Železničář / Hlavní zprávy / InnoTrans poodhalil budoucnost i Vectron pro ČD na 230 km/h
InnoTrans poodhalil budoucnost i Vectron pro ČD na 230 km/h
14.10.2022 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Velkolepý výstavní areál Messe na západě Berlína po čtyřleté pauze vynucené pandemií covidu-19 opět hostil v druhé polovině září největší světový veletrh zabývající se železnicí – InnoTrans. Na ploše, která zhruba odpovídá centru města Brna, představili výrobci to nejnovější ze své nabídky. A zároveň jasně naznačili, jakým směrem vývoj zamířil. Elektřina jako pohon stále dominuje, nově však vlaky vysílá i na tratě bez trakčního vedení. Trendem jsou vozidla s vodíkovým zdrojem, bateriemi či duálním módem.
A právě o tato vozidla byl mezi návštěvníky, kterých dorazilo vskutku obdivuhodné množství, největší zájem. Na vodík vsadil například švýcarský Stadler, který prezentoval jednotku Flirt H2 pro americké San Bernardino. Hned vedle představila obdobné řešení firma Siemens s vlakem Mireo Plus H. Přece jen častější alternativou pro jízdu elektrického vlaku mimo trolejové vedení byly baterie. Stadler ukázal jednotku Flirt Akku, hned tři zdroje kombinuje jednotka Hitachi Blues, která kromě jízdy z trakčního vedení a baterií nabízí i dieselový motor.
Několikeré zastoupení měla i vozidla, která řeší zbytečnou jízdu dieselových vozidel pod trakčním vedením tím, že mají oba pohony. Polský Newag přivezl jednotku Impuls 2, hned dvě lokomotivy Vectron Dual Mode přivezl na rozlehlé kolejiště výstavního areálu Siemens. Jedna z nich mimochodem nezamíří daleko, červený nátěr DB Cargo upozorňoval na rámcovou smlouvu, díky které se může německý nákladní dopravce dočkat až čtyř set duálních lokomotiv.
Nejrychlejší Vectrony míří k ČD
České návštěvníky ovšem patrně zajímal nejvíce třetí Vectron na výstavní ploše. Jeho polep nenechal nikoho na pochybách, čím je výjimečný – jde o první Vectron MS s maximální rychlostí 230 km/h. České dráhy budou jejich prvním provozovatelem, v březnu jich objednaly rovných padesát a první cestující by měly vézt na sklonku roku 2025.
České dráhy tak s předstihem myslí na postupné zvyšování maximální rychlosti na tuzemské železniční síti, nové Vectrony zvládnou provoz jak na konvenčních tratích, jejichž první úseky jsou koncipované na 200 km/h, tak na plánovaných vysokorychlostních tratích, kde plně prokážou své přednosti. A jelikož se jejich provoz plánuje i do Německa, Rakouska či Maďarska, vyšší maximální rychlost využijí i tam.
Tramvaj Škody i trolejbus Cegelecu
Zajímavou premiéru si v rámci veletrhu přichystala plzeňská Škoda. Prototypová modulární tramvaj ForCity Smart 36T upozorňuje na výrazný úspěch českého výrobce na německém trhu. Dopravní spolek Rhein Neckar Verkehr, který provozuje síť tramvajových linek v souměstí Mannheim – Ludwigshafen – Heidelberg, si v Plzni objednal dohromady 80 tramvají na metrový rozchod ve třech verzích: tříčlánkové s délkou 30 metrů, čtyřicetimetrové čtyřčlánkové a dosud nejdelší v tuzemsku vyráběné šedesátimetrové. Součástí smlouvy je navíc i opce na dalších 34 tramvají.
Prezentovaná obousměrná tříčlánková varianta má otočné podvozky na rozchod 1 000 mm. Interiér nad krajními z nich je řešen jako zvýšený, nad dvěma podvozky ve středním článku je zachován bezbariérový průchod. Zajímavé je též nevstřícné umístění dveří v krajních článcích a rozlišení materiálu sedadel v nízkopodlažní a vysokopodlažní části tramvaje. Škoda též představila vodíkový autobus H’CITY 12 v turecké karoserii od dceřiné turecké firmy Temsa.
Společnost Cegelec ukázala rovněž v premiéře trolejbus Sor TNS 12 pro Jihlavu se sympatickým heslem „Trolleybus – The world’s best electric bus“. Ačkoliv vnější design daný výrobcem kastle z Libchav není v českých městech neznámý, zcela nově má být řešena elektrická výzbroj, kterou Cegelec prezentuje pod názvem Alva. Slibuje vyšší spolehlivost i celkovou účinnost. Tato zpráva by kromě Jihlavy měla potěšit také Prahu, kam by Sor ve spolupráci se Cegelecem měl dodat první trolejbus již do konce letošního roku.
Mezi vystavovateli nechyběl VUZ
Na InnoTransu vystavovalo téměř sedmdesát českých firem. Největší úspěch Výzkumného ústavu železničního zaznamenal – kromě prezentace standardní činnosti na zkušebním okruhu – i jeho zmenšený model, který ke stánku přitáhl skutečně nemalý počet návštěvníků.
Řada českých firem se prezentovala pod hlavičkou Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). Dále mohli návštěvníci zhlédnout produkci českého výrobce sedadel Borcad, jehož výtvory nechyběly ani v řadě vystavených železničních vozidel, nebo třeba brzdové systémy DAKO-CZ. Systém řízení vlakového provozu ukázala AŽD.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »