Železničář / Hlavní zprávy / E.ON postaví ve spolupráci s ČD dobíječky u osmi nádraží
E.ON postaví ve spolupráci s ČD dobíječky u osmi nádraží
15.6.2021 – autor: PETR SLONEK
Majitelé a uživatelé elektromobilů budou moci brzy využít několika nových míst určených na dobíjení svých vozidel. Společnost E.ON Energie ve spolupráci s Českými drahami vytipovala vhodné lokality u železničních nádraží, kde hodlá do konce příští roku vybudovat osm dobíjecích stanic. První vznikne v Kroměříži a sloužit má začít letos ve třetím čtvrtletí.
Z osmi plánovaných stanic bude sedm rychlodobíjecích a jedna AC stanice s pozvolným dobíjením. U nádraží vždy vyroste jedna, u které půjde dobíjet hned dva automobily najednou. Rychlé dobíjecí stanice vzniknou v Hodoníně, Hulíně, Staré Pace, Zábřehu na Moravě, Frenštátě pod Radhoštěm, Frýdku-Místku a v Bohumíně. AC stanice pak u nádraží ČD v Kroměříži. Jejich budování je spolufinancováno z Operačního programu Doprava.
Nádraží nebyla vybrána náhodně. „Výstavba dobíjecích stanic v lokalitách, kde mohou lidé přestoupit na jiný druh dopravy, je velmi důležitá. ČD tomuto nápadu byly otevřené a možnost nabídnout svým zákazníkům tuto službu je zaujala,“ řekl Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie.
Dobít auto a pak na vlak
Společnost E.ON dosud stavěla dobíjecí stanice u hlavních dopravních tahů, čerpacích stanic, u supermarketů a obchodních center nebo městských parkovišť. „Máme už ale například dobíjecí stanice také u autobusových nádraží v Českém Krumlově nebo v Třebíči a vlaková nádraží jsou dalšími vhodnými lokalitami pro výstavbu dobíječek a jejich následné funkční využití,“ dodává Martin Klíma.
Předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik zdůraznil, že České dráhy dlouhodobě podporují moderní environmentální řešení. „I proto mě těší, že jsme našli partnera, s nímž dokážeme našim zákazníkům nabídnout možnost nechat si dobít elektromobily, odstavit je na parkovištích u nádraží a dál pokračovat vlakem. Propojení těchto dvou ekologických dopravních prostředků má nepochybně budoucnost a logiku. Je to další z doplňkových služeb, kterými posilujeme svou konkurenceschopnost a obecně atraktivitu železnice pro cestující. Rychlodobíjecí stanice ale stejně dobře poslouží také lidem při čekání na jejich blízké, pokud je například pojedou na nádraží k vlaku jen vyzvednout,“ uvedl.
Počet elektromobilů v tuzemsku trvale roste, nicméně proti jiným evropským státům ČR stále výrazně zaostává. Zájem lidí brzdí hlavně jejich vysoké ceny. I tak se u nás prodej vozů s čistě elektrickým pohonem loni zvýšil o rekordních 331 procent na 3 262 aut. Podle dat z registru vozidel bylo ke konci roku 2020 v zemi registrováno celkem 7 109 elektromobilů (o rok dříve to bylo 3 929) a kolem tří tisíc plug-in hybridů. V Česku je nyní zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií, podíl elektromobilů činí necelých devět setin procenta. Podle studie zpracované pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí by v ČR v roce 2030 mohlo jezdit až 523 000 elektromobilů. Pesimistický scénář počítá s minimálně 26 000 elektromobily na českých silnicích.
Další články této rubriky
ČD začaly stavět novou opravárenskou halu v Havlíčkově Brodě
21.11.2024 - Zaměstnanci Střediska údržby Havlíčkův Brod se brzy dočkají lepšího zázemí pro servis regionálních vlaků RegioPanter a RegioFox. V areálu tamního depa začala stavba nové opravárenské haly za více než 235 milionů korun bez… »
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »