Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Italská Pendolina slaví úspěch na Allegru

Italská Pendolina slaví úspěch na Allegru

22.9.2017 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Vlaky provozované mezi Helsinkami a Petrohradem pod značkou Allegro přepravily za loňský rok 392,5 tisíce cestujících. Je to o 8,2 % více než v roce 2015. Od spuštění vysokorychlostní dopravy mezi finským hlavním městem a ruským Petrohradem 12. prosince 2010 využilo služeb vlaků Allegro více než 2,3 milionu cestujících.

Italská Pendolina slaví úspěch na Allegru

Allegra se podílejí na železniční přepravě mezi Finskem a Ruskem z 86 %. Celý segment drážní dopravy má pak 70% tržní podíl na přepravách z Finska do Ruska. Rychlovlaky získaly na atraktivitě především díky různým marketingovým akcím, pružným tarifům, kvalitní a široké nabídce služeb a výraznému zkrácení cestovních časů. V období zvýšené poptávky, například okolo Vánoc nebo novoročních oslav, jsou spoje provozovány ve dvojité trakci.

Zrychlení z 5 hodin na 3

Se záměrem provozovat mezi Petrohradem a Helsinkami rychlovlaky vytvořily v roce 2006 ruské a finské státní dráhy RŽD a VR společný podnik Oy Karelian Trains Ltd. s podílem po 50 %. Jeho úkolem bylo zatraktivnit železniční spojení obou měst. Jedním z cílů bylo zkrátit cestovní čas z více než 5 hodin na přibližně 3 hodiny, což se už z velké části podařilo.

V současnosti jezdí mezi Helsinkami a Petrohradem čtyři páry vlaků s cestovním časem 3 hodiny 27 minut průměrnou rychlostí okolo 120 km/h, a to včetně pěti mezilehlých zastávek. Od okraje Helsinek z Keravy do Lahti mohou dosahovat svou maximální rychlost 220 km/h a dvoustovkou mohou jet ještě mezi Lahti a Luumäki směrem k ruské hranici.

Vlaky Allegro jsou provozovány finskými jednotkami řady Sm6 typu Pendolino od italské pobočky Alstom. V letech 2009 až 2011 byly vyrobeny 4 sedmivozové jednotky s 337 místy k sezení, z toho 48 míst je v 1. třídě. Doplněny jsou o 38 míst v restauračním voze a o dvě místa pro vozíčkáře. Délka jednotek je 184,8 metru a na rozdíl od normálně rozchodných Pendolin mají větší šířku skříně 3,2 metru.

Výkon celé jednotky je 5 500 kW a maximální rychlost 220 km/h. Zvláštní vybavení je pro provoz v obou zemích. Kromě obvyklých národních požadavků, například na trakci 25 kV 50 Hz ve Finsku a 3 kV DC v Rusku, systémů zabezpečení a komunikace tam patří i takové zvláštnosti, jako je rozchod jednotek 1 522 mm pro provoz na finském rozchodu 1 524 mm i na o něco užším ruském 1 520 mm nebo úprava nástupních prostor pro standardní výšku finských nástupišť s 550 mm a ruských s 1 100 mm.    

Cestující mají k dispozici jeden vůz 1. třídy s uspořádáním míst 1+2 a na jeho konci je malý oddíl pro 6 osob. Sedačky jsou potažené kůží a cestující mají v ceně i občerstvení a nápoje po celou dobu jízdy. Zbývající vozy jsou 2. třídy s uspořádáním míst 2+2 a sedačkami s textilním potahem. Jeden vůz je restaurační s bistrem a kuchyní. Sedačky jsou uspořádány za sebou i proti sobě vis-á-vis se stoly. K dispozici jsou elektrické zásuvky 230 V pro napájení notebooků a další elektroniky cestujících. Zvláštní místa jsou k dispozici po cestující na vozíku i pro cestující se psy. V jednom z čelních vozů se nachází i malý dětský koutek.    

Vedle rychlovlaků Allegra spojuje Finsko a Rusko ještě komfortní lůžkový expres Tolstoj na trase Helsinky – Moskva s jízdní dobou okolo třinácti hodin. 

Spojení obnoveno po válce

Trať z Petrohradu do Finska byla postavena v letech 1867 až 1870 finskými železnicemi, které ji provozovaly celou až na petrohradské Finské nádraží do roku 1917, kdy se dosud autonomní Finské velkovévodství, součást Ruské říše, osamostatnilo. Ve druhé polovině 20. století byla celá trať elektrifikována a po roce 2000 byl modernizovaný finský úsek nákladem 244 milionů eur (asi 6,6 miliardy Kč) na rychlost 200 až 220 km/h.

Přímé vlakové spojení Ruska s Finskem bylo po 2. světové válce obnoveno v 50. letech nočním spojem, později pokřtěným Tolstoj podle ruského spisovatele a filozofa. Později přibyl denní spoj Repin pojmenovaný podle ruského malíře, který položil základ socialistickému realismu. Oba vlaky byly provozovány ruskými soupravami. Pro zvládnutí rostoucího počtu cestujících po změnách na přelomu 80. a 90. let bylo v roce 1992 spojení doplněno o expres Sibelius sestavený z finských vozů. Vlak byl pojmenován po finském skladateli Johanu Juliovi Christianu „Jean“ Sibeliovi. V té době došlo také k postupnému zvýšení rychlosti na 160 km/h a zrychlení spojení z více než 6 hodin na začátku 90. let na přibližně 5 hodin v roce 2006. Od prosince 2010 pak převzaly denní dopravu rychlovlaky Pendolino pod obchodní značkou Allegro.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4

Další články této rubriky

Šlechtična ukončila letošní muzejní sezonu v LužnéŠlechtična ukončila letošní muzejní sezonu v Lužné

16.11.2017 - ČD Muzeum v Lužné u Rakovníka zakončilo o posledním říjnovém víkendu letošní sezonu. České dráhy při této příležitosti vypravily do Lužné z pražského nádraží Braník speciální nostalgický vlak tažený legendární… »

Pavel Krtek v Indii zjišťoval možnosti spoluprácePavel Krtek v Indii zjišťoval možnosti spolupráce

15.11.2017 - Mise českých podnikatelů v Indii se v říjnu zúčastnil i předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Zástupci českého železničního průmyslu si ho pozvali především jako šéfa svého tradičního… »

Plecháče: Neúnavní dříči ve stínu LaminátekPlecháče: Neúnavní dříči ve stínu Laminátek

13.11.2017 - Když se poprvé objevila Laminátka, byla to opravdová bomba a nikdo nešetřil superlativy: ztělesnění krásy na kolejích, fenomenální design geniálního Otakara Diblíka. Jenže pak se ukázalo, že sklolaminát není zrovna ideální… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika