Železničář / Hlavní zprávy / Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje
Když je sněhu přehršle aneb zaváté koleje
23.1.2017 – autor: JAN DVOŘÁK
„Kristepane, lavina!“ „Jakápak lavina, to se jen sesunulo větší množství sněhu…“ Snad každý si vybaví známou hlášku z nezapomenutelného českého filmu Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli. Nastupující zima nám může přinést sněhu víc než dost, a na železnici je to obzvlášť nemilé. Jak se s přívaly bílé hmoty bojovalo dříve?
Řekne-li se kalamita, mnohým železničářům se okamžitě vybaví neprůjezdné tratě zavalené sněhovou pokrývkou, mrazem vzniklé lomy kolejnic a výhybek, zlámané stromy ležící na tratích, prolomené střechy rotund v depech a sněhem zasypané stroje.
Jako první se na železnici v obtížných zimních podmínkách začali orientovat Angličané. Byla polovina 19. století a na Ostrovech vznikaly i první kresby, dřevoryty a mědirytiny, kdy tehdejší umělci zachycovali děj na zimní železnici. Z těchto obrázků bylo možné „vyčíst“ snahu parního stroje i osádky lokomotivy prorazit například sněhovou závěj, odhazování sněhu lopatami před lokomotivou, ale třeba i člena osádky, jak ulovil před mrazem ukrytého divokého králíka, ležícího polozmrzle v jamce někde poblíž trati. Čas od času si příroda zkrátka postaví hlavu a po několika na sníh hubených letech o sobě dá vědět mohutnými přívaly. Z historie víme, že v takových mimořádných situacích, vzniklo i mnoho fotografií, které se vbrzku objevily jako fotopohlednice. Stávalo se tak v různých krajích i zemích zejména v první polovině minulého století a tyto dopisnice se daly zasílat poštou a měly i historickou úlohu v zachování obrazových informací v době absence filmu a televize.
Ale i v současné době nás někdy zimní příroda překvapí. Namátkou stačí zmínit netradiční únorovou příhodu před několika lety na tramvajových kolejích. Tehdy jsem jako řidič vozu typu T3 vjel pomalu do ledem pokrytého, zasněženého a zmrzlého oblouku v domnění, že to projedu. Nestalo se a předek tramvaje mírně nadskočil a přední podvozek vyjel mimo kolej na zasněženou dlážděnou vozovku. Sběrač ovšem zůstal pod trolejí. Přešel jsem na záď vozidla, odkud se dá ovládat též jízda tramvaje, a zpětným chodem jsem přední podvozek opět dostal na koleje. Že se to celé odehrálo takhle v „klidu“, bylo dílem náhody a štěstí. Některé naše snímky ukazují, že jiní takové štěstí neměli a uvázli se svými vozidly na trati. Jiné fotografie naopak ukazují, jakou technikou se jednotlivé dopravní organizace na sněhové kalamity začaly připravovat.
Další články této rubriky
Ve vlacích ČD přibude přes 400 bezbariérových spojů
20.12.2024 - Už osm z deseti spojů Českých drah je bezbariérových. Nový grafikon jich nabídne o 439 více. Drtivá většina vlaků je nízkopodlažních a výška jejich podlahy je v úrovni moderních nástupišť. Druhá generace bezbariérových… »
České dráhy pokračují v modernizaci vlaků v Královéhradeckém kraji
16.12.2024 - České dráhy pokračují v dodávkách nových regionálních vlaků v Královéhradeckém kraji. Od polského výrobce PESA Bydgoszcz pro provoz v kraji převzaly už deset motorových jednotek RegioFox. S Liškami se cestující setkají na… »
Zlínský kraj převzal pět nových Panterů
10.12.2024 - České dráhy společně se Zlínským krajem představily nejnovější jednotku RegioPanter. Dopravce jich v regionu od nového jízdního řádu, který začne platit v polovině prosince, nasadí celkem pět. Díky tomu se výrazně zvýší… »