Železničář / Hlavní zprávy / Lanová dráha na Ještěd dělá radost už osm desetiletí
Lanová dráha na Ještěd dělá radost už osm desetiletí
25.7.2013 – autor: MARTIN HARÁK
Výjimečná, atraktivní, populární, bezpečná. Tato přízviska si dráha na Ještěd určitě zaslouží. Unikátní charakter lanovky vyplývá především z okolní krajiny a horní stanice v těsné blízkosti nepřehlédnutelné budovy vysílače/hotelu Ještěd, která patří mezi národní kulturní památky a architektonické skvosty naší republiky. Jediná lanovka ve vlastnictví Českých drah funguje již osmdesát let.
Visutá kabinová lanovka na Ještěd zahájila provoz 27. června 1933. Ve své době se jednalo o teprve druhou českou visutou dráhu vůbec. S výjimkou let 1943–45 ji totiž stále vlastnily Československé státní dráhy, po rozpadu federace potom České dráhy. V první polovině sedmdesátých let prošla lanovka rozsáhlou rekonstrukcí a v současné podobě funguje od Silvestra 1975.
Dárky pro cestující
V souvislosti s osmdesátým výročím připravily České dráhy pro své zákazníky malý dárek. Několik posledních červnových dní mohli cestující využívat obchodní nabídku VLAK+ Lanovka Ještěd 2013, díky které si každý zájemce mohl pořídit zpáteční jízdenku za cenu jednosměrné obyčejné. Ušetřil tak polovinu ze základní ceny. Přesně ve výroční den – tedy ve čtvrtek 27. června – navíc dostal každý platící cestující (na lanovce lze totiž využívat také In Karty s aplikací železniční průkazka) jednu ze tří stylových retropohlednic.
Slavnostní evakuace
U příležitosti kulatého výročí lanovky České dráhy také zpřístupnily strojovnu v horní stanici Ještěd. Součástí oslav byla rovněž praktická ukázka evakuace osob z kabiny pomocí lana se speciálním záchranným sedákem poblíž dolní stanice Horní Hanychov. Jak ale vzpomíná bývalý přednosta dráhy Josef Šaroun, který se přišel na oslavy podívat, za celou dobu provozu se cestujícím nestalo nic vážného. „Na lanové dráze jsem pracoval nepřetržitě 33 let a mám na tuto službu opravdu jen dobré vzpomínky,“ dodává s úsměvem Josef Šaroun.
Cvičné evakuace se aktivně účastnila i bývalá hlavní pokladní Libuše Suchardová. „Strach ze spouštění na laně jsem neměla, byl to krásný zážitek, který mi připomenul podobnou akci před více než třemi desítkami let, kdy jsem se spouštěla ještě z červené kabinky,“ řekla zvesela čiperná dáma, které by její věk v tu chvíli nikdo nehádal.
V rámci oslav byla ještě před Severočeským muzeem v Liberci vystavena třetí, takzvaná záložní kabina lanovky. V samotném muzeu byl k vidění funkční model původní ještědské lanovky v měřítku 1 : 7 od Václava Hrubého, který nejvíce zaujal asi dětské publikum.
Průkopnické dílo postavily ve 30. letech ryze české firmy
Lanovka se bezpochyby stala chloubou nejen Českých drah, ale i města Liberce. Její přitažlivost zvyšuje i přítomnost vysílače na hoře Ještěd, který současně slouží jako hotel s restaurací – a hlavně divukrásný výhled do daleké krajiny. ČSD zahájily výstavbu lanovky v Liberecké kotlině 15. června 1932, čímž se staly průkopníkem tohoto druhu dopravy v naší republice. Na stavbě se podílely výhradně české společnosti, především firma František Wiesner z Chrudimi, později národní podnik Transporta, která měla bohaté zkušenosti s nákladními lanovkami.
Celá technologie byla nejdříve podrobena náročným testům včetně zkušebních jízd se zátěží, které probíhaly pod přísným dozorem. Přece jen v té době ještě lidé neměli zažitý pocit automatické důvěry k přepravě ve výškách. Projekt se tehdy povedl na výbornou a zdejší kraj získal zařízení nejen mimořádné technické kvality, ale i atrakci pro cestovní ruch. O dobré jméno dráhy na Ještěd se nyní s láskou starají zaměstnanci Českých drah.
Pár faktů o lanovce
Od ledna 1976 (po generální rekonstrukci) se zde svezlo přes 13 milionů cestujících.
V současné podobě lanovka vykonala asi 456 tisíc jízd.
Kabina unese maximálně 35 cestujících.
Délka tratě činí 1 188 metrů.
Dolní stanice leží v nadmořské výšce 595 metrů, horní 995 metrů.
Doba jízdy činí asi 4 minuty.
V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem.
V provozu je každý den od 8 do 19 hodin, v pondělí až od 14 hodin.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika
3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »
Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos
28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »
Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí
23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »