem v obou směrech 119 tisíc lidí. Ruské dráhy, resp. jejich dceřiná společnost FPK, ve spolupráci s Českými drahami proto zavedly nové přímé spojení těchto metropolí. EuroNight Vltava je nyní nejrychlejším kolejovým spojem na této lince v historii.

Mezi Prahou a Moskvou jezdí nejrychlejší spoje v historii

Třikrát týdně v zimě, dvakrát v létě. Tak často vyrážejí nové spoje EuroNight 404/405 Vltava (mimo území ČR číslované jako 21/22) na cestu mezi Prahou a Moskvou a opačně. Doba jízdy je stanovena na 27 hodin a 33 minut (Praha – Moskva) a 28 hodin a 4 minuty (Moskva – Praha). Tento nový koncept přímého spojení obou metropolí tak přináší cestujícím výrazné zrychlení o 6 hodin a 42 minut (4 hodiny a 56 minut ve směru z Moskvy), což se projevuje příjemným faktem, že ve vlaku stráví pouze jednu noc. Myšleno je i na cestující do další tradiční destinace Rusů u nás: jeden vůz Vltavy putuje až do Karlových Varů. Ve vlaku je též jeden přímý vůz do Vídně. 

Přes Polsko mimo Varšavu

Tak radikální časové úspory bylo dosaženo novým konceptem služby. Zatímco v minulosti směřovaly do/z Moskvy pouze přímé vozy, které se po cestě připojovaly k různým vlakům (což cestu prodlužovalo), nyní do Ruska směřuje celá souprava přímo. Navíc spoj v Polsku míjí železniční uzel Varšava, což jeho cestu zkracuje. Dopravce, kterým je firma Feděralnaja passažirskaja kompanija (FPK), provozuje vlaky na komerční riziko a do budoucna slibuje další zrychlení. První náměstek generálního ředitele FPK Vladimir Kaljapin, který byl přítomen prvního příjezdu spoje EN Vltava do Prahy 18. prosince 2013, potvrdil probíhající jednání s polským partnerem, jejichž výsledkem má být zkrácení jízdní doby na 23 hodin a 50 minut. České dráhy při slavnostním příjezdu zastupoval náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Michal Štěpán. Ten zdůraznil, že přímé spojení s Moskvou je modelovým příkladem, jak by měla spolupráce dopravců vypadat. Všechny dohody byly rychle sjednány a došlo i k dohodě o prodeji jízdenek na komerční vlak Moskva – Nice. 

Ruský vlak s rakouskými vozy

Význam, jaký partneři přikládají tomuto projektu, dokládá fakt, že Ruské dráhy pro Vltavu nechaly vyrobit nové komfortní lůžkové vozy u firmy Siemens ve Vídni. Nové vozy budou do provozu zařazovány postupně, v současnosti soupravu tvoří vagony z devadesátých let. Již nyní ale cestující mají na palubě k dispozici plný servis. Kromě vody, občerstvení, tisku, suvenýrů nechybí ani tradiční ruský čaj. Cenová politika má výrazný rozptyl tak, aby oslovila široké vrstvy potenciálních zákazníků.

Nejlevnější jízdenka se dá pořídit za zhruba 160 eur (skupinová sleva od šesti cestujících), nejkomfortnější kupé 1. třídy single, tedy pro jednoho cestujícího, přijde na cca 355 eur. Platí přitom, že jde vždy o globální ceny, jež zahrnují jízdné i lůžkový příplatek. Navíc jsou poskytovány různé slevy, například seniorům nad 60 let nebo naopak dětem a mládeži. České dráhy, které nabízejí ve všech svých mezinárodních pokladnách jízdní doklady na EN Vltava, připravují ve spolupráci s FPK další zvýhodnění. Lákadlem se má stát rodinná nebo narozeninová sleva, ještě levnější jízdenky by měly být k dispozici velkým skupinám. 

Kapacita vlaků poroste

V současné době poskytuje šestivozová souprava kapacitu 240 míst. Zájem je však obrovský – jízdenky jsou až do poloviny ledna vyprodány, úspěšně se plní i spoje s odjezdem v polovině února. FPK proto zvažuje posílení Vltavy až na dvanáct vozů s kapacitou přes 350 míst. Ukazuje se, že memorandum o spolupráci mezi Ruskými a Českými drahami z roku 2012 nezůstává prázdným dokumentem. Ostatně ruská expanze dálkových spojů po Evropě, které míří do Helsinek, Paříže, Berlína a Nice, slaví úspěch. A Praha by se mohla stát jednou z nejžádanějších destinací vůbec.

TARIFNÍ NABÍDKA VLTAVY

Dospělý (od 26 let): 202,60 eur ve 2. třídě, 299,80 eur v 1. třídě (oddíl double), 354,80 eur v 1. třídě (oddíl single)

Dítě do 11 let: sleva 50 procent

Senior a junior (nad 60 let, resp. 11–26 let): sleva 30 procent

Skupina dospělých od šesti cestujících výše: sleva 20 procent 

Cena je stanovena fixně v eurech a na české koruny se přepočítává podle aktuálního Jednotného železničního kurzu. 

Kdy jezdí Vltava

do 24. května a od 8. října:

odjezd z Prahy – středa, čtvrtek, sobota

odjezd z Moskvy – úterý, středa, pátek 

od 29. května do 4. října:

odjezd z Prahy – čtvrtek, sobota

odjezd z Moskvy – středa, pátek 

Spoje odjíždějí z Moskvy po celou dobu platnosti grafikonu v 8.43 místního času, do Prahy dorazí druhý den v 9.47. Ve směru do Moskvy vyráží Vltava z Prahy v 16.47, do cílové destinace dorazí ve 23.20 moskevského času.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz MoraviíČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií

21.6.2024 - České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav –… »

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika