Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

6.6.2017 – autor: JOSEF HOLEK

Kvůli opravám třetího koridoru musí cestující bojovat s výlukami. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) však neplánuje jen dílčí opravy, ale i rozsáhlou rekonstrukci. Na scéně se také znovu objevily plány na výstavbu tunelů.

Jízdu z Prahy do Berouna ztíží výluky

Přestože počet cestujících ve vlacích na trati mezi Prahou a Berounem stále roste, je trať č. 171 v nevyhovujícím stavu – spoje tak často nabírají zpoždění, a to i v řádu desítek minut. Nezřídka musí kvůli závadám na infrastruktuře soupravy měnit směr jízdy ještě před příjezdem do cílové stanice. SŽDC na zcela nevyhovující stav zareagoval stavebními pracemi, které s sebou ovšem nesou četná omezení. Kromě toho se opět otevřela otázka vedení trati v tunelu.

Na zmíněném úseku třetího koridoru stále běží projektová příprava optimalizace. Aktuálně je část trati rozdělena na čtyři samostatné stavby, přičemž z hlediska projektové přípravy je nejdále úsek Praha-Smíchov – Černošice. „Tady bychom chtěli v příštím roce začít s první etapou této stavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Problémy s EIA

Hotovo chce mít SŽDC do osmi let. Komplikované je ovšem projednávání územního řízení a stavebního povolení pro lokalitu okolo Černošic. Kromě toho vázne i řízení k vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). „Je pravdou, že bylo původní řízení EIA na úsek Černošice – Beroun zastaveno. Respektive se tento dlouhý úsek rozdělil na tři samostatné stavby a pro každou z nich bude projednávána EIA samostatně,“ potvrdil Illiaš. Je totiž žádoucí, aby se optimalizace některých úseků co nejvíce urychlila, protože některé méně problematické úseky byly limitovány těmi, kde je řízení EIA napadáno či se časově protahuje kvůli vypořádávání velkého množství připomínek.

Potíže jsou nyní i s projednáváním mimoúrovňového křížení ve Velké Chuchli. „Pokud se nám nepodaří projednat v dohledné době územní rozhodnutí na jednu z možných variant křížení, nejspíše zahájíme jen první etapu stavby a tou bude modernizace stanice Radotín. Samozřejmě děláme vše pro to, abychom mohli tento úsek stavět celý a najednou,“ konstatoval Marek Illiaš.

Studie na tunely

Po konci optimalizace se provoz na trati zrychlí, nikoli však na obvyklých 160 km/h, ale na 140km/h pro soupravy s naklápěcí skříní, respektive 120km/h pro ostatní vlaky. Celá stavební akce, tedy modernizace úseku mezi Smíchovem a Berounem, vyjde na zhruba deset miliard korun.

Ve hře už je i vedení kolejí tunelem. „V letošním roce plánujeme zadání studie proveditelnosti,“ potvrdil mluvčí Illiaš. Ta by měla řešit novou trať mezi Prahou – Berounem, respektive Hořovicemi, kde budou zvažovány dvě tunelové varianty. Jedna je mezi metropolí a Berounem, druhá počítá s vedením po povrchu i tunelech a navíc bude míjet složité údolí Berounky. „Odbočuje již u Hořovic a směrem na Prahu se vrátí před Radotínem,“ nastínil plány mluvčí. Stávající a modernizovaná trať bude sloužit regionální dopravě. Kdy budou tunely zprovozněny a kolik budou stát, nechce v tuto chvíli nikdo predikovat. „Vše vyplyne až z projednání studie proveditelnosti,“ zmínil Illiaš.

Přes Rudnou jen s naftou

Třetí tranzitní koridor lze v úseku mezi Prahou-Smíchovem a Berounem objet po nedávno modernizované železnici č. 173 přes Rudnou u Prahy. Ta bohužel zatím není elektrifikována. To přidělává starosti především Českým drahám, které mohou na trať nasadit pouze jednotky či soupravy nezávislé trakce. V úvahu tak reálně přichází stávající Regionovy, případně rychlíky do Protivína a Českých Budějovic vedené soupravou s motorovým vozem řady 854. Nehledě na výrazně menší kapacitu tratě. „Projekt byl spolufinancován z prostředků EU, a tudíž je jakýkoliv výraznější zásah do stavby aktuálně omezen dobou udržitelnosti projektu a to je deset let,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Do roku 2026 se tedy s úsekem nikterak hýbat nebude.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz MoraviíČD podepsaly smlouvu s krajem na provoz Moravií

21.6.2024 - České dráhy budou i nadále zajišťovat provoz na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče/Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav –… »

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika