Železničář / Hlavní zprávy / Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah
Klimatizaci nabízí už přes 1 500 vozidel Českých drah
21.8.2023
Přibližně už každé druhé vozidlo v parku Českých drah je vybavené klimatizací. A počet moderních souprav s klimatizací navíc rychle roste. Jen letos jich přibude více než 300. Také v letech 2024 a 2025 dopravce nasadí nové klimatizované jednotky RegioPanter, RegioFox a ComfortJet.
Celkově tak půjde o více než 400 dalších vozů pro přepravu cestujících vybavených klimatizací. „Klimatizace ve vlacích je dnes běžnou součástí komfortu, který nabízíme v našich spojích. Zhruba polovina všech vozidel je nyní vybavena klimatizací a tento počet každoročně roste o stovky dalších moderních vozidel. Soupravy expresních linek jsou standardně řazeny z klimatizovaných vozů a také ve většině rychlíků jsou zařazeny vozy s klimatizací. Klimatizované soupravy jsou nyní zcela běžné také v regionální dopravě. Jen CityElefanty, RegioPantery, RegioSharky a další moderní vozidla nabízejí klimatizované interiéry ve více než 700 vozidlech,“ uvedl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus.
Každá klimatizační jednotka ve vozidle prochází pravidelným servisem, jenž určil výrobce. Navíc je v údržbovém plánu Českých drah stanovena mimořádná prohlídka klimatizací před začátkem letní sezony. Ta je zaměřená na kontrolu neporušenosti chladicího systému, úplnosti a správného množství chladicího media a ověření samotné funkčnosti. O klimatizace ve vlacích se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah po celé republice.
Problémy řeší vlakové čety
I přes tuto péči ale může nastat porucha klimatizační jednotky, popřípadě může být ve voze teplota, která cestujícím nevyhovuje. V takovém případě je třeba se obrátit na vlakový doprovod, který může odstranit drobné závady, například „spadlý“ jistič, a v určitém rozsahu teplotu ve velkoprostorovém oddíle regulovat. V klasickém oddíle mají možnost teplotu regulovat přímo cestující. Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je řízena automaticky na základě vnější teploty. Vnitřní teplota je dodavateli nastavena na střední úroveň 22 °C a lze ji upravit o zhruba +/- 2 °C. Při dosažení vnější teploty 30 °C a více udržuje klimatizace vnitřní teplotu zhruba o 8 °C méně oproti vnějšímu prostředí. Tento teplotní rozdíl je udržován také s ohledem na doporučení lékařů.
V případě poruchy klimatizace zajistí vlakový doprovod oznámení závady depu, kde ji po příjezdu soupravy odstraní. Nefunkční klimatizace však není vždy důsledkem poruchy. Na elektrifikované síti v České republice se nachází poměrně velký počet míst, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. V takovém případě se odstaví klimatizační jednotka. Ke stejnému odstavení klimatizace dochází i při výměně lokomotivy. Po obnovení přívodu elektřiny se klimatizace do několika minut znovu spustí – řídicí jednotka zajistí postupné odpojení a následně spuštění klimatizace, kdy se například vyrovná tlak v systému. Za běžné situace není provoz klimatizace významně ovlivněn, ale ke snížení jejího účinku může dojít v případě, kdy se nakumulují podobná místa v krátkém časovém odstupu, typicky třeba v oblasti výluk.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »