Železničář / Hlavní zprávy / Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu
Masarykovo nádraží získá díky modernizaci unikátní platformu
24.2.2024 – autor: PETR SLONEK
Pražské Masarykovo nádraží čeká v následujících třech letech čilý stavební ruch. Stavba, jež slouží už více než 175 let, projde dosud největší proměnou ve své historii. Jeho kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a současně nabídne novou odpočinkovou zónu přímo v centru metropole.
Moderní podobu stanice ocení jak cestující v příměstské dopravě, tak brzy i ti, kteří se vydají vlakem na letiště. Práce byly slavnostně zahájeny začátkem ledna, hotovo by mělo být v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.
První vlak přijel na Masarykovo nádraží už v roce 1845. Dnes plní významnou roli zejména v pražské příměstské dopravě, v pracovní dny jím projde až 30 tisíc cestujících. Modernizace počítá s tím, že se Masaryčka stane výchozím bodem také pro vlaky na letiště. Zvýší se proto nejen počet kolejí u nástupišť ze sedmi na devět, ale i těch, které budou sloužit k odstavování souprav. Rekonstrukce kolejiště pod Vítkovem pak umožní zvýšit traťovou rychlost. Všechna nástupiště budou mít bezbariérový přístup a umožní pohodlný nástup do vlakových souprav.
Nejvýraznějším architektonickým prvkem se stane platforma nad celým kolejištěm. Umožní nejen propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale i přístup k už realizovaným objektům v okolí. Zároveň nabídne nový prostor pro cestující čekající na vlak. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne relaxační zóna přímo v centru metropole. K napájení osvětlení nebo rozhlasu se použijí fotovoltaické články, které se zabudují do zastřešení platformy.
Pracovat se bude při zachování částečného provozu, první omezení pro cestující nastane během letních prázdnin. Vlaky od Vysočan nepojedou na Masarykovo nádraží, ale budou odkloněny na hlavní nádraží.
Další články této rubriky
ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů
1.10.2024 - České dráhy pokračují v testování motorové nafty se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Nedávno testovaly toto biopalivo v nových motorových jednotkách řady 847… »
ComfortJety ČD na konci září poprvé vyjedou na lince z Prahy do Berlína
27.9.2024 - Cestující, kteří pojedou z Prahy do Berlína a opačně, se mohou těšit na novou úroveň komfortu a služeb. Od 29. září České dráhy nasadí denně na dva páry vlaků Berliner provozované v kooperaci s Deutsche Bahn nejnovější… »
České dráhy vylepšují zázemí pro strojvedoucí a vlakové čety
25.9.2024 - Do vylepšení pracovních podmínek a vyšší bezpečnosti práce provozních zaměstnanců investují ČD letos zhruba 55 milionů Kč. Podstatná část peněz směřuje do zlepšení pracovního zázemí, nocležen, odpočinkových místností a… »