Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

24.8.2017 – autor: MARTIN HARÁK

České dráhy vylepší v příštích dvou letech park posunovacích lokomotiv. Starší vozidla s mnohem vyšší spotřebou a náklady na údržbu budou postupně nahrazeny moderními dieselelektrickými posunovacími stroji EffiShunter 300 řady 794 z produkce české společnosti CZ LOKO. Vyrábí se v jihlavském závodě CZ LOKO a jsou vybaveny vznětovými motory splňujícími přísné evropské emisní limity třídy Stage IIIB.

EffiShuntery rozšíří park posunovacích lokomotiv

Zakázka v hodnotě bezmála 239 milionů korun na dodávku dvanácti lokomotiv řady 794 byla podepsána letos v červnu a stroje budou dodány do února 2019. První s číslem 002 je v jihlavském závodě po montáži hlavních celků a v nejbližší době bude následovat její oživování. Dodána bude na konci 3. čtvrtletí, další lokomotivy budou postupně následovat. Moderní posunovací lokomotivy jsou nejen ekologické, ale výrazně méně zatěžují okolí železničních stanic prachem a emisemi skleníkových plynů. Jejich velkou předností je však úspornost v provozu. „Jsou nejen lehčí, ale mají i nižší spotřebu pohonných hmot a současně delší lhůty pro provozní údržbu. Díky tomu zajistí ekonomičtější obsluhu železničních stanic, kde jsou odstavovány vlakové soupravy, než tomu je u starších vozidel, jež nahradí,“ vypočítává výhody nových dieselelektrických strojů Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek. Josef Gulyás, generální ředitel a místopředseda představenstva CZ LOKO, doplňuje: „Úspěch ve veřejné soutěži, kterou národní dopravce vypsal, nás velmi těší. Potvrzuje, že vývoj této lokomotivy určené především pro posunovací službu, měl smysl a my se tím trefili do mezery na trhu. Ve své výkonové kategorii jde v Evropě o absolutní špičku.“

S moderními komponenty

EffiShunter 300 řady 794 je primárně určen pro posunovací službu. Lokomotiva je vybavena střídavě-stejnosměrným přenosem výkonu (AC/DC) ze spalovacího motoru na dvě hnací dvojkolí. Parametry vozidla jsou optimalizovány pro posun v depech a ve stanicích, pro provoz na průmyslových vlečkách a speciálních drahách, jako je například pražské metro. Jedná se o dvounápravovou (Bo) dieselelektrickou lokomotivu s maximální rychlostí 60 km/h a jmenovitým výkonem 328 kW. Stroj optimálně využívá adhezi a dosahuje maximální tažné síly 124 kN. Stroje jsou také vybaveny digitálním řídicím systémem, online diagnostikou, systémem vícenásobného řízení a v neposlední řadě také skluzovou ochranou.

Dvounápravový pojezd vozidla je tvořen individuálně hnanými dvojkolími s vypružením a tlumením. Trakční motory jsou na nápravách uloženy pomocí kluzných tlapových ložisek. Hnací agregát je na lokomotivě uložen v přední kapotě a skládá se ze vznětového motoru Caterpillar a trakčního alternátoru Siemens. V přední kapotě je dále uložena většina pomocných pohonů, chladicí blok spalovacího motoru a pneumatický blok. V zadní kapotě je umístěn elektrický rozvaděč. Regulaci výkonu a ovládání celé lokomotivy zajišťuje řídicí systém MSV elektronika s funkcí tempomatu a vzdálenou diagnostikou prostřednictvím GSM a GPS technologií. Je rovněž vybavena pneumatickou brzdou a zajišťovací brzdou DAKO.

Mohou i na Slovensko

Společnost CZ LOKO svou nejmenší lokomotivu představila ve světové premiéře na prestižním veletrhu InnoTrans Berlín v roce 2014 jako výrobek českého výzkumu a vývoje, kde zaujala svou koncepcí a řešením. „V rámci zkušebního provozu byla řada EffiShunter 300 schválena pro provoz v Česku a Slovensku. Schvalování v dalších zemích, a to nejen v Evropě, bude nyní následovat,“ říká Josef Gulyás z firmy CZ LOKO. Novou lokomotivu EffiShunter 300 si pořídí také dceřiná společnost Českých drah VUZ Praha, kde prototypová lokomotiva CZ LOKO úspěšně absolvovala ověřovací zkušební provoz, stejně jako u mnoha českých a slovenských společností vykonávajících posun především na průmyslových vlečkách. 


Průměrné hodnocení (11 hlasů): 3.82

Další články této rubriky

ČD udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledemČeské dráhy udržely rating Baa2 v investičním pásmu se stabilním výhledem

17.6.2024 - Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná firma ocenila především silné postavení společnosti na tuzemském železničním trhu… »

ČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliardČD investují do rozvoje servisu přes 12 miliard

13.6.2024 - Největší tuzemský železniční dopravce České dráhy plánuje do roku 2031 investovat do rozvoje servisního zázemí přes 12 miliard korun. Více než šest miliard Kč poputuje do nových opravárenských hal a do jejich kompletních… »

České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron České dráhy kupují deset lokomotiv Vectron

10.6.2024 - ČD se rozhodly od leasingové společnosti RSL koupit deset lokomotiv Siemens Vectron. Dosud pronajaté lokomotivy budou v průběhu letošního roku postupně přebírat do svého majetku. V provozu se objeví na všech obvyklých výkonech… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika