Železničář / Hlavní zprávy / Ejpovický tunel otestován na dvoustovku
Ejpovický tunel otestován na dvoustovku
25.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK
V Ejpovickém tunelu mezi Plzní a Rokycany se uskutečnila série zkušebních jízd rychlostí 200 km/h. Jejich hlavním cílem bylo získat praktické poznatky o chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti. Jízdám předcházela měření diagnostickými prostředky a provedená Technicko-bezpečnostní zkouška.
![Ejpovický tunel otestován na dvoustovku](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/ejpovice1260.jpg)
Vlak se dvěma lokomotivami řady 1116 a vozem pro diagnostiku trakčního vedení si Správa železnic objednala u rakouských ÖBB. V současnosti je na tuzemské železniční síti povolena maximální rychlost 160 km/h.
„Souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno. Údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Příkladné řešení
Ejpovický tunel vznikl pomocí razicího štítu o menším průměru, v jeho dvou tubusech je vybudována pevná jízdní dráha. V takovém prostředí, kdy souprava představuje „píst“, se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na otevřené trati. Vzhledem k tomu, že metoda stavby se ukázala jako efektivní, předpokládá se její použití při projektování a stavbě nových tunelů.
Aktuálně správce infrastruktury připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, na kterých by se v budoucnu mohlo jezdit dvoustovkou. Patří k nim především 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem. Tady by měla být dvoustovka zavedena od poloviny roku 2025. O zhruba půl roku později se rychlost zvýší i na právě rekonstruovaném, 17 kilometrů dlouhém úseku trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a osmikilometrovém mezi Soběslaví a Doubím.
Vlaky ČD dvoustovku umí
Na rychlost 200 km/h se pak projektuje část nové trati mezi Plzní a Domažlicemi, stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na novostavbě mezi Brnem a Přerovem či mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic rovněž pipravuje úpravy na potřebné zvýšení rychlosti na trati Břeclav – Šakvice, kde se letos uskutečnily zkušební jízdy s vozidly ČD Cargo. Také České dráhy jsou na zavedení vyšší než aktuálně povolené rychlosti 160 km/h připravené. Řada jejich vozů a lokomotiv umožňuje dosáhnout rychlosti 200 km/h a vyšší. Dvoustovku musí například v Německu vyvinout soupravy expresů EuroCity na lince z Prahy do Hamburku.
Další články této rubriky
Zdravotně postižení otestovali jednotky ComfortJet
26.7.2024 - V rámci přípravy ComfortJetů do zkušebního provozu se na konci května s novými vlaky seznámili také zástupci Národní rady osob se zdravotním postižením a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých. Během prohlídky oceňovali… »
Polovina vozidel ČD už je klimatizovaná
22.7.2024 - Už více než 1 600 osobních vozů nebo jednotlivých článků elektrických a motorových jednotek Českých drah je na počátku léta vybaveno klimatizací. Klimatizované vozy a jednotky aktuálně obsluhují nejfrekventovanější spoje na… »
Na Královéhradecku vyjede 40 nových jednotek
16.7.2024 - V Královéhradeckém kraji vyjede 40 zcela nových jednotek za čtyři miliardy korun. České dráhy mohly investovat do moderních vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní… »