Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

21.8.2023

Přibližně už každé druhé vozidlo v parku Českých drah je vybavené klimatizací. A počet moderních souprav s klimatizací navíc rychle roste. Jen letos jich přibude více než 300. Také v letech 2024 a 2025 dopravce nasadí nové klimatizované jednotky RegioPanter, RegioFox a ComfortJet.

Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah

Celkově tak půjde o více než 400 dalších vozů pro přepravu cestujících vybavených klimatizací. „Klimatizace ve vlacích je dnes běžnou součástí komfortu, který nabízíme v našich spojích. Zhruba polovina všech vozidel je nyní vybavena klimatizací a tento počet každoročně roste o stovky dalších moderních vozidel. Soupravy expresních linek jsou standardně řazeny z klimatizovaných vozů a také ve většině rychlíků jsou zařazeny vozy s klimatizací. Klimatizované soupravy jsou nyní zcela běžné také v regionální dopravě. Jen CityElefanty, RegioPantery, RegioSharky a další moderní vozidla nabízejí klimatizované interiéry ve více než 700 vozidlech,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus. 
Každá klimatizační jednotka ve vozidle prochází pravidelným servisem, jenž určil výrobce. Navíc je v údržbovém plánu Českých drah stanovena mimořádná prohlídka klimatizací před začátkem letní sezony. Ta je zaměřená na kontrolu neporušenosti chladicího systému, úplnosti a správného množství chladicího media a ověření samotné funkčnosti. O klimatizace ve vlacích se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah po celé republice.

Problémy řeší vlakové čety 
I přes tuto péči ale může nastat porucha klimatizační jednotky, popřípadě může být ve voze teplota, která cestujícím nevyhovuje. V takovém případě je třeba se obrátit na vlakový doprovod, který může odstranit drobné závady, například „spadlý“ jistič, a v určitém rozsahu teplotu ve velkoprostorovém oddíle regulovat. V klasickém oddíle mají možnost teplotu regulovat přímo cestující. Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je řízena automaticky na základě vnější teploty. Vnitřní teplota je dodavateli nastavena na  střední úroveň 22 °C a lze ji upravit o zhruba +/- 2 °C. Při dosažení vnější teploty 30 °C a více udržuje klimatizace vnitřní teplotu zhruba o 8 °C méně oproti vnějšímu prostředí. Tento teplotní rozdíl je udržován také s ohledem na doporučení lékařů.    
V případě poruchy klimatizace zajistí vlakový doprovod oznámení závady depu, kde ji po příjezdu soupravy odstraní. Nefunkční klimatizace však není vždy důsledkem poruchy. Na elektrifikované síti v České republice se nachází poměrně velký počet míst, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě se odstaví klimatizační jednotka. Ke stejnému odstavení klimatizace dochází i při výměně lokomotivy. Po obnovení přívodu elektřiny se klimatizace do několika minut znovu spustí – řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění klimatizace, kdy se například vyrovná tlak v systému. Za běžné situace není provoz klimatizace významně ovlivněn, ale ke snížení jejího účinku může dojít v případě, kdy se nakumulují podobná místa v krátkém časovém odstupu, typicky třeba v oblasti výluk. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika