Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

25.11.2020 – autor: JOSEF HOLEK

V Ejpovickém tunelu mezi Plzní a Rokycany se uskutečnila série zkušebních jízd rychlostí 200 km/h. Jejich hlavním cílem bylo získat praktické poznatky o chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti. Jízdám předcházela měření diagnostickými prostředky a provedená Technicko-bezpečnostní zkouška.

Ejpovický tunel otestován na dvoustovku

Vlak se dvěma lokomotivami řady 1116 a vozem pro diagnostiku trakčního vedení si Správa železnic objednala u rakouských ÖBB. V současnosti je na tuzemské železniční síti povolena maximální rychlost 160 km/h.
 „Souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno. Údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Příkladné řešení
Ejpovický tunel vznikl pomocí razicího štítu o menším průměru, v jeho dvou tubusech je vybudována pevná jízdní dráha. V takovém prostředí, kdy souprava představuje „píst“, se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na otevřené trati. Vzhledem k tomu, že metoda stavby se ukázala jako efektivní, předpokládá se její použití při projektování a stavbě nových tunelů.
Aktuálně správce infrastruktury připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, na kterých by se v budoucnu mohlo jezdit dvoustovkou. Patří k nim především 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem. Tady by měla být dvoustovka zavedena od poloviny roku 2025. O zhruba půl roku později se rychlost zvýší i na právě rekonstruovaném, 17 kilometrů dlouhém úseku trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a osmikilometrovém mezi Soběslaví a Doubím.

Vlaky ČD dvoustovku umí
Na rychlost 200 km/h se pak projektuje část nové trati mezi Plzní a Domažlicemi, stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na novostavbě mezi Brnem a Přerovem či mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic rovněž pipravuje úpravy na potřebné zvýšení rychlosti na trati Břeclav – Šakvice, kde se letos uskutečnily zkušební jízdy s vozidly ČD Cargo. Také České dráhy jsou na zavedení vyšší než aktuálně povolené rychlosti 160 km/h připravené. Řada jejich vozů a lokomotiv umožňuje dosáhnout rychlosti 200 km/h a vyšší. Dvoustovku musí například v Německu vyvinout soupravy expresů EuroCity na lince z Prahy do Hamburku.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

Budoucnost železnice? Bez hodnocení bezpečnosti nepředstavitelnáBudoucnost železnice? Bez hodnocení bezpečnosti nepředstavitelná

26.1.2022 - Problematika zabezpečovací a sdělovací techniky je ve Výzkumném Ústavu Železničním (VUZ) tradičním oborem. V historii se pracovníci VUZ zabývali i vývojem zabezpečovací a sdělovací techniky, aktuálně se VUZ zaměřuje zejména… »

Na Lipenku zkušebně vyjely PanteryNa Lipenku zkušebně vyjely Pantery

25.1.2022 - Moderní elektrické jednotky RegioPanter Českých drah vyjely na trať spojující jihočeský Rybník s Lipnem nad Vltavou. Zatím však nepravidelně, pouze ve zkušebním režimu. V plánu je nicméně pravidelný provoz a přímé spojení… »

České dráhy z opravárenství udělají byznysČeské dráhy z opravárenství udělají byznys

24.1.2022 - Zejména ČD budou zanedlouho sloužit už dvě správkárenské haly. Po objektu v maloměřickém OCÚ nová hala vyrostla také v Plzni. Opravárenství by se mělo v nejbližších letech stát další významnou obchodní činností národního… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika