Železničář / Hlavní zprávy / Jizerskohorská železnice zůstane i nadále v režii Českých drah
Jizerskohorská železnice zůstane i nadále v režii Českých drah
19.4.2023
Rada Libereckého kraje schválila novou smlouvu s Českými drahami na zajištění vlakové obslužnosti na Jizerskohorské železnici. Platit bude od prosince roku 2026, kdy končí stávající kontrakt, a to až do roku 2033. Cestujícím se v regionu zkvalitní nabízené služby. Významnou novinkou je zejména doplnění stávající flotily o dalších devět vozidel Stadler. Na tamní trati tak skončí provoz jednotek RegioNova.
![Jizerskohorská železnice zůstane i nadále v režii Českých drah](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/stadlerw.jpg)
„Celkově se jedná o komplikovaný dopravní kontrakt. Vše je určeno nutností nasadit speciální vozidla, která mohou jezdit i na nejstrmější české ozubnicové trati. Běžná produkce výrobců takové nenabízí. Ta současná, která byla pro Liberecký kraj vyrobena a upravena na zakázku právě pro účely ozubnicové trati, dodal výrobce v roce 2011. Nyní jsou přibližně v polovině své životnosti. Dnes je těchto vozidel patnáct a některá z nich obsluhují také Frýdlantsko. Nově budou všechny přesunuty na Tanvaldsko a nasazovány přednostně na vlaky pojíždějící ozubnicovou trať, pro kterou jsou z výroby předurčené. Frýdlantsko pak obslouží dodatečné zánovní vozy, které České dráhy pro Liberecký kraj pořídí,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD odpovědný za osobní dopravu. „Nová smlouva zahrnuje i nadstandardní variabilitu objednávky dopravních výkonů v průběhu let. Liberecký kraj si tak bude moci přiobjednat, nebo naopak redukovat vlaky, vozidla, personál i obsluhu cestujících ve stanicích.“
Novinky nastanou i v organizaci dopravy, která je už nyní typická tzv. křídlovou linkovou koncepcí. V ní vyjede na jednom vlaku z Liberce více spojených vozů, které se cestou postupně odpojují a samostatně pokračují až do jednotlivých koncových stanic. Kromě zvýšení významu frýdlantské páteřní linky mezi Libercem a Novým Městem pod Smrkem se rozšíří počet obsluhovaných tratí, a to o úsek Tanvald – Železný Brod s ev. prodloužením spojů do Turnova.
V oblasti odbavení cestujících Liberecký kraj počítá se zachováním všech dnešních staničních pokladen. Většinu vlaků obslouží průvodčí, v přibližně dnešním rozsahu současně zůstane zachován i samoobslužný prodej jízdenek doplňovaný revizory. Vlaky budou vybaveny novými jízdenkovými automaty, nově v nich bude možné platit také platebními kartami i bankovkami.
Další články této rubriky
Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
26.7.2024 - V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali… »
Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
22.7.2024 - Už více než 1 600 osobních vozů nebo jednotlivých článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na počátku léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky aktuálně obsluhují nejfrekventovanější spoje na… »
Na Královéhradecku vyjede 40 nových jednotek
16.7.2024 - V Královéhradeckém kraji vyjede 40 zcela nových jednotek za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do moderních vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní… »