Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Kocour se proměnil na EffiShunter 1000M

Kocour se proměnil na EffiShunter 1000M

25.8.2023 – autor: PETR SLONEK Foto: Dalibor Palko

Park hnacích vozidel Českých drah se nedávno rozrostl o nový přírůstek. Tuzemská společnost CZ LOKO, která získala zakázku na modernizaci čtrnácti lokomotiv původní řady 742 zvaných Kocour či Bangle, předala dopravci koncem června první dokončený stroj EffiShunter 1000M. Další mají následovat v průběhu letošního roku.

Kocour se proměnil na EffiShunter 1000M

Jeden z největších českých výrobců lokomotiv firma CZ LOKO má s modernizací řady 742 bohaté zkušenosti. Podobnou proměnu totiž dříve dělala i pro jiné dopravce. Stroje řady 742 se vyráběly v letech 1977 až 1986 a po modernizaci se z nich teď stala prakticky nová vozidla. Vybavené jsou rovněž evropským zabezpečovačem ETCS.
„V rámci modernizace se využijí původní podvozky a hlavní rám vozidla. Stroj je vybaven novou kabinou, novým hnacím soustrojím a také novými rozvody pneumatické a elektrické výzbroje. Pomocné pohony jsou také elektrické. Oproti původní lokomotivě bude mít ta modernizovaná nižší kapoty, které umožní lepší rozhledové poměry ze stanoviště strojvedoucího,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v rámci níž se obnoví významná část vozidlového parku. Tyto lokomotivy jsou určeny pro výkon na nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem 
ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Podle místopředsedy představenstva a generálního ředitele CZ LOKO Josefa Gulyáse je cílem projektu nejen zvýšení efektivity provozu, komfortu a bezpečnosti obsluhy, prodloužení životnosti lokomotiv řady 742, ale i zásadní zrychlení a zlevnění budoucí údržby těchto vozidel. „Lokomotivy původní výroby ČKD jsou nyní primárně v oblasti údržby extrémně drahé a navíc dochází k zásadnímu nedostatku náhradních dílů. Projekt komplexní modernizace řady 742, kdy kromě části původních podvozků a hlavního rámu jde prakticky o nové vozidlo, si kromě splnění definovaných technických a kvalitativních parametrů klade za cíl zrychlení a tím zlevnění budoucí periodické údržby. Jsme velice rádi, že speciálně národní dopravce se tímto moderním směrem údržby fleetu vydává,“ uvedl Gulyás.

Zrychlení prací
Původně se počítalo s tím, že modernizace všech čtrnácti strojů potrvá až do roku 2024. Pracovníkům CZ LOKO se však podařilo práce na EffiShunterech urychlit a celá zakázka by měla být hotova ještě v letošním roce. Koncem června zástupci společnosti předali Českým drahám první dokončené vozidlo. Krátce poté následovalo druhé a později se uskuteční přejímka všech dalších vozidel. Pokud vše půjde podle plánu, poslední modernizovaná lokomotiva řady 742 by měla být předána v prosinci tohoto roku.
Vozidlo nyní splňuje všechny závazné normy EN, ČSN, TNŽ, technické specifikace interoperability TSI a ustanovení příslušných vyhlášek UIC nutných pro uvedení drážních vozidel do provozu v České republice a na Slovensku. Modernizované lokomotivy jsou vybaveny online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní podvozek i rám prochází také hlavní opravou a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kWh umožňuje maximální rychlost 100 km/h.
V rámci koncepce obnovy je řada 742 společně s řadou 750.7 výhledově určena pro zajištění výkonů na tratích vybavených evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Využijí se například pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro přepravu nehodových vlaků a v neposlední řadě pro provozní dispozice a přepravy dopravce, případně další požadované výkony v nezávislé trakci. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika