Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jižní expresy zvládnou trasu pod 2 hodiny

Jižní expresy zvládnou trasu pod 2 hodiny

8.12.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Vlaky Českých drah z Prahy do Českých Budějovic výrazně zrychlí. Po částečně zmodernizovaném koridoru zvládnou expresy cestu za 1 hodinu a 58 minut, zpět budou o šest minut pomalejší. Jižní expresy s kvalitním servisem se tak stávají konkurenceschopným dopravním prostředkem vůči autobusům i automobilům. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Jižní expresy zvládnou trasu pod 2 hodiny

Myšlenka na zkrácení trasy z Prahy do Českých Budějovic pod dvě hodiny už není utopická. České dráhy se zavedením nového jízdního řádu vypraví devět párů expresních vlaků. Jízdní doba na lince Ex 7 se zkrátí ze současných dvou hodin a 23 minut na hodinu a 58 minut ve směru na jih a na dvě hodiny a 4 minuty ve směru opačném. Čtyři páry expresů prodlouží jízdu do rakouského Lince, jeden do Českého Krumlova. Po lince Praha-Ostrava je trasa do Budějovic druhou linkou schopnou konkurovat automobilové dopravě.

Expresy v Táboře, rychlíky v Plané

„Chceme, aby se cestování vlaky maximálně zkvalitnilo. Do Českých Budějovic jezdíme po modernizované infrastruktuře a to vyžaduje, abychom nasadili nová nebo modernizovaná vozidla,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu. Na Jižní expresy nyní nasadí dopravce soupravy tvořené moderními vozy řady Bee238, Bdpee231 a Aee141. V čele vlaku stane lokomotiva řady 380.

Spoje budou rozloženy do celého dne s tím, že v ranní špičce do Prahy a v odpolední opačným směrem pojedou ve zkráceném hodinovém intervalu. „Tím se podstatně zlepší dostupnost jihočeské metropole i Tábora, který je jejich jedinou zastávkou,“ doplnil Štěpán s tím, že rozsah běžné rychlíkové dopravy je podobný jako letos. Rozdílem je nepatrné zrychlení a fakt, že rychlíky nově zastaví v Plané nad Lužnicí. Zlepší se také večerní spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem. Poslední celotýdenní večerní spoj z hlavního města pojede až o hodinu a půl později ve 22:02, rychlík do Tábora vyrazí až ve 23:32. Z Budějovic na Prahu pak poslední rychlík vyjede ve 20:53.

Jižní expresy nabídnou i doplňkové služby včetně minibaru. Během jara bude ve vagonech nainstalována i technologie wi-fi umožňující připojení k internetu. „Samozřejmostí zůstává klimatizace, oddíly se šesti místy i ve druhé třídě, elektrické zásuvky, moderní WC, audiovizuální informační systém anebo za jízdy blokované nástupní dveře ovládané tlačítky,“ doplnil Michal Štěpán. Nově bude přes České Budějovice a Rakousko vedeno také přímé noční spojení Prahy se švýcarským Curychem lůžkovým vozem. Ten bude v sezoně doplněn i vozem k sezení.

Kdo s koho

Zavedením expresů se vlaky dostávají i do velké časové výhody oproti autům a autobusům – soupeře poráží v pomyslném závodu zhruba o dvacet minut. Členové redakce Železničáře se rozdělili na dvě skupiny, přičemž jedna se vydala do Budějovic speciálně vypraveným reprezentačním expresem, druhá redakční Škodou Fabia. Abychom byli objektivní a neměřili jen čas mezi nádražími, stanovili jsme za výchozí bod pražské Petrské náměstí, cílovým pak hostinec v budějovické ulici Karla IV. Ač musela „vlaková“ skupina dojít na metro a z nádraží se opět pěšky přesunout do restaurace, dokázala být na smluveném místě o 14 minut dříve. Posádka automobilu, pečlivě dodržující rychlostní limity, se potýkala s hustou dopravou i stavební činností. Trochu jí pomohl několikakilometrový úsek dálnice D3 a u Tábora se dostala na chvilku do vedení, zdržel ji však ucpaný příjezd do Českých Budějovic. 


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.43

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika