Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jizerskohorská železnice zůstává pod taktovkou ČD

Jizerskohorská železnice zůstává pod taktovkou ČD

8.5.2023 – autor: PETR SLONEK

Provoz na Jizerskohorské železnici budou i nadále zajišťovat České dráhy. Zástupci dopravce podepsali s Libereckým krajem příslušnou smlouvu na zajištění obslužnosti na této dráze. Novinkou je doplnění stávajícího vozidlového parku o dalších devět vozů RegioSpider, čímž na tamních tratích skončí provoz starších jednotek RegioNova.

Jizerskohorská železnice zůstává pod taktovkou ČD

Samotný podpis smlouvy se uskutečnil v objektu historické Výtopny Kořenov. Za ČD ji signoval člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta, za Liberecký kraj statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták. Kontrakt zajistí provoz spojů mezi Libercem a Harrachovem a v oblasti Frýdlantska. Platit začne v prosince roku 2026 a jeho účinnost potrvá až do roku 2033. 
„Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt, protože pro tuto dráhu je zapotřebí nasadit speciální vozidla, která zvládnou i nejstrmější českou ozubnicovou trať. Jizerskohorskou železnici jsme vysoutěžili v roce 2011 a díky této smlouvě jsme získali patnáctiletý provoz regionálních vlaků na této trati,“ upozornil předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „A protože Liberecký kraj jako jeden z prvních regionů v ČR dokončuje úplnou obnovu vozidlového parku, chceme kvalitu Jizerskohorské železnice novou smlouvou posunout dál,“ doplnil.

Nová vozidla
Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty nová smlouva zahrnuje také nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let, kdy si region bude moci přiobjednat nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích. „Do budoucna tak počítáme s prodloužením linek ve směru Mladá Boleslav a Görlitz. Pevně věřím i v nabídku dalších možností dojíždění za prací či turistikou,“ řekl hejtman, jenž se aktu také účastnil. 
Podpis kontraktu znamená vylepšení stávajícího vozidlového parku. „K současným patnácti vozům RegioSpider od švýcarské společnosti Stadler přibude devět zánovních vozidel stejného typu. Tyto vlaky na Jizerskohorské železnici plně nahradí jednotky RegioNova, které se na trati do Josefova Dolu, Černous a Jindřichovic pod Smrkem přestanou objevovat od prosincových změn jízdního řádu v roce 2026. Díky zánovním vozům RegioSpider také budeme moci posílit nejvytíženější spoje, a nabídneme cestujícím pohodlnější spojení,“ uvedl Jiří Ješeta. 
„V oblasti odbavení počítáme se zachováním všech staničních pokladen. Většinu vlaků bude obsluhovat průvodčí. Zachován zůstane i samoobslužný prodej doplňovaný revizory. Ve vlaku bude také automat na jízdenky se snazším ovládáním a možností platby hotově i bezhotovostním způsobem,“ upřesnil Jan Sviták.
Současná vozidla, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku, a to právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a obsluhují také oblast Frýdlantska. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na ozubnicovou trať. Vysoký výkon těchto vlaků umožní rychlejší jízdu díky pohonu všech kol. To také přináší větší spolehlivost provozu v místním kopcovitém terénu v období zimních měsíců. Frýdlantsko pak obslouží devět zánovních vozů, které České dráhy pro Liberecký kraj nově pořídí. Navýšení počtu vozů také přinese posílení kapacity nejvytíženějších spojů.
Rozsah dopravního výkonu představuje téměř dva miliony vlakokilomerů ročně a průměrná cena za jeden kilometr činí 234,77 Kč. Smlouva je v režimu brutto, kde rizika a výši z výnosů nese kraj. Ten také hradí dopravci nákladovou cenu navýšenou o přiměřený zisk. Nový kontrakt přímo navazuje na stávající smlouvu. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Bateriové vlaky najíždějí první kilometryBateriové vlaky najíždějí první kilometry

14.2.2025 - Sever Moravy se stal prvním regionem u nás, kde začaly jezdit jednotky s tímto alternativním pohonem. Pozitivně je hodnotí jak cestující, tak objednatel, kterým je Moravskoslezský kraj. Díky pohodlnému cestování bez přestupů přibyli… »

Přesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva milionyPřesnost vlaků se loni zlepšila, na čas jich jelo přes dva miliony

10.2.2025 - Přesnost vlaků loni mírně vzrostla. Na čas podle obvyklých evropských měřítek jelo 87,6 % spojů Českých drah. Šlo celkem o 2 154 326 spojů z více než 2,4 milionu sledovaných. Statistika přesnosti vlaků Českých drah nepočítá… »

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizacíRok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025 - ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika