Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Lanová dráha na Ještěd dělá radost už osm desetiletí

Lanová dráha na Ještěd dělá radost už osm desetiletí

25.7.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Výjimečná, atraktivní, populární, bezpečná. Tato přízviska si dráha na Ještěd určitě zaslouží. Unikátní charakter lanovky vyplývá především z okolní krajiny a horní stanice v těsné blízkosti nepřehlédnutelné budovy vysílače/hotelu Ještěd, která patří mezi národní kulturní památky a architektonické skvosty naší republiky. Jediná lanovka ve vlastnictví Českých drah funguje již osmdesát let.

Lanová dráha na Ještěd dělá radost už osm desetiletí

Visutá kabinová lanovka na Ještěd zahájila provoz 27. června 1933. Ve své době se jednalo o teprve druhou českou visutou dráhu vůbec. S výjimkou let 1943–45 ji totiž stále vlastnily Československé státní dráhy, po rozpadu federace potom České dráhy. V první polovině sedmdesátých let prošla lanovka rozsáhlou rekonstrukcí a v současné podobě funguje od Silvestra 1975. 

Dárky pro cestující

V souvislosti s osmdesátým výročím připravily České dráhy pro své zákazníky malý dárek. Několik posledních červnových dní mohli cestující využívat obchodní nabídku VLAK+ Lanovka Ještěd 2013, díky které si každý zájemce mohl pořídit zpáteční jízdenku za cenu jednosměrné obyčejné. Ušetřil tak polovinu ze základní ceny. Přesně ve výroční den – tedy ve čtvrtek 27. června – navíc dostal každý platící cestující (na lanovce lze totiž využívat také In Karty s aplikací železniční průkazka) jednu ze tří stylových retropohlednic. 

Slavnostní evakuace

U příležitosti kulatého výročí lanovky České dráhy také zpřístupnily strojovnu v horní stanici Ještěd. Součástí oslav byla rovněž praktická ukázka evakuace osob z kabiny pomocí lana se speciálním záchranným sedákem poblíž dolní stanice Horní Hanychov. Jak ale vzpomíná bývalý přednosta dráhy Josef Šaroun, který se přišel na oslavy podívat, za celou dobu provozu se cestujícím nestalo nic vážného. „Na lanové dráze jsem pracoval nepřetržitě 33 let a mám na tuto službu opravdu jen dobré vzpomínky,“ dodává s úsměvem Josef Šaroun.

Cvičné evakuace se aktivně účastnila i bývalá hlavní pokladní Libuše Suchardová. „Strach ze spouštění na laně jsem neměla, byl to krásný zážitek, který mi připomenul podobnou akci před více než třemi desítkami let, kdy jsem se spouštěla ještě z červené kabinky,“ řekla zvesela čiperná dáma, které by její věk v tu chvíli nikdo nehádal.

V rámci oslav byla ještě před Severočeským muzeem v Liberci vystavena třetí, takzvaná záložní kabina lanovky. V samotném muzeu byl k vidění funkční model původní ještědské lanovky v měřítku 1 : 7 od Václava Hrubého, který nejvíce zaujal asi dětské publikum. 

Průkopnické dílo postavily ve 30. letech ryze české firmy

Lanovka se bezpochyby stala chloubou nejen Českých drah, ale i města Liberce. Její přitažlivost zvyšuje i přítomnost vysílače na hoře Ještěd, který současně slouží jako hotel s restaurací – a hlavně divukrásný výhled do daleké krajiny. ČSD zahájily výstavbu lanovky v Liberecké kotlině 15. června 1932, čímž se staly průkopníkem tohoto druhu dopravy v naší republice. Na stavbě se podílely výhradně české společnosti, především firma František Wiesner z Chrudimi, později národní podnik Transporta, která měla bohaté zkušenosti s nákladními lanovkami.

Celá technologie byla nejdříve podrobena náročným testům včetně zkušebních jízd se zátěží, které probíhaly pod přísným dozorem. Přece jen v té době ještě lidé neměli zažitý pocit automatické důvěry k přepravě ve výškách. Projekt se tehdy povedl na výbornou a zdejší kraj získal zařízení nejen mimořádné technické kvality, ale i atrakci pro cestovní ruch. O dobré jméno dráhy na Ještěd se nyní s láskou starají zaměstnanci Českých drah.

Pár faktů o lanovce 

Od ledna 1976 (po generální rekonstrukci) se zde svezlo přes 13 milionů cestujících.
V současné podobě lanovka vykonala asi 456 tisíc jízd.
Kabina unese maximálně 35 cestujících.
Délka tratě činí 1 188 metrů.
Dolní stanice leží v nadmořské výšce 595 metrů, horní 995 metrů.
Doba jízdy činí asi 4 minuty.
V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem.
V provozu je každý den od 8 do 19 hodin, v pondělí až od 14 hodin.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 2.25

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě

21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »

Invaze Panterů druhé generace vrcholíInvaze Panterů druhé generace vrcholí

14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »

Pantery už jezdí na celé lince S4/U4Pantery už jezdí na celé lince S4/U4

8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika