Železničář / Hlavní zprávy / Do Vídně pojedou vlaky dvoustovkou
Do Vídně pojedou vlaky dvoustovkou
5.11.2020 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Rakouské dráhy ÖBB připravují velkou modernizaci trati mezi metropolí našich jižních sousedů a moravsko--rakouskou hranicí. Po modernizované Nordbahn se v budoucnu bude jezdit až 200 km/h a cesta mezi Břeclaví a vídeňským hlavním nádražím by neměla zabrat víc než tři čtvrtě hodiny.
V Rakousku už začal proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA u jižní etapy modernizace železniční tratě Vídeň – Břeclav. Jedná se o dvacet jedna kilometrů dlouhý úsek ležící mezi stanicemi Wien-Süßenbrunn a Gänsendorf. Počítá se s tím, že stavba začne v roce 2022 a hotovo má být do konce roku 2026.
Zhruba s ročním odstupem by měla pokračovat EIA a být zahájena stavba také na severním, přibližně 45 kilometrů dlouhém úseku od Gänserndorfu až na státní hranici s Českou republikou. Dokončení plánované modernizace se předpokládá až po roce 2028.
Nezapomínají na ochranu životního prostředí
Modernizace trati předpokládá obnovu drážního tělesa a zvýšení rychlosti na 160 km/h v jižním a na 200 km/h v severním úseku železnice. Stavbaři odstraní všechny železniční přejezdy, které nahradí nadjezdy a podjezdy. Železniční stanice a zastávky – celkem 17 míst – projdou přestavbou včetně zajištění bezbariérového přístupu k vlakům. Vybudují se na nich parkoviště Park&Ride a Bike&Ride, tam, kde již existují nyní, se stávající plochy rozšíří. Cestujícím jízdu usnadní moderní informační systémy na stanicích a zastávkách.
Značná pozornost je věnována ochraně životního prostředí. Vedle množství protihlukových zdí vznikne na trati mimo jiné přechod pro divoká zvířata na migrační trase Alpy–Karpaty v oblasti Matzner Wald severně od Gänserndorfu.
Modernizace trati umožní zvýšení rychlosti a kapacity na důležitém IV. panevropském severo-jižním koridoru a na koridoru TEN č. 22. Ty spojují Baltské a Severní moře s Jaderským mořem a s Athénami.
Z Břeclavi do Vídně za 45 minut
Expresní vlaky na modernizovaném relativně krátkém úseku mezi Břeclaví a Vídní ušetří přibližně 10 minut. Jízdní doba se tak zkrátí na tři čtvrtě hodiny. S plánovanou modernizací dalších úseků tratí v České republice, například mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, a v delším horizontu s výstavbou rychlých tratí mezi Prahou a Poříčany nebo mezi Brnem a Vranovicemi dojde k podstatnému zrychlení dopravy mezi Prahou a Vídní hluboko pod 4 hodiny. Modernizace umožní také posílení linek S-Bahn ve Vídni a v Dolních Rakousích.
Rakouská Nordbahn je přibližně 78 kilometrů dlouhá trať mezi vídeňskou stanicí Praterstern (dříve Nord) a hranicí mezi Rakouskem a Českou republikou. U zastávky Wien-Süßenbrunn je odbočka, která slouží dálkovým vlakům k dosažení hlavního nádraží a nákladní vlaky se po ní dostanou na objezd Vídně. Celá trať je dvoukolejná elektrifikovaná soustavou 15 kV 16,7 Hz AC s nejvyšší rychlostí 140 km/h. Tato dráha je nejstarší v celém bývalém Rakouském císařství. Jako součást Severní dráhy císaře Ferdinanda z Vídně do Galicie, dnešního Polska, byla zprovozněna už v letech 1837 až 1839.
Další články této rubriky
Invaze Panterů druhé generace vrcholí
14.11.2024 - České dráhy převzaly od výrobce Škoda Group padesátou třívozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 640.2. Vlak s číslem 640.256 zamířil do Zlínského kraje. Stejný typ RegioPanterů již úspěšně brázdí tratě v Olomouckém,… »
Pantery už jezdí na celé lince S4/U4
8.11.2024 - České dráhy nedávno zahájily provoz elektrických jednotek RegioPanter řady 640.2 na celé lince S4 / U4 z Prahy až do Ústí nad Labem. Dosud se s nimi cestující svezli pouze na trase Praha – Kralupy nad Vltavou. Díky moderním vlakům… »
České dráhy odmítají rozhodnutí Evropské komise
6.11.2024 - Evropská komise shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů. Šetření EK se týkalo uzavření údajné kartelové dohody v letech 2012-2016. Za toto jednání byla ČD uložena pokuta 31 940 000 eur. Na… »