Železničář / Hlavní zprávy / K internetu se zdarma připojíte i v Německu
K internetu se zdarma připojíte i v Německu
28.11.2017 – autor: JOSEF HOLEK
Služba wi-fi je ve vozech Českých drah nově dostupná i v Německu. Národní dopravce nainstaloval zahraniční SIM karty také do vozů, které jezdí do Berlína, Hamburku a Kielu. Z hlediska aktuální nabídky wi-fi v mezinárodní dopravě se tak na linkách s aktivní kooperací partnerského dopravce ČD řadí k předním poskytovatelům bezdrátového připojení v Evropě.
Cestující ve vozech Českých drah se mohou nově připojit k veřejnému internetu pomocí technologie wi-fi i v Německu, na lince z Prahy do Berlína, Hamburku a Kielu. Routery, které do vozů posílají signál internetu z datové mobilní sítě, totiž dostaly SIM německých operátorů. Zatímco po Čechách bude ve vlacích kategorie EuroCity dostupné neomezené množství dat, v Německu se přísun zastaví na 200 MB, respektive 500 MB v 1. třídě. Celý systém je jedinečný: vozy mohou vyrazit prakticky kamkoli a zákazník si může být jist, že se k internetu dostane.
O tom, že ČD vybaví routery pro příjem datového signálu celkem 83 vozů tzv. projektu Hamburg bylo rozhodnuto už v době, kdy je národní dopravce dal k rekonstrukci do šumperského podniku Pars Nova. „Bezplatné wi-fi připojení k internetu je nejčastěji požadovaná doplňková služba od našich zákazníků, proto pokračujeme v zavádění této technologie,“ konstatoval Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za úsek osobní dopravy.
Paměť si vymaže sám
V České republice mohou lidé po internetu surfovat prakticky neomezeně. Po překročení hranic a přechodu na německou SIM však začne speciální software nahraný v modemu počítat množství použitých dat. „Německý partner požadoval omezení množství dat stažených na jeho území kvůli jejich vysoké ceně,“ vysvětlil Jan Jasný z odboru informatiky ČD. „Nebylo by to levnější, ani kdybychom použili české SIMky s roamingem,“ dodal. Oba národní dopravci se tedy dohodli, že každé zařízení, které se připojí ve voze druhé třídy, bude mít k dispozici na 24 hodin 200 MB dat, v 1. třídě získá dalších 300MB. Po vyčerpání se přísun zastaví. Pokud se ale cesta přehoupne přes půlnoc, systém si vymaže paměť a příděl se rozběhne opět naplno. I 200 MB by však mělo k běžnému používání internetu stačit.
Než se však v Německu cestující dočká balíku dat, musí v prohlížeči mobilního zařízení odkliknout přijetí podmínek používání internetu. Jde o prostředí připomínající palubní portál, známý například z Pendolina. „Nejde o nic jiného, než že mobil, notebook nebo tablet modemu oznámí, že se k němu hlásí a že mu má začít počítat data,“ popsal Jasný způsob, jakým se systém dozví o počtu použitých dat. Kolik jich doopravdy cestující použil, zjistí ze zmíněného uvítacího portálu.
Na území nikoho
Rychlost připojení k internetu je dána pokrytím daného území daty a počtem připojených uživatelů na patřičnou základnovou převodní stanici (BTS z angl. Base Transceiver Station). Pro zajištění co možná nejstabilnějšího připojení nainstalovaly ČD do vozů dvě SIM, každou od jiného německého operátora. Existují však území, kde se „nechytá“ vůbec nikdo, typicky v okolí Hřenska a Bad Schandau. „Je to zhruba pět až sedm minut jízdy,“ upřesnil Jasný. Druhým hluchým místem je úsek za Drážďany. „Vlak tu projíždí snad územím nikoho. Na jedné straně je obří vojenský prostor, na druhé je pustina. V tomto místě není možné internet používat po dobu asi deseti minut.“
U ČD nejde o žádnou technologickou novinku. Vozy, které národní dopravce nasazuje na zahraniční linky a disponují routerem, jsou vybaveny taktéž zahraničními SIM. Zařízení bez problémů odebírá data ze sítě vysílačů i při dvousetkilometrové rychlostí v případě potřeby se do něj vejde až 10 SIM. „V tuto chvíli jsou použity SIMky dvou českých operátorů, dvě německé a po jedné slovenské a maďarské,“ vyjmenoval Jan Jasný. Takto vybavené vozy, které disponují i řadou cizích SIM, nikdo další v Evropě nemá. „V tomto hrajeme jasný evropský prim,“ doplnil Michal Štěpán.
Zjednodušeně: jede-li vůz z Kielu až do Budapešti, je internet poskytován stále. V Čechách se systém připojuje současně k sítím dvou odlišných poskytovatelů telekomunikačních služeb. „Máme dva poskytovatele kvůli šířce pásma a redundanci, byť je síť sdílená. Každý ale má svou infrastrukturu,“ zmínil Jan Jasný.
Wi-fi na stovkách spojů
Národní dopravce disponuje zhruba 500 vozy, v nichž je dostupný internet prostřednictvím palubní sítě. Internet je na území České republiky k dispozici také ve vybraných vozech zahraničních železnic zařazených do mezistátních vlaků, především z Rakouska a ze Slovenska. Samozřejmostí je služba wi-fi v jednotkách railjet a Pendolino. ČD tak v současnosti nabízí připojení k internetu přes wi-fi síť ve více než 550 spojích na území celé republiky, z toho přibližně čtvrtinu představují dálkové spoje a tři čtvrtiny regionální. Pro dálkovou dopravu bude v letech 2018 - 2019 vybaveno technologií wi-fi dalších více než 300 vozů.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »