Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Krtek: Bez IV. železničního balíčku by byla na železnici anarchie

Krtek: Bez IV. železničního balíčku by byla na železnici anarchie

22.11.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Otevírání železničního trhu a čtvrtý železniční balíček. To bylo jedno z témat, které zaznělo na 216. Žofínském fóru. To se uskutečnilo 21. listopadu v Praze a s příspěvkem k problematice vystoupil i generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Krtek: Bez IV. železničního balíčku by byla na železnici anarchie

V projevu si existenci unijního nařízení, které soutěž mezi dopravci upravuje, pochvaloval. „Pokud by nebyl, vznikla by na železnici anarchie. Balíček upravuje pravidla hry a jasně definuje hřiště,“ uvedl. Zároveň připomněl základní obrysy otevírání trhu. „Do roku 2023 je možné linky soutěžit anebo je napřímo zadat, ovšem za jasně daných podmínek a kritérií. Po roce 2033 už se musí soutěžit vše. My se soutěžím nebráníme, ale požadujeme jasně daná pravidla,“ podotkl. České dráhy odmítají model „low cost“, kdy konkurenční dopravce nabídne absurdně nízkou cenu, obsahující jen variabilní náklady. „My chceme, aby byly vždy započítány i fixní výdaje, zálohy, údržba a aby byly – podle IV. balíčku – respektovány sociální náklady, respektive sociální smír,“ vyjmenoval generální ředitel. Nad férovostí soutěží by měl dohlížet Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jenž se bude případnými spory mezi dopravci zabývat. Podle Krtka je tato instituce arbitrem trhu.

Dlouhé soutěžení

Dálkovou dopravu u ČD objednává ministerstvo dopravy, regionální jednotlivé krajské úřady. „Ministerstvo má vyhotovený harmonogram otevírání trhu. České dráhy, tedy státní akciová společnost, to nevidí jako problém. Otevírání trhu má nějaký systém,“ zmínil Krtek s tím, že jiná situace panuje v krajích. „V každém regionu je jiná politická reprezentace, každý kraj je specifický a naše smlouvy s nimi povětšinou končí v roce 2019. Nyní mají kraje jiné představy, jiné požadavky a s každým musíme vést diskuzi,“ řekl. V tomto smyslu na fóru například zaznělo, že soutěžení dopravců může trvat roky, podle toho jak se budou neúspěšní účastníci řízení odvolávat.

Kromě toho některé kraje chtějí nakupovat vlastní železniční kolejová vozidla. To je z  pohledu národního dopravce odvážné, protože na provoz kraj potřebuje mít připravenou infrastrukturu či údržbu. „Kromě toho si regiony neuvědomují, že vysoutěžení kolejových vozidel trvá na dva až tři roky,“ připomněl Krtek běžnou praxi. „Máme třeba dopis z Úřadu pro hospodářskou soutěž, který říká, že patnáctiměsíční lhůta na dodání nějakého vozidla je krátká.“ Výrobci mají plnou kapacitu, vozy jsou schopni dodat zhruba za tři roky. „Když si uvědomíte, že je rok po krajských volbách, současné reprezentace nestihnou provoz vlastních vlaků ani dopravní obslužnost vyřešit,“ uzavřel Pavel Krtek.


Průměrné hodnocení (21 hlasů): 3.86

Další články této rubriky

Zlínský kraj převzal pět nových PanterůZlínský kraj převzal pět nových Panterů

10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »

Lišky přebírají vládu nad lokálními tratěmiLišky přebírají vládu nad lokálními tratěmi

6.12.2024 - České dráhy už převzaly od polského výrobce PESA Bydgoszcz rovných 50 kusů moderních motorových jednotek řady 847 RegioFox, kterým se přezdívá Liška. Jubilejním, 50. vlakem se počátkem listopadu stalo vozidlo s číslem 847.043,… »

Na odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníkůNa odložené oslavy NDŽ zavítal rekordní počet návštěvníků

28.11.2024 - Česká Třebová se třetí říjnový víkend stala centrem pozornosti všech fanoušků dráhy. Významný železniční uzel totiž hostil letošní Národní den železnice. Původně se oslavy měly uskutečnit už tradičně v září, kvůli… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika