Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Jízdní řád 2024: Další spoje do Polska a Rakouska i první ComfortJet

Jízdní řád 2024: Další spoje do Polska a Rakouska i první ComfortJet

24.10.2023

V mezinárodním jízdním řádu Českých drah pro rok 2024 se rozšíří nabídka spojů k našim sousedům. Národní dopravce chystá více spojů do Polska, četnější bude spojení z Moravy do Vídně a častěji pojede druhý pár vlaků Praha – Vídeň přes Tábor. Změny se dotknou i noční dopravy. V průběhu roku 2024 se rovněž plánuje nasazení prvních nových netrakčních jednotek ComfortJet, což umožní vyřadit z dálkové dopravy další starší osobní vozy.

Jízdní řád 2024: Další spoje do Polska a Rakouska i první ComfortJet

České dráhy ve spolupráci s objednavateli a zahraničními partnery v jízdním řádu 2024 rozšíří nabídku mezistátních vlaků tak, aby zajistily rozvoj obchodních vztahů a podpořily mezinárodní turistiku ekologickou dopravou. „Doplníme spojení do Polska přes Bohumín o další dva vlaky, jeden do Krakova a jeden do Vratislavi, na které o rok později naváže další rozšíření nabídky o čtyři páry nových vlaků Praha – Gdyně přes polskou Vratislav. Naší vizí je nabízet v budoucnosti i další nové spoje například do dánské Kodaně nebo na jih Rakouska do Klagenfurtu a Villachu, odkud je možné pokračovat do Itálie, Slovinska nebo Chorvatska. Budeme také pokračovat v obnově souprav pro dálkové vlaky a chceme nasadit první jednotky ComfortJet,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Dopravce hodlá ComfortJety nasadit v rámci zkušebního provozu s cestujícími nejprve na spoje mezi Prahou a Ostravou a z Ostravy přes Prahu do Františkových Lázní. „Ve druhé fázi plánujeme jejich provoz na spojích Berliner z Prahy do Berlína, což by mohlo být už v průběhu roku 2024. Záležet bude na dodání potřebného počtu vlaků konsorciem Siemens – Škoda. ComfortJety budeme provozovat nejprve v přechodném řazení bez řídicích vozů a doplněné o klasické restaurační vozy. Díky nasazení desítek úplně nových vozů v dálkové dopravě začneme vyřazovat větší počet starších osobních vozů také v tomto segmentu. V rychlících a dalších dálkových vlacích je nahradíme moderními klimatizovanými vozy klasické stavby se službami, jako jsou palubní wi-fi nebo elektrické zásuvky pro napájení cestovní elektroniky,“ uvedl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Vozy typu UIC-Y však ještě zůstanou k dispozici jako záloha a pro  posilování pravidelných vlaků nebo pro sezonní dopravu.

Polsko 
V případě našich severních sousedů se rozšíří nabídka spojení do Polska přes Bohumín o dva páry nových spojů. Jeden pár vlaků představuje spoj EC Danubius Wien– Břeclav – Bohumín – Krakov a zpět, který doplní nabídku spojení mezi Rakouskem a Polskem po hlavní trase přes Břeclav, Hodonín, Otrokovice, Přerov, Hranice na Moravě a Ostravu. Ve směru do Polska pojede v odpoledních hodinách a ve směru do Rakouska dopoledne. 
Druhý pár nových vlaků pojede v trase Bohumín (19:35) – Vratislav (21:30/6:25) – Bohumín (8:25), bude navazovat na vlak EC Danubius a zajistí přepravu přímého vozu do/z Vratislavi z/do Vídně přes střední a jižní Moravu. 
Na území Polska se zkrátí cestovní časy některých spojů v řádu až desítek minut. Díky tomu se urychlí jízda vybraných vlaků mezi českými městy a Varšavou, Krakovem či Gdaňskem.
Od jízdního řádu pro rok 2025 (začíná v prosinci 2024) se pak připravuje další rozšíření spojení mezi Českem a Polskem o čtyři páry vlaků EC v trase Praha – Letohrad – Vratislav – Gdyně. 

Německo 
Díky přesměrování vlaků z odklonové trasy přes Falkenberg/Elster na kmenovou hlavní trať Dresdnerbahn přes Elsterwerdu dojde ke zrychlení vlaků mezi Drážďany a Berlínem. Zkrátí se tak cestovní časy mezi Prahou a Berlínem o 15, respektive 18 minut a cestovní časy se vrátí na 4 hodiny a 18 min, resp. 4 hodiny a 19 min.  
V průběhu jízdního řádu 2024 by ČD měly nasadit první jednotky ComfortJet v dočasném řazení na vlaky Berliner. Jednotky budou doplněny o restaurační vůz klasické stavby. 
Přibližně od poloviny srpna do konce jízdního řádu 2024 bude kvůli rozsáhlé výluce uzavřena trať Berlín – Hamburk a všechny spoje Berliner ukončí svou jízdu v Berlíně. Pro další cestu do Hamburku, Kielu a dalších destinací bude v tomto období nutné v Berlíně přestoupit na vnitrostátní spoje DB. Obnovení přímého spojení na sever Německa se plánuje znovu v jízdním řádu 2025. Více se o výlukách nejen v Německu dočtete na stranách 26‒27.
V případě linky Západní expres Mnichov – Praha dochází na území Německa mezi Mnichovem a Schwandorfem k rozdělení spoje Mnichov – Praha / Hof na dva samostatné vlaky Mnichov – Praha a Mnichov – Hof. Rozdělení obou linek by mělo přispět k vyšší spolehlivosti a pravidelnosti linky. 

Rakousko 
Spoj EC Danubius Krakov – Vídeň – Krakov doplňuje nabídku přímého spojení ze severní a střední Moravy do Vídně a zpět. V jízdním řádu 2024 bude mít Ostrava s Vídní spojení už pěti páry denních vlaků s cestovní dobou mezi oběma aglomeracemi pod 3 hodiny. Díky mnohým přípojům z vídeňského hlavního nádraží na letiště Schwechat získává Ostrava také kvalitní a četné spojení k leteckým spojům startujícím z rakouské metropole. Prostřednictvím přípojů ve Vídni na velké množství spojů railjet ÖBB dostane Ostravsko také rychlé a časté spojení vlakem například do Grazu, Villachu, Salzburgu, Mnichova nebo Curychu s přestupem v rakouské metropoli.   
Rozšiřuje se dosavadní provoz vlaků Silva Nortica Praha – Tábor – Gmünd (NÖ) – Vídeň o pár vlaků v pracovní dny, který odjíždí z Prahy ve tři čtvrtě na osm ráno a do Vídně přijede po 13. hodině a opačným směrem pojede kolem třetí odpoledne a do Prahy přijede po osmé večer. V současnosti jezdí tento vlak pouze o víkendech. 

Noční doprava 
České dráhy v kooperaci se zahraničními partnery nabídnou v jízdním řádu 2024 stabilní rozsah noční dopravy. Praha bude mít přímé noční spojení s Curychem (přes Innsbruck i přes Basilej), Krakovem a Varšavou, severním a východním Slovenskem (například Poprad, Košice), s Bratislavou a Budapeští.
Nadále budou provozovat také dva nejdůležitější středoevropské uzly noční dopravy v Bohumíně a v Břeclavi, kde dochází k sestavě nočních vlaků a přeřazení přímých lůžkových a lehátkových vozů. České dráhy se tak budou podílet na provozu vlaků EuroNight Chopin Varšava – Mnichov v úseku Bohumín – Břeclav a nightjet Graz – Berlín v úseku Břeclav – Děčín včetně provozu různých přímých vozů Varšava – Budapešť nebo Berlín – Budapešť. Spoj nightjet Graz– Berlín v novém jízdním řádu nepojede přes Moravu, ale nově přes Brno a Prahu. Vlak EuroNight Chopin jede v nové trase Varšava – Vídeň – Mnichov.  

Vnitrostátní dálková doprava
Ve vnitrostátní dálkové dopravě nedochází k významným změnám v časech odjezdů a příjezdů, v délce jízdy, v trasách ani v řazení vlaků. Změny jsou menšího rozsahu a cestující se konkrétní údaje u svého spoje dozví po zveřejnění finální podoby nového jízdního řádu například při vyhledání spoje v aplikaci Můj vlak nebo na webu Českých drah.  
Největší novinkou bude během roku 2024 nasazení jednotek ComfortJet do zkušebního provozu s cestujícími na vybrané spoje InterCity mezi Prahou a Ostravskem a na pár vlaků Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. Jednotky budou v dočasném řazení bez řídicího vozu. Restaurační vůz bude k soupravám připojen a půjde o vůz klasické stavby ze stávajícího parku Českých drah. V souvislosti s uvedením desítek nových vozů ComfortJet do provozu bude pokračovat postupné vyřazení starších vozů a jejich náhrady modernějšími typy s klimatizací, wi-fi a dalším vybavením, které budou uvolněny z linek provozovaných jednotkami ComfortJet.  
Změny v jízdních řádech dálkových spojů budou pouze drobného rozsahu a reagují na aktuální prováděné modernizace tratí a související výluky. Mírně se zkrátí cestovní časy vlaků SC Pendolino z Ostravy-Svinova do Prahy hl. n. o 12 minut na 3 hod a 1 minutu. O dvě, respektive o čtyři minuty na 1 hodinu a 38 minut se zkrátí cestovní doba mezi Prahou a Českými Budějovicemi a naopak mezi Prahou a Plzní se kvůli modernizaci dalších úseků koridoru kolem Berounky prodlouží jízdní doby. Například u vlaků InterCity to bude o 5, resp. 8 minut na 1 hod a 23 minut v obou směrech. 
Jednou z větších úprav je obnovení ranního přímého spojení Karlových Varů s Ostravskem vlakem SC Pendolino, který bude odjíždět z Karlových Varů v 5:48 a do Ostravy hl. n. přijede ve 12:44. 
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

V Chebu vyroste moderní opravárenská halaV Chebu vyroste moderní opravárenská hala

6.6.2024 - Zázemí pro údržbu a servis vozidel Českých drah se v dohledné době rozroste o novou opravárenskou halu ve Středisku údržby v Chebu. V moderním objektu se ČD postarají o dálkové jednotky InterJet i regionální vlaky RegioPanter a… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika