Železničář / Hlavní zprávy / Legendární Albatros se vrátí do provozu
Legendární Albatros se vrátí do provozu
17.5.2024 – autor: PETR SLONEK
Legendární rychlíkové lokomotivě někdejších ČSD z roku 1947 se začalo blýskat na lepší časy. Modrý Albatros 498.022 se brzy bude moci vrátit do činné služby. České dráhy totiž využily nabídku společnosti Steam Story Agency na zajištění opravy tohoto jedinečného stroje. Za to ji soukromá firma získá na 30 let do nájmu.
Steam Story Agency se v rámci nájmu lokomotivy 498.022 zavazuje uskutečnit do pěti let její kompletní renovaci a uvést ji do provozuschopného stavu. Investice se odhaduje na několik desítek milionů korun. Pokud nebude oprava dokončena a stroj zprovozněn do konce roku 2028, mohou ČD tuto smlouvu vypovědět.
Po obnově získá investor možnost stroj provozovat za přiměřený nájem odpovídající investici do jeho opravy. Celková doba nájmu včetně času na opravu je sjednána na 30 let. V rámci nájmu a provozu se počítá s využitím Albatrosu i na akcích ČD, jako jsou například Dny železnice, a to pouze za náklady spojené s jejím provozem.
České dráhy budou mít i v době pronájmu o lokomotivě přehled. Investor může zajistit opravu pouze u vlastníkem schválených dodavatelů a České dráhy mají na starosti odborný dozor během opravy i následného provozu. Také deponie lokomotivy po opravě je plánovaná v prostorech ČD. Vlastník tak zaručil ve smlouvě vše potřebné pro ochranu této památky, správný postup opravy i bezpečný provoz.
Dvanáct let v depu
„Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy, která už 12 let stojí bez hnutí v depu. České dráhy každoročně vkládají do záchrany národního technického dědictví řádově desítky milionů korun, ale ani tyto prostředky nestačí na obnovu všech historických vozidel. V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největších legend železničního průmyslu,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. „V rámci spolupráce s investorem máme nastavené podmínky pro záchranu a provoz lokomotivy tak, aby tato technická památka nebyla ohrožena,“ vysvětlil.
Lokomotiva 498.022 se tak stane největší z provozních muzejních parních strojů v majetku Českých drah. Vyrobena byla v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Jen samotný stroj bez tendru má 15,5 metru na délku a hmotnost kolem 100 tun. Hmotnost na nápravu je 18 t, výkon téměř 1 900 kW a maximální rychlost je 120 km/h. Hnací kola mají průměr 1 830 mm. Kvůli těmto obřím rozměrům bude náročná nejen vlastní oprava, ale také následující provoz a údržba. Do jejího tendru se při přípravě na jízdu vejde 32 kubíků vody a zhruba 12 tun uhlí.
Albatrosy tahaly důležité expresy a rychlíky z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Přerova a Bohumína, z Brna do Bohumína nebo z Bratislavy do Žiliny. Stály v čele legendárních vlaků, jako byly Balt-Orient-Expres nebo Pannonia. V pozdějších letech tahaly i Západní expres. Během své krátké, 30 let trvající služby dopravovaly také osobní vlaky. V provozu skončily v roce 1976. Stroj 498.022 se zachoval pro muzejní účely a do prosince 2011 byl provozuschopný. Od té doby stojí jako neprovozní exponát v depu.
ČD se starají o několik set historických vozidel. Desítky z nich udržují v provozním stavu. Nejde jen o hnací vozidla, ale také o vozy, bez nichž nelze nostalgické jízdy organizovat. Značné náklady si vyžadují také samotné nostalgické jízdy. Dopravce nyní opravuje rychlíkovou tendrovku 464.008 Bulík a malou lokálkovou tendrovku 313.432 Matyldu. Velkou opravou prochází motorový vůz M 262.0 Kredenc a opravy se uskutečnily na motorových lokomotivách 749.250 a 721.091.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »